Byggahus.se
Först och fremst, jag ber om ursäkt för alla skrivfel, jag lär mig fortvarande svenska 😊

Nu är det dags för mig att gje tillbaka til forumet, så med min första post inviterar jag er med på vår totalrenovering av ett radhus med två plan och källare, byggd 1976. Radhuset har haft bara en ägare, som har underhållit huset väldigt väl, men inte gjord några ändringer på huset utöver att byta tapet i ett rum eller två.

Här kommer några bilder från i dag:
Tomt rum med parkettgolv, randig tapet, fönster och balkongdörr som leder till trädgård. Tomt rum med trägolv, randiga tapeter, öppen balkongdörr, fönster och radiator. Ljust och rymligt. Ett ljust kök med trämöbler, kakelvägg, spis, kylskåp och fönster med utsikt mot grönska.

Att nestan alt är från 1976 kan vara lite skrämmande, men vi ser på det som en möjlighet till at modernisera huset med få kompromisser. Vi uppskattar att renoveringen kommer kosta 1.5 miljoner, och jag, som inte ens ägar en skruvdragare, kommer vara ledig för att jobba på huset tills renoveringen är klar.

Källaren är torr, taket är tätt, och panelerna är i ok skick, så vi är komfortable med att börja innvändigt.

Här kommer konstruktionsritningar av golvet från kommunen, original planlösning, och tänkt planlösning för bottenvåningen: Sektion av byggnadsstruktur, innehåller beläggning, spånskiva, plastfolie, sand, armerad betong. Konstruktionsdetalj eller skiss. Arkitektonisk ritning, planlösning, möjlig bostad, linjer, rum, dörrar, detaljer, konstruktion, design, teknisk dokumentation. Översiktsplan för ett rum med möbler: bord, stolar, soffa, hyllor och skåp.

Planen för bottenvåningen är:
1. Fullt stambyte (Från gjutjärn och kobbarrör till plast och rör i rör)
2. Dra ny el (Ojordat i dag) och byta och flytta proppskåp
3. Byta ut alla radiatorer med vattenburen golvvärme (fjärrvärme)
4. Riva vägg mellom kök och vardagsrum, och riva vägg til klädkammaret i hallen.
5. Flytta (Riva och bygga ny) vägg mellom kök och hall 20 cm för att få plats till ett Kvik XXL-kök.
 
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 14 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Välkommen till forumet!
Ser fram emot att följa ditt projekt 😊
 
  • Gilla
Jhgbgvvvgvvkh och 2 till
  • Laddar…
Intressant projekt, alltid kul med andra radhus projekt 🙂

En tanke bara, köket kommer ju få en extremt lång bänkskiva och tänker man rent användarvänligt så lär det bli lite halv jobbigt/en del yta man aldrig utnyttjar pga avstånden.

Jag hade nog nästan funderat en vända till och min spontana tanke var ett u-format kök där matplatsen är idag men då något större, typ upp till trappan. Då har ni möjlighet att få till ett riktigt användarvänligt kök :)
 
  • Gilla
Hispaniola och 3 till
  • Laddar…
Nu skall jag vara glädjedödande. Huset ser helt ok ut, så förutom att kanske byta avlopp hade jag inte gjort ett dugg. Vattenrör i koppar är utmärkt och idag är alla apparater dubbelisolerade, så att byta till jordat har inte så stor betydelse.
 
  • Gilla
  • Älska
Annmarka och 11 till
  • Laddar…
Avsluta varje projekt innan du börjar nästa! Det är lätt att riva men tar låååång tid att få färdigt med bra finish.
 
  • Gilla
Jennie G och 7 till
  • Laddar…
P
M Masthugg skrev:
Avsluta varje projekt innan du börjar nästa! Det är lätt att riva men tar låååång tid att få färdigt med bra finish.
Fördelen med att riva allt och sen börja bygga upp allt är bl.a. att man inte kommer att damma ner det man har satt upp (så mycket).
Man kan ta in ev. hantverkare som kan göra sin del färdig utan att springa i vägen för varandra och troligtvis få bättre pris på de jobben.

Har totalrenoverat två hus, det ena bodde vi i under renoveringen,, och flyttade runt som Masthugg föreslår och det kräver mycket mer av familjen.
Det andra huset kunde vi renovera helt klart innan vi flyttade från det föregående huset till det nyrenoverade.

