1 379 857 läst ·
4 291 svar
1380k läst
4,3k svar
Totalrenovering av 20-talslägenhet och villa
Hur vet du det är hemmapul, det finns nog om inte mer "fulhantverkarpul" 
Att använda en apparatdosa som kopplingsdosa kan jag ha förståelse för, jag kan nog begått den synden nånstans, snarare isåfall en rotdosa.
Blanda färger är ju no-no. Jag har nog faktiskt begått den synden också, men då lagt på rätt färg på den utstickande delen mha eltejp eller krympslang... Jag tror det är ETT ställe i hela huset och där det var en utanpåliggande kulo som hade fel färger...
Men, om du städar genom att ta bort de där skruvhattarna och göra rimliga längder på kablarna så ska det nog få plats...
Att använda en apparatdosa som kopplingsdosa kan jag ha förståelse för, jag kan nog begått den synden nånstans, snarare isåfall en rotdosa.
Blanda färger är ju no-no. Jag har nog faktiskt begått den synden också, men då lagt på rätt färg på den utstickande delen mha eltejp eller krympslang... Jag tror det är ETT ställe i hela huset och där det var en utanpåliggande kulo som hade fel färger...
Men, om du städar genom att ta bort de där skruvhattarna och göra rimliga längder på kablarna så ska det nog få plats...
Det enda sättet att veta att det är hemmapul är väl om man gjort det själv?J JohanLun skrev:
Knappast så att ett välgjort jobb blir sämre av att göras av nån som inte har betalt ( att utföraren har minst avtalsenligt betalt torde vara det viktigaste för elbranschen dvs de som inte är amatörer utan "proffs"
Renoverare
· Stockholm
· 20 312 inlägg
Jag förespråkar ju hemmapulare om någon, de är alltid färre förekommande i tillbuden. Men det betyder ju inte att alla ska hålla på det. 😂
Dock var det mindre allvarligt än vad jag trodde, först trodde jag han kopplat ihop en brun tändtråd med en gul/grön vilket är big no no. Men det var en gul.
Dock var det mindre allvarligt än vad jag trodde, först trodde jag han kopplat ihop en brun tändtråd med en gul/grön vilket är big no no. Men det var en gul.
Man ska ju komma ihåg att färgerna användes annorlunda förut. Vi hade kablar både från kuloperioden, pansarrörsperioden (40-tal) samt att en hel del troligen var omdraget på 70-talet. Kulo och pansarrör hade ju nån slags tygbeklädda kablar... Alla är svarta. Kopplingarna är vad jag kan se mycket seriöst gjorda, men helt omöjliga att ändra nåt i utan att dra om allt... Jag tror jag bytt i princip allt, finns nån meter kulo kvar på ett ställe som jag ska byta...AndersMalmgren skrev:
Det från 70-talet har jag på några ställen inte rört - men färgerna är "fel". Ska byta tidsnog har jag tänkt...
Renoverare
· Stockholm
· 20 312 inlägg
Jag skulle bara hämta nollan för en z-wave puck. Kommer dra om all el när jag renoverar rummet i fråga.J JohanLun skrev:Man ska ju komma ihåg att färgerna användes annorlunda förut. Vi hade kablar både från kuloperioden, pansarrörsperioden (40-tal) samt att en hel del troligen var omdraget på 70-talet. Kulo och pansarrör hade ju nån slags tygbeklädda kablar... Alla är svarta. Kopplingarna är vad jag kan se mycket seriöst gjorda, men helt omöjliga att ändra nåt i utan att dra om allt... Jag tror jag bytt i princip allt, finns nån meter kulo kvar på ett ställe som jag ska byta...
Det från 70-talet har jag på några ställen inte rört - men färgerna är "fel". Ska byta tidsnog har jag tänkt...
Använde gamla tändtråden som dragvajer drog nolla och två tändtrådar lät fas sitta så fyra kablar i röret av okänd sort. Gick bättre än vad jag trodde tack vare glidmedel från Kjell, kan rekommendera
https://www.kjell.com/se/produkter/...enomforing/smorjmedel-for-kablar-095-l-p67423
Jag brukar använda klarinett fett…AndersMalmgren skrev:
Jag skulle bara hämta nollan för en z-wave puck. Kommer dra om all el när jag renoverar rummet i fråga.
Använde gamla tändtråden som dragvajer drog nolla och två tändtrådar lät fas sitta så fyra kablar i röret av okänd sort. Gick bättre än vad jag trodde tack vare glidmedel från Kjell, kan rekommendera
[länk]
Renoverare
· Stockholm
· 20 312 inlägg
Jag trodde du minndes den gamla hassansketchen...AndersMalmgren skrev:
Jag har åxå fett avpassat för just detta ändamål (altså kabeldragning) och som jag bara använder till just det...
Renoverare
· Stockholm
· 20 312 inlägg
Har du börjat dra nätverkslkabel förresten?
Jag har dragit nästan överallt utom till just "min egen" arbetsplats... Alla andra i familjen har fast nät till sina datorer...Jag har bara wifi...
Så har jag 6st unifi accesspunkter... (några är bara provisoriskt ditsatta dock)
Jag har dragit nästan överallt utom till just "min egen" arbetsplats... Alla andra i familjen har fast nät till sina datorer...Jag har bara wifi...
Renoverare
· Stockholm
· 20 312 inlägg
Nope jag har dragit en CAT6 utanliggande provisoriskt till mitt kontor det är allt. Tyvärr kommer just den CAT6 passera precis hela mellanplan så lär dröja innan allt är dolt i vägg 😂J JohanLun skrev:
Haha, ja, det är ungefär så jag skulle behöva lösa det. Jag hade ett tag en som gick över matrumsgolvet, men det var inte uppskattat. Men, jag har bara 100/100 och det får jag med lite tur på wifi så det har fått vara...AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 312 inlägg
Nej Fyfan, måste ha gigabitJ JohanLun skrev:
Edit: hoppas ufo sticka ska duga för att få ner Blu ray streaming från servern till HTPC för det är också en dryg kabel dra temp