AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I vardagsrummet har vi en vanlig 3 pins lampkontakt, lampan vi kopplat där saknar jord så bara 2 pinnar. Allt fungerar perfekt men en pinne lossnar när sambon var uppe där (jag har brutit benet så kan inte stå på stege). Hon fick dra ut kontakten för att komma åt fixa in kabeln igen. Den är av gammal typ och går stoppa in hur man vill.

När strömmen kommer tillbaka är lampan alltid på och ignorerar tändtråden.

Jag mäter (sambon) kablarna och kommer fram till att ingen jord finns utan det finns nolla, tändtråd och fast fas. Helt jävla livsfarligt.

Hade vi haft en armatur med jord hade det ju varit direkt livsfarlig
En armatur med jordad kontakt har två "han" piggar och en "hon" pigg. Allt för att den inte skall gå att vrida. Den kontakt som du har, får inte ha jord utan är gjord för att ha en nolla och två tändtrådar. Allt annat är "hempuleri".

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nej du har sannolikt en högst normal trepolig lampkontakt avsed för krontändning. Då har kontakten två tandtrådar och en nolla.

Användes bland annat som ett slags primitiv dimmer som medgav tre ”ljusstyrkor” från kristallkronan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R roli skrev:
En armatur med jordad kontakt har två "han" piggar och en "hon" pigg. Allt för att den inte skall gå att vrida. Den kontakt som du har, får inte ha jord utan är gjord för att ha en nolla och två tändtrådar. Allt annat är "hempuleri".
Alfredo Alfredo skrev:
Nej du har sannolikt en högst normal trepolig lampkontakt avsed för krontändning. Då har kontakten två tandtrådar och en nolla.

Användes bland annat som ett slags primitiv dimmer som medgav tre ”ljusstyrkor” från kristallkronan.
Helt livsfarligt att en vanlig modern 3 polig för jord passar i den

Edit: Ah ok ni har rätt hade den haft jord hade den inte passat

Alfredo Alfredo skrev:
Om du räknar "släckt" som en ljusstyrka så kan jag hålla med på att den ger tre. Men två ljusstyrkor är nog mer "rätt"....

Du får nog visa vilken sorts kontakt du syftar på för någonstans finns det en missuppfattning.

R roli skrev:
Men två ljusstyrkor är nog mer "rätt"....
Efter som ljuskällorna oftast var asymmetriska får du tre lägen.

Grupp 1
Grupp 2
Grupp 1 och 2

Edit: Asymmetriskt grupperade kanske är bättre ordval. Det jag menar är att grupp ett exempelvis kunde bestå av 5 styck 15W glödlampor och grupp två av 8 styck 25W glödlampor. Rena hittepåsiffror för att visa på principen.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Den passar men ger ingen farlig koppling eftersom fas inte kan få kontakt med jord. Om inte den jordade kontakten är felkopplad. Men i sådana fall kvittar det vad man har för kontakter....

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du får nog visa vilken sorts kontakt du syftar på för någonstans finns det en missuppfattning.
Nu är det ju sambon som är där uppe och kopplar men på hussidan är det en kontakt med 3 poler honor.

På armatursidan är det en med 2 hanar och ingen jord. Denna kan man fritt passa in i hur man vill.

Men börjar fatta nu. Intressant dock det är fast fas in, när vill man alltid ha tänt.

R roli skrev:
Den passar men ger ingen farlig koppling eftersom fas inte kan få kontakt med jord. Om inte den jordade kontakten är felkopplad. Men i sådana fall kvittar det vad man har för kontakter....
Jo jag förstod hur det ska fungera nu. Jag är för ung för denna typ av koppling. Men nu när ni säger det har jag stött på lampor med kronfuktion. Inte tänkt på hur de kopplats. Men nu vet jag

Inte tänkt på hur de kopplats. Men nu vet jag
Och bara för att avrunda kan vi ta en bild på hur dessa kontakter ser ut om det finns skyddsjord inblndad:

Screenshot from 2026-04-21 10-00-48.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot from 2026-04-21 09-59-33.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Intressant dock det är fast fas in, när vill man alltid ha tänt.
Antagligen har man "skrotat" den gamla kronbrytaren och av någon anledning valt fast fas. Ett motiv skulle kunna vara en smart ljuskälla med "fjärrstyrning".

Intressant dock det är fast fas in, när vill man alltid ha tänt.
Kanske satt det en takfläkt med belysning där innan??? Belysning on/off via strömbrytaren och takfläkten on/off via en dragströmbrytare (snöre på fläkten som man drog i).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R roli skrev:
Kanske satt det en takfläkt med belysning där innan??? Belysning on/off via strömbrytaren och takfläkten on/off via en dragströmbrytare (snöre på fläkten som man drog i).
i ett vardagsrum i bromma, låter lite för 80-tal tonårsrum för det :D men men.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Efter som ljuskällorna oftast var asymmetriska får du tre lägen.

Grupp 1
Grupp 2
Grupp 1 och 2

Edit: Asymmetriskt grupperade kanske är bättre ordval. Det jag menar är att grupp ett exempelvis kunde bestå av 5 styck 15W glödlampor och grupp två av 8 styck 25W glödlampor. Rena hittepåsiffror för att visa på principen.
de vi hade kopplade så hade oftast 3 lampor, så man kunde ha 1, 2 el 3 st tända efter önskad ljusstyrka. Funkade ganska bra!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S
I vardagsrummet har vi en vanlig 3 pins lampkontakt, lampan vi kopplat där saknar jord så bara 2 pinnar. Allt fungerar perfekt men en pinne lossnar när sambon var uppe där (jag har brutit benet så kan inte stå på stege). Hon fick dra ut kontakten för att komma åt fixa in kabeln igen. Den är av gammal typ och går stoppa in hur man vill.

När strömmen kommer tillbaka är lampan alltid på och ignorerar tändtråden.

Jag mäter (sambon) kablarna och kommer fram till att ingen jord finns utan det finns nolla, tändtråd och fast fas. Helt jävla livsfarligt.

Har du åkt skidor??

• Ledsen
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.