21 519 läst ·
79 svar
22k läst
79 svar
Totalentreprenad nybygge - VVS-företaget vill ha mer betalt
Klarar du inte av 30-40 mail under en dag så är det inte dina kunders fel måste du väl inse?ARJU skrev:
Instämmer.
Jag är i en helt annan bransch, men kan under vissa perioder ta emot t.ex 30-40 mail under en dag gällande information, krav och önskemål från kunder.
Att i detalj ta ställning till alla på stört är inte möjligt, när man kommer till varje kunds "tidslot" skall går man igenom allt som inkommit i ärendet, vilket kan vara allt från 0 till 100 justeringar.
Det enda som är beklagligt är väl att TS fick sin tidslot uppskjuten med 6 månader.
Jo. Det är det. Hade TS förvissat sig om att mottagaren läst mailet, skulle ersättningskravet antingen uteblivit, eller så hade det inte kommit som en överraskning. Men TS stoppade istället huvudet i sanden, på samma sätt som du anser är rätt.T tergo skrev:
Staffan
Under alla år när jag jobbat med hantverkare så är det en sak jag lärt mig:
Desto bättre hantverkare desto mindre ofta kollas maill. Hantverkaren är ju ute på arbete.
När det gäller i stort sett samtliga arbeten på huset har diskussioner och önskemål skett via telefon. Sen kan det komma en skriftlig bekräftelse i form av en offert eller beställningsbekräftelse.
Utan skriftlig bekräftelse är det svårt att ta ställning till något
Mail kan försvinna. Det kan hamna i spamfilter både hos internetleverantörer eller i personens epostlåda.
Därför. OM det är viktig information så ringer man OCH mailar handlingarna. Och så ett par dagar senare "hej jag undrar om du har hunnit läsa".
Desto bättre hantverkare desto mindre ofta kollas maill. Hantverkaren är ju ute på arbete.
När det gäller i stort sett samtliga arbeten på huset har diskussioner och önskemål skett via telefon. Sen kan det komma en skriftlig bekräftelse i form av en offert eller beställningsbekräftelse.
Utan skriftlig bekräftelse är det svårt att ta ställning till något
Mail kan försvinna. Det kan hamna i spamfilter både hos internetleverantörer eller i personens epostlåda.
Därför. OM det är viktig information så ringer man OCH mailar handlingarna. Och så ett par dagar senare "hej jag undrar om du har hunnit läsa".
Det fungerar inte att säga "Jag ser det blir 40.000 dyrare. Du tar den kostnaden!"
Och sen ta tystnad som ett godkännande av detta
DVS utan att se mailkorrespondensen går inget att säga. och då den inte kvitterats på något sett kan vi anta att den är irrelevant.
Och sen ta tystnad som ett godkännande av detta
DVS utan att se mailkorrespondensen går inget att säga. och då den inte kvitterats på något sett kan vi anta att den är irrelevant.
Ett litet tillägg.
Jag HATAR att det fungerar så med hantverkare. Det skulle vara så mycket enklare om det gick ha en pålitlig mailkonversation med dem.
Men hellre en duktig hantverkare som inte svarar på mail än en värdelös hantverkare som svarar "yes, sir, i fix" på alla mail med vändande post....
Jag HATAR att det fungerar så med hantverkare. Det skulle vara så mycket enklare om det gick ha en pålitlig mailkonversation med dem.
Men hellre en duktig hantverkare som inte svarar på mail än en värdelös hantverkare som svarar "yes, sir, i fix" på alla mail med vändande post....
strunta i bergvärmen den går iaf inte att räkna hem, ja nu blir det ett jäkla liv men det gör faktiskt ont nye detM mr_joel skrev:Vi har en totalentreprenad (nybygge villa) med en byggare där det ingår bergvärme.
Det var vid avtalsskrivningen känt att tomten låg i ett vattenskyddsområde och att det krävdes ett tillstånd för att få borra. Det var inte givet att vi skulle få tillstånd eller vilka villkor det skulle innebära.
Direkt efter att vi fått tillståndet beviljat skickade vi ut beslutet (13 maj) med de villkor som behövde uppfyllas, till byggare o underleverantörerna VVS och borrföretaget.
Detta för att kolla om det var några problem att uppfylla dessa eller vad de innebar.
Ingen återkopplade att det var några problem eller att det skulle innebära en större kostnad. Vi pratade i samband med detta både med VVS-företaget och borrföretaget på telefon.
Vi har ett flertal gånger därefter skickat ut och påmint om dessa villkor då vi varit måna om att de följs då vårt tillstånd annars kan dras in och Miljö och hälsa kommer att följa upp borrningen med en tillsyn.
Vi blir av VVS-företaget uppringda(1 dec) dagen innan senaste planerade tiden för borrningen där de säger att vi kommer att behöva betala 37000kr+moms som tillägg för att det ska återfylla hålet vilket är ett villkor i tillståndet och de vill då veta att vi är OK med det för att de ska göra borrningen.
Vi har vid ett flertal tillfällen efterfrågat vad som gjort att borrningen inte gjorts ännu och den har enligt planerad tid skjutits upp några gånger utan att vi har vetat varför.
Att komma med denna info nu i sista stund i byggets slutsked ca ett halvår efter att vi först informerat om villkoren tycker vi känns oacceptabelt.
Vi anser att vi uppfyllt vår del av vårt avtal med er genom att informera om tillståndet och villkoren det innebar så fort vi fått det. Hade den här diskussionen kommit upp då hade det varit en helt annan sak.
Nu tycker vi det är upp till Totalentreprenören att lösa den här uppkomna situationen med sina underleverantörer, som vi tycker har misskött det här, så att vi får den borrningen utförd som enligt vårt avtal ingår.
Vad gäller?
Då får man väl skicka rekommenderat till alla företag så de får lösa all korrespondens. Fast de kan ju skicka alla saltade fakturor och de måste man ju läsaNissens skrev:
Har du ens läst första inlägget?Nissens skrev:
Direkt efter att vi fått tillståndet beviljat skickade vi ut beslutet (13 maj) med de villkor som behövde uppfyllas, till byggare o underleverantörerna VVS och borrföretaget.
Detta för att kolla om det var några problem att uppfylla dessa eller vad de innebar.
Ingen återkopplade att det var några problem eller att det skulle innebära en större kostnad. Vi pratade i samband med detta både med VVS-företaget och borrföretaget på telefon.
Vad vill du ha sagt med det?Anders Björk skrev:
Att ingen återkopplar om förhöjt pris kan betyda vad som helst. Allt ifrån att de aldrig fått informationen till att de inte ser något problem. Men har de inte uttryckligen återkopplat att det är prishöjning eller inte så är det inte givet vad som gäller.
Det är ju självklart. Jag har själv byggt hus och jobbar med kontraktskrivningar i mitt yrke i en helt annan bransch.
Det har framkommit i tråden att de i telefonsamtalen aldrig pratade om de nya förhållandena. De pratade bara om andra saker.
Har du ens läst tråden?
Redigerat: