Här är från dukens perspektiv som ni ser är inte projektorn i centrum av rummet.

IMG20260530162817.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
maria01 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur hade ni monterat bakhögtalrna? Jag återanvänder mina satelliter från lägenhet. De är horizontalt vridbara. Funderar på montera dem på sidoväggen i öronhöjd på varje sida av soffan. Samma med fronthögtalarna

[länk]
Rekommendation är 90-110 grader framifrån, dvs rakt åt sidan eller lite bakom. Höjdmässigt snarare i stående huvudhöjd, du vill att ljudet ska skjuta över huvudet på dem som sitter i soffan, så att det inte blockeras av dem som sitter ytterst, lämpligt att vinkla dem rakt bort mot yttersta sittplatsen på motsatt sida, vilket gör att närmsta platsen hamnar lite off-axis vilket i det här fallet är att föredra eftersom det gör att ljudet upplevs jämnare i soffan, istället för mycket högre för den som sitter närmast högtalaren.

Det klassiska surround högtalarna i 5.1 ljudformat används för "ambience" i första hand, så i en bra anläggning ska du inte uppleva varifrån ljudet kommer, utan bara känna att det omsluter dig.

• Gilla
Lifeshine och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Rekommendation är 90-110 grader framifrån, dvs rakt åt sidan eller lite bakom. Höjdmässigt snarare i stående huvudhöjd, du vill att ljudet ska skjuta över huvudet på dem som sitter i soffan, så att det inte blockeras av dem som sitter ytterst, lämpligt att vinkla dem rakt bort mot yttersta sittplatsen på motsatt sida, vilket gör att närmsta platsen hamnar lite off-axis vilket i det här fallet är att föredra eftersom det gör att ljudet upplevs jämnare i soffan, istället för mycket högre för den som sitter närmast högtalaren.

Det klassiska surround högtalarna i 5.1 ljudformat används för "ambience" i första hand, så i en bra anläggning ska du inte uppleva varifrån ljudet kommer, utan bara känna att det omsluter dig.
Blev strax över huvudhöjd och lite vinklat mot centrum av soffan. Allså högtalarna är strax bakom huvudet på de i soffan. Kan alltid höja dem om det blir dåligt. Måste ändå spackla allt innan jag målar

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Redigerat:
Tänkte ta bort de hemska lysrören och köra på indirekt ljus, borde väl räcka som belysning i ett biorum.

[länk]

Allså ingen annan belysning är min plan förutom glasmontern för aktionfigurerna

Edit: fast indirekt ljus kanske är dumt med svarta väggar. Men det finns profiler för direkt ljus också
Du ska inte köra ett svart lågprofil akustiktak och ersätta ett par sektioner med 60x60 led paneler?

A ajn82 skrev:
Du ska inte köra ett svart lågprofil akustiktak och ersätta ett par sektioner med 60x60 led paneler?
Kan inte sätta in något som sänker taket. Det är exakt 2 meter takhöjd 🤣 Men det blir akustikpaneler på båda långsidorna av rummet.

• Älska
ajn82
  • Laddar…
Kan inte sätta in något som sänker taket. Det är exakt 2 meter takhöjd 🤣 Men det blir akustikpaneler på båda långsidorna av rummet.
Har samma problem i min källare, du har inte funderat på att gräva ut? 🤣

A ajn82 skrev:
Har samma problem i min källare, du har inte funderat på att gräva ut? 🤣
Har stående vatten 30 cm under golvet så nej 🤣

• Ledsen
ajn82
  • Laddar…
J
Har stående vatten 30 cm under golvet så nej 🤣
Inomhuspool? Fantomen på operan? Möjligheterna är många! :D

Jag har åxå exakt 2m och det är lite för lågt tyvärr, 10cm till hade vart en enorm skillnad. Jag kan inte gräva ut pga syllarna inte går så djupt... tror jag...

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Blev strax över huvudhöjd och lite vinklat mot centrum av soffan. Allså högtalarna är strax bakom huvudet på de i soffan. Kan alltid höja dem om det blir dåligt. Måste ändå spackla allt innan jag målar
vad hände med surroundhögtalare system som alla hade för 20 år sen var så poppis då tänkte du är ju bra på teknik vet du?

M maria01 skrev:
vad hände med surroundhögtalare system som alla hade för 20 år sen var så poppis då tänkte du är ju bra på teknik vet du?
Det gäller fortfarande. Jag kör 5.1, 5 högtalare plus baslåda. Räcker för mig, bildkvalitet är viktigast

Jag kör 5.1, 5 högtalare plus baslåda. Räcker för mig, bildkvalitet är viktigast
Och för att förtydliga, detta är alltså ett surroundsystem. Det antagligen vanligaste.

och köra på indirekt ljus, borde väl räcka som belysning i ett biorum.
Tror det blir perfekt i ditt fall & det räcker absolut för ett biorum.
Välj någon modell som du kan påverka ljusflödet på ( man vill ju kunna se lite när man dammsuger)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Jag har kvar mina audio pro högtalare från 90-talet, tuffar så fint (5.1)

1780348664543.png

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.