34 830 läst ·
45 svar
35k läst
45 svar
Totalentreprenör rev badrummet och slutade att svara
Svår sits, av avtalet framgår ingen färdigställandetid. Det finns heller inget om vite. Du vet egentligen inte om de tänker göra klart jobbet eller inte. Du är nog tyvärr bunden av detta kontrakt, att ta in en ny entreprenör kan bli dumt. Tröttsamt med oseriösa hantverkare.
Uppger man någon anledning till att ha gett upp, och isf vilken?
Nja, så illa är det inte.J Johan456 skrev:
Kolla konsumenttjänstlagens § 24, 25 och 29:
(Mina understrykningar)24 § Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger om uppdraget, utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, inte har avslutats inom den tid som har avtalats eller, om någon tid inte har avtalats, inom den tid som är skälig med hänsyn särskilt till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning.
25 § Vid dröjsmål på näringsidkarens sida får konsumenten hålla inne betalningen enligt 27 §. Han får välja mellan att kräva att näringsidkaren utför tjänsten enligt 28 § och att häva avtalet enligt 29 §. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §.
29 § Är dröjsmålet av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet. Har mer än en obetydlig del av tjänsten utförts, får konsumenten dock häva avtalet endast beträffande den del som återstår.
Även i ett sådant fall får avtalet hävas i sin helhet, om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat på grund av dröjsmålet och näringsidkaren insett eller bort inse detta.
Om det finns starka skäl att anta att det kommer att inträffa dröjsmål av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet i enlighet med vad som sägs i första stycket. Lag (1990:935).
Du kan ju överväga att nöja dig med att hävda att du bör ha tillbaka ett halvt basbelopp (drygt 23000) så kan du ta det som ett förenklat tvistemål. Då går det förmodligen snabbare än en vanlig stämning och behöver inte bli dyra advokatkostnader. (Fast nu hade du ju redan kontaktat en jurist, så den taxametern kanske redan tickar på.)
Man ska aldrig betala ut något i förskott då det antingen tyder på att firman har dålig ekonomi eller försöker blåsa en särskilt när det är en sådan stor summa.
Lägg ut firmanamnet så att ingen annan blir blåst.
Lägg ut firmanamnet så att ingen annan blir blåst.
Är du med i Villaägarföreningen kan du få juristhjälp där, tror jag.
År 2021 och folk betalar fortfarande i förskott?E Erik.lustamn skrev:Hej,
jag har anlitat ett företag för totalentreprenad av mitt badrum. Vi har skrivit ett bra och tydligt avtal.
Det påbörjade arbete 8sep och plockade ner inredning och rev kaklet dagen efter.
Därefter började det gå fel. De slutade dyka upp och efter påtryckningar dök de upp och jobbade ett par timmar. Så har det du håller på till och från tills denna veckan då de var här och hämtade sina verktyg och slutade svara på sms och samtal.
på 5 veckor har de alltså rivit det gamla och bilat lite för det nya avloppet. Jag betalde vid starten 30.500kr ink moms för materialet som skulle användas. Arbete var beräknat att ta 3 veckor.
Varför?
Läser ni inte nyheterna och eller alla byggprogram på tv?
Och detta sammanfaller med akut slaganfall hos alla anställda som omöjliggör kommunikation med TS då eller?Bananskalare skrev:
Det är inte alls ovanligt att materialet och arbetet kommer från två olika firmor. Hantverkaren har ofta varken butik eller lager. Materialet levereras och du får en faktura på det. Sen kör hantverkaren igång. Betala aldrig förskott utan att fått hem grejerna.
Medlem
· Östergötland
· 612 inlägg
Vi har det ungefär på samma sätt, men det är ett försäkringsärende, så vi förlorar inga pengar. Vi hade brand i källaren som var tvungen att saneras helt och allt bytas ut. Det hände i Maj och de är långt ifrån klara ännu. Vi har inte ens kunnat ställa in tvättmaskinen utan har en provisorisk utomhus. De kommer hit och jobbar någon dag eller två var 14e dag typ. De säger att det fattas så enormt mycket arbetskraft nu. "Chefen" svarar inte heller på vare sig telefon eller sms.
Du har tyvärr inte gjort ett kontrakt, bara skrivit på en offert och sen förskottsbetalat, dåligt förhandlingsläge.
I nästan alla konsumententreprenader jag besiktat så är det inga kontrakt upprättade (det som reglerar affären) och förväntningarna är högt över resultatet, om det ens blir något färdigställt resultat.
I nästan alla konsumententreprenader jag besiktat så är det inga kontrakt upprättade (det som reglerar affären) och förväntningarna är högt över resultatet, om det ens blir något färdigställt resultat.
Sorry! Lurad! Du måste väl bo i Stockholm eller i ngn annan storstad. Detta händer inte på mindre orter.E Erik.lustamn skrev:Nej det gäller inte inredningen den har jag köpt själv. Det material de faktiskt har levererat är lite plywood och gips.
Det var arbetarna som hämtade arbetarna och de visste inte vad som hände. Materialet som behövdes för av komma vidare dök aldrig upp och hänvisade till chefen som slutat svarar.
Ja det är extremt frustrerande att jag inte vet om de fortfarande planerar att genomföra jobbet eller helt enkelt gett upp då jag inte får tag på någon.
Att betala i förskott är som att bjuda upp till dans!
Glöm och gå vidare!