Sen är det smart att ta in proffs för moment som målning, för det syns efteråt.
Att riva, montera köksinredning, lägga golv är enklare att få bra/fint, även om du nu inte är född med en skruvdragare i handen.
 
  • Gilla
Annica R. och 1 till
  • Laddar…
Varför vill du byta till golvvärme när du har ett högtemp-värmesystem idag? Är du införstådd med allt det innebär att byta?

Synd att riva ut det parkettgolvet som ser fantastiskt ut för åldern.

Jag bor idag i ett hus med öppen planlösning och förstår mig inte på alla som river ut väggar, jag saknar väggarna. Med öppen planlösning blir det mer svårmöblerat, mer oväsen från kök och du måste ha konstant välstädat kök.
 
  • Gilla
Gabriella J och 10 till
  • Laddar…
Vad roligt med aktivitet i tråden för arbetet ens hade börjat! Jag tänkte jag skulle uppdatera en gång i veckan för att inte spamma ned tråden, men jag får väl hällre uppdatera i takt med responsen.

Förste fyra dager har gått till rivning och lyftande av förrådet. Bilder av rivningen kommer i morgon, här är bilder på förrådet, som (dom med öga för detaljer kan se i den förste bilden i tråden) var skevt:
Gult staket, grönska, stort hus med mörkt tak, idyllisk dag, lugn bostadsområde. Stödjande domkrafter under husgrund, betongblock, trä, grävmark, renoveringsarbete. Grundlyftning, stödstag, erosion, betongplatta, gul vägg, utomhusarbete, förstärkning, markförskjutning, underhåll, reparationsprocess.

Och man kan tänka: "Lyfte förrådet? Det står inte ens på att göra-listan". Helt rätt! Men som förra posten beskriver är det 50mm "torrkad sand" i golvet (på 50 kvadratmeter), vilket blir 4 ton, och den måste bort för att ge plats till avjämning och spårad cellplast. Perfekt fyllnadsmassa til förrådet, tänker jag!

Tekniken läste jag om på forumet, 2-ton cylinder-domkraft från Biltema för 200,-. Jag började med två, men när betong väger 2,5 ton per kubik, og plattan är cirka 2,5m x 3,5m x 0,2m = 1,75 kubik = ~4,5 ton, så var det kanske väl optimistiskt... Nu är förrådet rakt och lite till, så det finns plats för att skyffla sand under. Kanske sätter förrådet sig igen till nästa år, men det kan inte bli sämre enn nu, och jag sparar på domkraftene.

Tack för alla konstruktiva synpunkter! Jag är novis, och det jag vet det vet jag från forumet. Nästa är mer rivning och sandskyffling

J Jarlsgård skrev:
Intressant projekt, alltid kul med andra radhus projekt 🙂

En tanke bara, köket kommer ju få en extremt lång bänkskiva och tänker man rent användarvänligt så lär det bli lite halv jobbigt/en del yta man aldrig utnyttjar pga avstånden.

Jag hade nog nästan funderat en vända till och min spontana tanke var ett u-format kök där matplatsen är idag men då något större, typ upp till trappan. Då har ni möjlighet att få till ett riktigt användarvänligt kök :)
Helt enig! Att hitta en bra planlösning har varit det svåraste momentet, och matplatsen är en tydlig kompromiss. Matplatsen har fönster som börjar 80cm från golvet, och vi vill inte täcka för dom. Vi har tänkt att bänkskivan vid fönstret skall vara lägre enn resten av köket.

A Anders_Nilsson skrev:
Nu skall jag vara glädjedödande. Huset ser helt ok ut, så förutom att kanske byta avlopp hade jag inte gjort ett dugg. Vattenrör i koppar är utmärkt och idag är alla apparater dubbelisolerade, så att byta till jordat har inte så stor betydelse.
Vi vill jo inte göra något i onödan om det inte behövs! Kanske vi bara byter vattenrör där det behövs nya rör för den nya planlösningen, men att öppna och sen stänga en vägg med utdaterade rör känns fel.

El måste jag erkänna att jag kan lite om, så det var bra du skrev! Jag får läsa lite och suga på den karamellen. Vi måste oavsett ha flera uttag, skall vi fortsätta ojordat för alltid?

M Masthugg skrev:
Avsluta varje projekt innan du börjar nästa! Det är lätt att riva men tar låååång tid att få färdigt med bra finish.
Du kommer bli arg i morgon. Jag är ledsen...

