1 382 181 läst ·
4 299 svar
1382k läst
4,3k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet och villa
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Snyggt! Jag hade valt mörkare färger. Annars får du full pottJ jawen skrev:Jooooo, det kan det vara.
Jag har "nybyggd" källare med 52 kvm biograf & biljardrum, måtten 5,2 x 10 m.
247 cm i takhöjd & rummet är akustik reglerat (totalt tätt), med 13.5 "ljudsystem".
Var inte direkt kul att fräsa in typ 60 LP i Lecaväggarna för att få dold kabeldragning, men det var faktiskt viljan att ha ett perfekt ljudrum, som gjorde att jag "orkade" bygga ett nytt hus själv.
[bild]
Alltid najs med ett svalt mörkt källarbiorum 👍AndersMalmgren skrev:
Vilka mått har rummet?
Är det betong både i golv, väggar & tak?
Surt att projektorn inte klarar en centrerad duk, vilken proj har du?
Tack!AndersMalmgren skrev:
Eftersom jag inte har några fönster i rummet, så blir det ingen form av reflexer någonstans.
& med 13 st trådlöst dimbara 3w spottar (som jag programmerat i 5 olika grupper), så kan jag gå från helt upplyst till totalt mörker steglöst på 13 zoner i rummet.
Och i totalt mörker ser du inga färger 😉
Fast ljuset som studsar tillbaks från duken ut i rummet lyser ju upp de ljusa väggarna.
I ett rum med ljusa väggar/tak får du oftast inte ens en kontrast på 100:1, även om projektor i sig är spec'ad till 2000:1
En gammal sanning i hemmabiokretsar är att mörka väggar gör mycket mer för bilden än en bättre projektor gör. Ibland målar folk bara taket närmsta duken i en mörkare färg, eftersom det är där mest ströljus studsar tillbaks från.
Med det sagt körde jag dock projektor i rum med ljusa väggar i många år, och det är fortfarande en grym upplevelse, men en stor anledning att jag ville flytta till hus var för att kunna bygga ett dedikerat källarrum, utan fönster, och "svarta" väggar och tak.
(Personligen hade jag även haft infällda högtalare och en ljudtransparent duk.. men i verkligheten har jag inget rum alls i dagsläget.. så ska inte klaga på era rum som är oändligt mycket bättre än vad jag har
)
I ett rum med ljusa väggar/tak får du oftast inte ens en kontrast på 100:1, även om projektor i sig är spec'ad till 2000:1
En gammal sanning i hemmabiokretsar är att mörka väggar gör mycket mer för bilden än en bättre projektor gör. Ibland målar folk bara taket närmsta duken i en mörkare färg, eftersom det är där mest ströljus studsar tillbaks från.
Med det sagt körde jag dock projektor i rum med ljusa väggar i många år, och det är fortfarande en grym upplevelse, men en stor anledning att jag ville flytta till hus var för att kunna bygga ett dedikerat källarrum, utan fönster, och "svarta" väggar och tak.
(Personligen hade jag även haft infällda högtalare och en ljudtransparent duk.. men i verkligheten har jag inget rum alls i dagsläget.. så ska inte klaga på era rum som är oändligt mycket bättre än vad jag har
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ganska mörka väggar och svart tak.
Funkar bra tycker jag.
Men hade varit nice med större rum och att kunna sväva ut lite mer och göra det mer seriöst.
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Som andra sagt är det ljuset från projektorn. I mitt vardagsrum använde jag högkontrastduk (react) för att komma runt problemet. Men med vit duk är det mörka väggar som gällerJ jawen skrev:Tack!
Eftersom jag inte har några fönster i rummet, så blir det ingen form av reflexer någonstans.
& med 13 st trådlöst dimbara 3w spottar (som jag programmerat i 5 olika grupper), så kan jag gå från helt upplyst till totalt mörker steglöst på 13 zoner i rummet.
Och i totalt mörker ser du inga färger 😉
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Jag har inte måtten i huvudet, det är inte jättestor kan fixa fram mått och layout på rummet när jag kommer hemJ jawen skrev:
Det är en JVC DLA
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Ja, react har ju sin beskärda del problem också, speciellt om man har en stor duk i förhållande till avståndet.AndersMalmgren skrev:
Personligen är jag ett fan av 2x bildhöjden i avstånd (inte baserat på bredden, höjden ger att man får rätt känsla på båda 16:9 och 2.35:1 material). Jag hade dock mycket roligt med min react duk också, men dess "spegelkaraktär" beroende på var man satt i förhållande till projektor, med mörkare och ljusare hörn, var märkbart. Men framför allt störde jag mig på att jag mycket tydligt upplevde att ljudet kom under/utanför duken, och finns såvitt jag vet inga högkontrastdukar som även är ljudtransparanta.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Jo, men om man bara har ett vardagsrum så är ju react enda sättet få det fungeraA ajn82 skrev:Ja, react har ju sin beskärda del problem också, speciellt om man har en stor duk i förhållande till avståndet.
Personligen är jag ett fan av 2x bildhöjden i avstånd (inte baserat på bredden, höjden ger att man får rätt känsla på båda 16:9 och 2.35:1 material). Jag hade dock mycket roligt med min react duk också, men dess "spegelkaraktär" beroende på var man satt i förhållande till projektor, med mörkare och ljusare hörn, var märkbart. Men framför allt störde jag mig på att jag mycket tydligt upplevde att ljudet kom under/utanför duken, och finns såvitt jag vet inga högkontrastdukar som även är ljudtransparanta.
[bild]
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Gav till slut bort min 104" react 3.0.
Inget andrahabdsvärde öht 🤣
Betalade 25k för den
Inget andrahabdsvärde öht 🤣
Betalade 25k för den
Det absolut största problemet OM man har ljusa väggar, är hur nära sidoväggarna som bilden projiceras.A ajn82 skrev:I ett rum med ljusa väggar/tak får du oftast inte ens en kontrast på 100:1, även om projektor i sig är spec'ad till 2000:1
Dem flesta "biorum"( hemma hos folk) kör ju "största möjliga" projicering (i smala rum), vilket då ger kraftig "ljusflöde" till dem ljusa sidoväggarna som hamnar "för nära".
Jag har inte direkt "det stora problemet", eftersom jag projicerar relativt lågt ifrån sidoväggarna.
Jag har också efter tester valt att projicera direkt på den tjockputsade Lecaväggen som jag målat med 2 glansenheter, då den ramspända duken skapade mer "ljusflöde" utanför bildytan.
Har också prövat 3 olika prisklasser på projektorer, & det skiljer sig mycket vad gäller "ljusflöde" utanför bildytan" (och vid projektorn själv). Allra bäst på dessa punkter var en 70 tkr JVC DLA-X från 7000-serien.
Tradigt, jag lyckades sälja båda mina när det begav sig, men var ett decennium sedan nu (haft 90" ramspänd och senare 104" tab tension), men tror jag fick typ halva nypriset. Men projektor som hobby är väl på utdöende, tv är väl i praktiken bättre på allt utom riktigt stora storlekar, och möjligheten med ordentliga högtalare placerade bakom bilden så att ljudet matchar.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Jag gillar bilden från projicerat bättre. Även fast OLED på pappret har bättre kontrastA ajn82 skrev:Tradigt, jag lyckades sälja båda mina när det begav sig, men var ett decennium sedan nu (haft 90" ramspänd och senare 104" tab tension), men tror jag fick typ halva nypriset. Men projektor som hobby är väl på utdöende, tv är väl i praktiken bättre på allt utom riktigt stora storlekar, och möjligheten med ordentliga högtalare placerade bakom bilden så att ljudet matchar.