M maria01 skrev:
varför inte dra fiber?
Rätt drygt och ha aktiva mediaomvandlare vid varje dator.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns ju medelvägar. Fiber till KK-rummen och koppar därifrån. 😀

Sen kanske KK-rummet i praktiken blir en switch under skrivbordet i arbetsrummet men du fattar...

Hur stort problem är det med EU-ligor som stjäler utemöbler och utrustning nu för tiden? Måste man låsa fast grill och möbler?
Första inlägget för säsongen i vår lokala fb-grupp kom i helgen, om stöld av utemöbler alltså. Bor på södra sidan stan (älvsjö). Så lås fast allt...

• Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns ju medelvägar. Fiber till KK-rummen och koppar därifrån. 😀

Sen kanske KK-rummet i praktiken blir en switch under skrivbordet i arbetsrummet men du fattar...
Det är väl klart man har fiber fram till router, men mellan datorer i LAN är ju nästan mer meckigt än det smakar

D Dublin skrev:
Första inlägget för säsongen i vår lokala fb-grupp kom i helgen, om stöld av utemöbler alltså. Bor på södra sidan stan (älvsjö). Så lås fast allt...
Verkar inte fullt så vanligt i Västerort men händer även här. Är också medlem i lokala fb-grupperna.

Det är väl klart man har fiber fram till router, men mellan datorer i LAN är ju nästan mer meckigt än det smakar
Nu var det i och för sig inte det jag föreslog som medelväg.

Alfredo Alfredo skrev:
Nu var det i och för sig inte det jag föreslog som medelväg.
Kk rummet är ju där man har router för jag antar du menar kommunikationsutrymme och inte stället för man nuppar knullkompis?

• Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
jag antar du menar kommunikationsutrymme
Den vedertagna betydelsen av förkortningen KK-rum i dessa sammanhang är korskopplingsrum. Trodde det var självklart. 😉

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
här dom flesta nya hus eller renoverade hus fiber i hela huset varje bygghandel säljer färdiga längder

M maria01 skrev:
här dom flesta nya hus eller renoverade hus fiber i hela huset varje bygghandel säljer färdiga längder
Och motivet till det är?

Idioti, det är ett jäkla pyssel bara att tvätta fiber och greja så fort man kopplar om något. Tillför egentligen inget jämfört med koppar bara det inte är för långa avstånd.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
J
D Dublin skrev:
Kanske linda fibern kring trädgårdsmöblerna, Anders är väl klistrad vid datorn så snabbaste larmet... ;)

Som när man åker i områden med sämre täckning med barnen. De hittar alla vita fläckar på täckningskartan... :D

• Haha
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
S
D Dublin skrev:
Var det inte Dave som tog utemöblerna?

• Haha
fribygg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och motivet till det är?
det vet jag inte data är inte min grej därför jag ställde frågan

I vardagsrummet har vi en vanlig 3 pins lampkontakt, lampan vi kopplat där saknar jord så bara 2 pinnar. Allt fungerar perfekt men en pinne lossnar när sambon var uppe där (jag har brutit benet så kan inte stå på stege). Hon fick dra ut kontakten för att komma åt fixa in kabeln igen. Den är av gammal typ och går stoppa in hur man vill.

När strömmen kommer tillbaka är lampan alltid på och ignorerar tändtråden.

Jag mäter (sambon) kablarna och kommer fram till att ingen jord finns utan det finns nolla, tändtråd och fast fas. Helt jävla livsfarligt.

Hade vi haft en armatur med jord hade det ju varit direkt livsfarlig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.