J Jaif skrev:
Varför vill du byta till golvvärme när du har ett högtemp-värmesystem idag? Är du införstådd med allt det innebär att byta?

Synd att riva ut det parkettgolvet som ser fantastiskt ut för åldern.

Jag bor idag i ett hus med öppen planlösning och förstår mig inte på alla som river ut väggar, jag saknar väggarna. Med öppen planlösning blir det mer svårmöblerat, mer oväsen från kök och du måste ha konstant välstädat kök.
Nej, jag tror inte jag är införstådd med det. Vi har tänkt plattor+rör, nya golv, fördelare, shunt, styrning. Är det mycket mer? Vi har fått höra från grannarna att det har varit problemer med att skaffa delar til radiatorerna,

Parkettgolvet är synd att riva, ja. Vi skänkar det helst bort, men ingen har visat interesse för det. Jag är medveten över att jag kommer hamna i parketthelvetet för att säga detta, men jag ogillar fiskben och rutmönster. Vi byter oavsett ut den gamla vinylen och öppnar upp til köket, så jag är tveksam till att det blir bra att ha parketten kvar medan vi lägger en annan typ parkett på resten av våningen.

Öppen planlösning är till syvende och sist smak och behag, med fördelar och nackdelar. Jag ser dine poänger, här jag sitter i min lökluktande tröja... 🤔
 
  • Gilla
Nadu och 5 till
  • Laddar…
Navelludd 2 Navelludd 2 skrev:
Vad roligt med aktivitet i tråden för arbetet ens hade börjat! Jag tänkte jag skulle uppdatera en gång i veckan för att inte spamma ned tråden, men jag får väl hällre uppdatera i takt med responsen.

Förste fyra dager har gått till rivning och lyftande av förrådet. Bilder av rivningen kommer i morgon, här är bilder på förrådet, som (dom med öga för detaljer kan se i den förste bilden i tråden) var skevt:
Visa bilaga 736218Visa bilaga 736217Visa bilaga 736216

Och man kan tänka: "Lyfte förrådet? Det står inte ens på att göra-listan". Helt rätt! Men som förra posten beskriver är det 50mm "torrkad sand" i golvet (på 50 kvadratmeter), vilket blir 4 ton, och den måste bort för att ge plats till avjämning och spårad cellplast. Perfekt fyllnadsmassa til förrådet, tänker jag!

Tekniken läste jag om på forumet, 2-ton cylinder-domkraft från Biltema för 200,-. Jag började med två, men när betong väger 2,5 ton per kubik, og plattan är cirka 2,5m x 3,5m x 0,2m = 1,75 kubik = ~4,5 ton, så var det kanske väl optimistiskt... Nu är förrådet rakt och lite till, så det finns plats för att skyffla sand under. Kanske sätter förrådet sig igen till nästa år, men det kan inte bli sämre enn nu, och jag sparar på domkraftene.

Tack för alla konstruktiva synpunkter! Jag är novis, och det jag vet det vet jag från forumet. Nästa är mer rivning och sandskyffling


Helt enig! Att hitta en bra planlösning har varit det svåraste momentet, och matplatsen är en tydlig kompromiss. Matplatsen har fönster som börjar 80cm från golvet, och vi vill inte täcka för dom. Vi har tänkt att bänkskivan vid fönstret skall vara lägre enn resten av köket.


Vi vill jo inte göra något i onödan om det inte behövs! Kanske vi bara byter vattenrör där det behövs nya rör för den nya planlösningen, men att öppna och sen stänga en vägg med utdaterade rör känns fel.

El måste jag erkänna att jag kan lite om, så det var bra du skrev! Jag får läsa lite och suga på den karamellen. Vi måste oavsett ha flera uttag, skall vi fortsätta ojordat för alltid?


Du kommer bli arg i morgon. Jag är ledsen...


Nej, jag tror inte jag är införstådd med det. Vi har tänkt plattor+rör, nya golv, fördelare, shunt, styrning. Är det mycket mer? Vi har fått höra från grannarna att det har varit problemer med att skaffa delar til radiatorerna,

Parkettgolvet är synd att riva, ja. Vi skänkar det helst bort, men ingen har visat interesse för det. Jag är medveten över att jag kommer hamna i parketthelvetet för att säga detta, men jag ogillar fiskben och rutmönster. Vi byter oavsett ut den gamla vinylen och öppnar upp til köket, så jag är tveksam till att det blir bra att ha parketten kvar medan vi lägger en annan typ parkett på resten av våningen.

