ARJU ARJU skrev:
Instämmer.

Jag är i en helt annan bransch, men kan under vissa perioder ta emot t.ex 30-40 mail under en dag gällande information, krav och önskemål från kunder.
Att i detalj ta ställning till alla på stört är inte möjligt, när man kommer till varje kunds "tidslot" skall går man igenom allt som inkommit i ärendet, vilket kan vara allt från 0 till 100 justeringar.

Det enda som är beklagligt är väl att TS fick sin tidslot uppskjuten med 6 månader.
Klarar du inte av 30-40 mail under en dag så är det inte dina kunders fel måste du väl inse?
 
Staffans2000
T tergo skrev:
samma sak du får svar att det inte har leverats
Fel.
Du brukar få svar ... Att blindt lita på att en mottagare av ett för avsändaren, viktigt mail/brev läser det, är väldigt vårdslöst och oklokt.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fel.
vad är det som är fel ?
om inte mottagaren läser sin e-post ,det är ju inte TS problem
 
Staffans2000
T tergo skrev:
vad är det som är fel ?
om inte mottagaren läser sin e-post ,det är ju inte TS problem
Jo. Det är det. Hade TS förvissat sig om att mottagaren läst mailet, skulle ersättningskravet antingen uteblivit, eller så hade det inte kommit som en överraskning. Men TS stoppade istället huvudet i sanden, på samma sätt som du anser är rätt.

Staffan
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Under alla år när jag jobbat med hantverkare så är det en sak jag lärt mig:
Desto bättre hantverkare desto mindre ofta kollas maill. Hantverkaren är ju ute på arbete.

När det gäller i stort sett samtliga arbeten på huset har diskussioner och önskemål skett via telefon. Sen kan det komma en skriftlig bekräftelse i form av en offert eller beställningsbekräftelse.
Utan skriftlig bekräftelse är det svårt att ta ställning till något

Mail kan försvinna. Det kan hamna i spamfilter både hos internetleverantörer eller i personens epostlåda.
Därför. OM det är viktig information så ringer man OCH mailar handlingarna. Och så ett par dagar senare "hej jag undrar om du har hunnit läsa".
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 2 till
  • Laddar…
Det fungerar inte att säga "Jag ser det blir 40.000 dyrare. Du tar den kostnaden!"

Och sen ta tystnad som ett godkännande av detta


DVS utan att se mailkorrespondensen går inget att säga. och då den inte kvitterats på något sett kan vi anta att den är irrelevant.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ett litet tillägg.

Jag HATAR att det fungerar så med hantverkare. Det skulle vara så mycket enklare om det gick ha en pålitlig mailkonversation med dem.

Men hellre en duktig hantverkare som inte svarar på mail än en värdelös hantverkare som svarar "yes, sir, i fix" på alla mail med vändande post....
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
M mr_joel skrev:
Vi har en totalentreprenad (nybygge villa) med en byggare där det ingår bergvärme.
Det var vid avtalsskrivningen känt att tomten låg i ett vattenskyddsområde och att det krävdes ett tillstånd för att få borra. Det var inte givet att vi skulle få tillstånd eller vilka villkor det skulle innebära.
Direkt efter att vi fått tillståndet beviljat skickade vi ut beslutet (13 maj) med de villkor som behövde uppfyllas, till byggare o underleverantörerna VVS och borrföretaget.
Detta för att kolla om det var några problem att uppfylla dessa eller vad de innebar.
Ingen återkopplade att det var några problem eller att det skulle innebära en större kostnad. Vi pratade i samband med detta både med VVS-företaget och borrföretaget på telefon.

Vi har ett flertal gånger därefter skickat ut och påmint om dessa villkor då vi varit måna om att de följs då vårt tillstånd annars kan dras in och Miljö och hälsa kommer att följa upp borrningen med en tillsyn.