Öppen planlösning är till syvende och sist smak och behag, med fördelar och nackdelar. Jag ser dine poänger, här jag sitter i min lökluktande tröja... 🤔
Kopparrör är på inget sätt utdaterad, har hållit i många år och finns inga kända korrosionsproblem om man inte sätter på fel koppling eller har vagabonderande strömmar men dessa problem kan man normalt bortse från. Det är totalt meningslöst att byta kopparrör till rör-i-rör.

Om ett uttag i ett rum är jordat så skall alla uttag i rummet vara jordade. Enda problemet som kan uppstå med ojordat är om du rör vid en ledare och tar i en radiator men detta är rätt svårt att lyckas med och radiatorer skall alltid ha ett ordentligt lager färg. Isolerad miljö kallas det och var godkänt på 70-talet.

INSTALLERA JORDFELSBRYTARE OM DET INTE REDAN ÄR GJORT!!!

Man kan dock lägga kyl och frys på en egen grupp utan jfb för att förhindra att maten förstörs om jfb löser ut, detta är rätt vanligt. Om du har en gammal spis är det vanligt med läckströmmar som löser jfb så då kan man lägga spisen på en egen jfb. Byt i så fall spisen till något modernare. Dra gärna om spismatningen till 5-ledar med nolla och sätt upp ett perilex, bryt eventuellt ut L3 och kör till ugnen. Eller ännu bättre dra en ny separat matning till ugnen 16A och sätt ett Schuko av kvalitet som tål strömmen. 5-ledare med nolla krävs av moderna spisar typ efter det att ABBA slog igenom.

En rekommendation är att hänga i elforumet och läsa på, eventuellt även ställa frågor. Dock har detta forum i viss mån drabbats av besserwissers men ta det bara lugnt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Manhunter och 5 till
  • Laddar…
Dag 5, kort uppdatering följer:

Rivning fortsätter, så här ser det ut innvändigt:
Renoveringsarbete pågår inne i tomt rum med synliga rör, tomma väggar och trapphus, oordning och byggmaterial synliga.
Och för alla som är i samma undrande som jag var, detta kan man stöta på om ritningarna säger 50mm sand under golv. Inga reglar, varierande kornstorlek, jättedammigt:
Bygglokal med uppstädning pågår, skottkärra fylld med byggavfall, högar av sand eller grus på betonggolv.
Nästa är mer rivning och sandskyffling.

A Anders_Nilsson skrev:
Kopparrör är på inget sätt utdaterad, har hållit i många år och finns inga kända korrosionsproblem om man inte sätter på fel koppling eller har vagabonderande strömmar men dessa problem kan man normalt bortse från. Det är totalt meningslöst att byta kopparrör till rör-i-rör.

Om ett uttag i ett rum är jordat så skall alla uttag i rummet vara jordade. Enda problemet som kan uppstå med ojordat är om du rör vid en ledare och tar i en radiator men detta är rätt svårt att lyckas med och radiatorer skall alltid ha ett ordentligt lager färg. Isolerad miljö kallas det och var godkänt på 70-talet.

INSTALLERA JORDFELSBRYTARE OM DET INTE REDAN ÄR GJORT!!!

Man kan dock lägga kyl och frys på en egen grupp utan jfb för att förhindra att maten förstörs om jfb löser ut, detta är rätt vanligt. Om du har en gammal spis är det vanligt med läckströmmar som löser jfb så då kan man lägga spisen på en egen jfb. Byt i så fall spisen till något modernare. Dra gärna om spismatningen till 5-ledar med nolla och sätt upp ett perilex, bryt eventuellt ut L3 och kör till ugnen. Eller ännu bättre dra en ny separat matning till ugnen 16A och sätt ett Schuko av kvalitet som tål strömmen. 5-ledare med nolla krävs av moderna spisar typ efter det att ABBA slog igenom.

En rekommendation är att hänga i elforumet och läsa på, eventuellt även ställa frågor. Dock har detta forum i viss mån drabbats av besserwissers men ta det bara lugnt.
Tack för ett så omfattande inlägg! Jag förstår nå efter att ha läst att RiR inte nödvendigvis är bättre än kopparrör, så överalt där vi kan så låter vi dom vara kvar! Vi har tänkt att flytta runt på alt på bottenvåningen som behöver ha vatten, så vi måste lägga en hel del nya rör, och standard för nybygge är vel RiR. Det spelar ingen roll för oss så länge det är teknisk tryggt, estetik er dock en faktor.

Spennande läsning om ojordat miljö, fysik är cool. Specielt svårt att ta i en radiator om man har bytt ut den med golvvärme, eller hur! Jag får ta en tur till besserwisserne och läsa på lite, men först skall jag lära om nollar, perilexer, L3 och så vidare. ABBA känner jag till, dom spelas på radio även i Norge!
 
  • Gilla
Annica R. och 3 till
  • Laddar…
Navelludd 2 Navelludd 2 skrev:
Vad roligt med aktivitet i tråden för arbetet ens hade börjat! Jag tänkte jag skulle uppdatera en gång i veckan för att inte spamma ned tråden, men jag får väl hällre uppdatera i takt med responsen.

Förste fyra dager har gått till rivning och lyftande av förrådet. Bilder av rivningen kommer i morgon, här är bilder på förrådet, som (dom med öga för detaljer kan se i den förste bilden i tråden) var skevt:
Visa bilaga 736218Visa bilaga 736217Visa bilaga 736216

Och man kan tänka: "Lyfte förrådet? Det står inte ens på att göra-listan". Helt rätt! Men som förra posten beskriver är det 50mm "torrkad sand" i golvet (på 50 kvadratmeter), vilket blir 4 ton, och den måste bort för att ge plats till avjämning och spårad cellplast. Perfekt fyllnadsmassa til förrådet, tänker jag!

Tekniken läste jag om på forumet, 2-ton cylinder-domkraft från Biltema för 200,-. Jag började med två, men när betong väger 2,5 ton per kubik, og plattan är cirka 2,5m x 3,5m x 0,2m = 1,75 kubik = ~4,5 ton, så var det kanske väl optimistiskt... Nu är förrådet rakt och lite till, så det finns plats för att skyffla sand under. Kanske sätter förrådet sig igen till nästa år, men det kan inte bli sämre enn nu, och jag sparar på domkraftene.

Tack för alla konstruktiva synpunkter! Jag är novis, och det jag vet det vet jag från forumet. Nästa är mer rivning och sandskyffling


Helt enig! Att hitta en bra planlösning har varit det svåraste momentet, och matplatsen är en tydlig kompromiss. Matplatsen har fönster som börjar 80cm från golvet, och vi vill inte täcka för dom. Vi har tänkt att bänkskivan vid fönstret skall vara lägre enn resten av köket.


Vi vill jo inte göra något i onödan om det inte behövs! Kanske vi bara byter vattenrör där det behövs nya rör för den nya planlösningen, men att öppna och sen stänga en vägg med utdaterade rör känns fel.

El måste jag erkänna att jag kan lite om, så det var bra du skrev! Jag får läsa lite och suga på den karamellen. Vi måste oavsett ha flera uttag, skall vi fortsätta ojordat för alltid?


Du kommer bli arg i morgon. Jag är ledsen...


Nej, jag tror inte jag är införstådd med det. Vi har tänkt plattor+rör, nya golv, fördelare, shunt, styrning. Är det mycket mer? Vi har fått höra från grannarna att det har varit problemer med att skaffa delar til radiatorerna,

Parkettgolvet är synd att riva, ja. Vi skänkar det helst bort, men ingen har visat interesse för det. Jag är medveten över att jag kommer hamna i parketthelvetet för att säga detta, men jag ogillar fiskben och rutmönster. Vi byter oavsett ut den gamla vinylen och öppnar upp til köket, så jag är tveksam till att det blir bra att ha parketten kvar medan vi lägger en annan typ parkett på resten av våningen.

Öppen planlösning är till syvende och sist smak och behag, med fördelar och nackdelar. Jag ser dine poänger, här jag sitter i min lökluktande tröja... 🤔
Jag hade nog tänkt till både en och 2 ggr innan jag la golvvärme istället för radiatorer. Det finns väldigt mycket roligare man kan göra för dom pengarna och ska ni inte ha klinker över hela undervåningen hade jag nog definitivt inte gjort det.

Ett par nya radiatorer kostar kanske 6-7000kr till hela våningen.