Vi blir av VVS-företaget uppringda(1 dec) dagen innan senaste planerade tiden för borrningen där de säger att vi kommer att behöva betala 37000kr+moms som tillägg för att det ska återfylla hålet vilket är ett villkor i tillståndet och de vill då veta att vi är OK med det för att de ska göra borrningen.
Vi har vid ett flertal tillfällen efterfrågat vad som gjort att borrningen inte gjorts ännu och den har enligt planerad tid skjutits upp några gånger utan att vi har vetat varför.
Att komma med denna info nu i sista stund i byggets slutsked ca ett halvår efter att vi först informerat om villkoren tycker vi känns oacceptabelt.

Vi anser att vi uppfyllt vår del av vårt avtal med er genom att informera om tillståndet och villkoren det innebar så fort vi fått det. Hade den här diskussionen kommit upp då hade det varit en helt annan sak.
Nu tycker vi det är upp till Totalentreprenören att lösa den här uppkomna situationen med sina underleverantörer, som vi tycker har misskött det här, så att vi får den borrningen utförd som enligt vårt avtal ingår.

Vad gäller?
strunta i bergvärmen den går iaf inte att räkna hem, ja nu blir det ett jäkla liv men det gör faktiskt ont nye det
 
Nissens
T tergo skrev:
vad är det som är fel ?
om inte mottagaren läser sin e-post ,det är ju inte TS problem
Jo, det är det absolut!
Ingen är skyldig att läsa mail, och hur vet avsändaren att det kommit fram/blivit läst om man inte följer upp det?
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, det är det absolut!
Ingen är skyldig att läsa mail, och hur vet avsändaren att det kommit fram/blivit läst om man inte följer upp det?
Då får man väl skicka rekommenderat till alla företag så de får lösa all korrespondens. Fast de kan ju skicka alla saltade fakturor och de måste man ju läsa
 
Nissens
K kortis skrev:
Då får man väl skicka rekommenderat till alla företag så de får lösa all korrespondens. Fast de kan ju skicka alla saltade fakturor och de måste man ju läsa
Eller helt enkelt ringa dem om man inte får respons. Svårare är det inte.
 
  • Gilla
sjalin
  • Laddar…
Nissens
E Eklanda skrev:
Klarar du inte av 30-40 mail under en dag så är det inte dina kunders fel måste du väl inse?
Det är inte någons fel att inte alla mail läses samtidigt som de kommer in. Avsändaren får helt enkelt ringa och följa upp det. Lätt som en plätt! :)
 
  • Arg
hedlunde
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är inte någons fel att inte alla mail läses samtidigt som de kommer in. Avsändaren får helt enkelt ringa och följa upp det. Lätt som en plätt! :)
Har du ens läst första inlägget?
Direkt efter att vi fått tillståndet beviljat skickade vi ut beslutet (13 maj) med de villkor som behövde uppfyllas, till byggare o underleverantörerna VVS och borrföretaget.
Detta för att kolla om det var några problem att uppfylla dessa eller vad de innebar.
Ingen återkopplade att det var några problem eller att det skulle innebära en större kostnad. Vi pratade i samband med detta både med VVS-företaget och borrföretaget på telefon.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Staffans2000
Vi pratade i samband med detta både med VVS-företaget och borrföretaget på telefon.
Och ingen nämnde det överhuvudtaget. Inte ens TS!

Staffan
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Anders Björk Anders Björk skrev:
Har du ens läst första inlägget?
Vad vill du ha sagt med det?
Att ingen återkopplar om förhöjt pris kan betyda vad som helst. Allt ifrån att de aldrig fått informationen till att de inte ser något problem. Men har de inte uttryckligen återkopplat att det är prishöjning eller inte så är det inte givet vad som gäller.
Det är ju självklart. Jag har själv byggt hus och jobbar med kontraktskrivningar i mitt yrke i en helt annan bransch.
Det har framkommit i tråden att de i telefonsamtalen aldrig pratade om de nya förhållandena. De pratade bara om andra saker.
Har du ens läst tråden?
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.