Och om du ändå kör på det skulle jag nog planera in för tilläggsisolering av väggar och fönster ut mot det fria, det är dock allltid en risk så konstruktionen behöver utvärderas. Golvvärme fungerar hjälpligt/helt ok i moderna hus med 20-25cm isolering i väggarna men i äldre kan man uppleva kallras och allmänt ojämn temperatur.

Jag skulle nog också vara beredd på att det kan behövas en flytspackling av bjälklaget innan du lägger ut frigoliten. Betongen var inte alltid så slät och rak på den tiden som krävs för spårad frigolit. Måste vara helt slätt annars kommer du få olidlig svikt i golvet. Jag skulle nog säga att det inte är det jobb du kommer kunna göra själv. Planspackling av 50-60 kvadrat golv är ett jättedåligt första projekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Navelludd 2 Navelludd 2 skrev:
Först och fremst, jag ber om ursäkt för alla skrivfel, jag lär mig fortvarande svenska 😊

Nu är det dags för mig att gje tillbaka til forumet, så med min första post inviterar jag er med på vår totalrenovering av ett radhus med två plan och källare, byggd 1976. Radhuset har haft bara en ägare, som har underhållit huset väldigt väl, men inte gjord några ändringer på huset utöver att byta tapet i ett rum eller två.

Här kommer några bilder från i dag:
Visa bilaga 735601Visa bilaga 735602Visa bilaga 735603

Att nestan alt är från 1976 kan vara lite skrämmande, men vi ser på det som en möjlighet till at modernisera huset med få kompromisser. Vi uppskattar att renoveringen kommer kosta 1.5 miljoner, och jag, som inte ens ägar en skruvdragare, kommer vara ledig för att jobba på huset tills renoveringen är klar.

Källaren är torr, taket är tätt, och panelerna är i ok skick, så vi är komfortable med att börja innvändigt.

Här kommer konstruktionsritningar av golvet från kommunen, original planlösning, och tänkt planlösning för bottenvåningen: Visa bilaga 735607Visa bilaga 735604Visa bilaga 735606

Planen för bottenvåningen är:
1. Fullt stambyte (Från gjutjärn och kobbarrör till plast och rör i rör)
2. Dra ny el (Ojordat i dag) och byta och flytta proppskåp
3. Byta ut alla radiatorer med vattenburen golvvärme (fjärrvärme)
4. Riva vägg mellom kök och vardagsrum, och riva vägg til klädkammaret i hallen.
5. Flytta (Riva och bygga ny) vägg mellom kök och hall 20 cm för att få plats till ett Kvik XXL-kök.
Jag hade tagit hjälp av en duktig köksritare och sett över det köket lite, det blir väldigt mycket kök som andel av golvytan. Alternativt tagit input från en arkitekt under ett par timmar. Det jag reagerar på som kan bli saker som inte är till det bättre.
-Siktlinjen blir väldigt smal när man kommer in från hallen då det ser ut som att garderoberna inkräktar väldigt mycket på den ursprungliga korridorsbredden.
-känslan kommer bli att man kliver rakt in i köket när man kommer in.
-köket blir en väldigt långsmal “tarm”, det är inte alltid optimalt att arbeta i.

Att rita och visualisera planlösningar är extremt svårt som lekman, kostnaden för att åtgärda det kommer inte vara försvarbar så problemen kommer ni få leva med om det inte blir bra. Resultat är ofta att man inte får samma valuta för kvadraten som om man tagit in en duktig arkitekt.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
M
Varför golvvärme??
 
Golvvärme kan väl inte leverera så mycket effekt som radiatorer. Därför förutsätter golvvärme att huset är väldigt väl isolerat. Ska du tilläggsisolera?
 
M Masthugg skrev:
Golvvärme kan väl inte leverera så mycket effekt som radiatorer. Därför förutsätter golvvärme att huset är väldigt väl isolerat. Ska du tilläggsisolera?
Runt 50-60w/m2 får du ut från golvvärme om du har trägolv och håller dig till Max 27 grader som brukar vara det rekommenderade. Med tanke på att inte hela ytan inte går att nyttja pga skåp osv kanske man kan räkna med att drygt 20-25 kvadrat kan nyttjas för uppvärmning. Det kommer bli väldigt kallt i köket om man inte sätter riktigt bra fönster där. Är det Skåne/Blekinge kan det säkert funka men jag skulle nog vilja ha mer effekt än 1000-1300w tillgängligt om jag skulle närma en hel våning längre norrut än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.