21 519 läst ·
79 svar
22k läst
79 svar
Totalentreprenad nybygge - VVS-företaget vill ha mer betalt
Det var synd. Då blir det svårt att bevisa att de blivit informerade överhuvudtaget. Ring upp och be dem kommentera dina mail. Du skall alltså inte fråga ifall de fått dem!M mr_joel skrev:
Staffan
Är det vårat ansvar att se till att de läst? De har fått infon flera gånger?Staffan2000 skrev:
Vad menar du med att ringa upp och be dem kommentera mailen?
Om du levererar viktig information, ligger det naturligtvis i ditt intresse av förvissa dig om att budskapet kommit fram. Ganska självklart faktiskt. Det kan likställas med de säkerhetsmeddelanden jag får på jobbet. De måste kvitteras av mig med texten: -läst och förstått!M mr_joel skrev:
Genom att be dem kommentera och förklara varför de, trots din info, begär mer pengar, bekräftar de att de läst dem, samtidit som de måste förklara varför de äskar mer medel än överenskommet.
Staffan
Sluta kommunicera direkt med rörläggaren. Ni har inget avtal med dem och krånglar bara till det för er själva. Ni har ett entreprenadkontrakt på TE med ett företag. Kontakta dem och låt dem reda ut det.
Dock är jag inte säker på att ni går fria från att betala. Det beror på hur det är specat i kontraktet. Står där inget mer än att bergvärme ingår och ingen omfattning så får de ta smällen då du informerat om omständigheterna flera gånger.
Dock är jag inte säker på att ni går fria från att betala. Det beror på hur det är specat i kontraktet. Står där inget mer än att bergvärme ingår och ingen omfattning så får de ta smällen då du informerat om omständigheterna flera gånger.
Medlem
· Blekinge
· 11 709 inlägg
falkn har rätt, ni ska inte prata med TE's underleverantörer. TE tar ju extra betalt för att utföra den typen av koordination och har ett ansvar att kommunikationsvägar följs.
Däremot är det viktigt att veta om de nya tillståndskraven kom till TE's kännedom innan eller efter kontraktsskrivning. Om dem kommer till efter kontraksskrivning är det ju ett extra-arbete som inte ingick i offerten, och det måste ni betala för. Det spelar ingen roll om tilläggsarbetet tillkommer pga ändringsönskemål eller myndighetskrav.
Däremot är det viktigt att veta om de nya tillståndskraven kom till TE's kännedom innan eller efter kontraktsskrivning. Om dem kommer till efter kontraksskrivning är det ju ett extra-arbete som inte ingick i offerten, och det måste ni betala för. Det spelar ingen roll om tilläggsarbetet tillkommer pga ändringsönskemål eller myndighetskrav.
Moderator
· Stockholm
· 56 260 inlägg
Jo men entreprenören måste meddela beställaren omedelbart om det uppkommer oväntade extra arbeten. Här har det inte skett. Därmed får extraarbetet gå på entreprenören.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag blev nyfiken, googlade. Tydligen kräver vissa kommuner att borrhålet fylls med något material efter att man fått ned slangen i hålet. Det skall tydligen minska risken för utläckande brinevätska.
Om det är ett generellt krav från kommunen i fråga, så borde det inte vara en överraskning för firman, de har väl borrat fler hål i samma kommun.
Brukar vara inom 6 månader rent juridiskt. Åtminstone i TE-avtal. Dock håller jag med dig i din slutsats. Är detta att anse som standardförfarande i denna kommunen och inte TE beskrivit vad som ingår eller friskrivit sig från den typen av arbete så åker TE på detta.H hempularen skrev:Jo men entreprenören måste meddela beställaren omedelbart om det uppkommer oväntade extra arbeten. Här har det inte skett. Därmed får extraarbetet gå på entreprenören.
Jag blev nyfiken, googlade. Tydligen kräver vissa kommuner att borrhålet fylls med något material efter att man fått ned slangen i hålet. Det skall tydligen minska risken för utläckande brinevätska.
Om det är ett generellt krav från kommunen i fråga, så borde det inte vara en överraskning för firman, de har väl borrat fler hål i samma kommun.
Det kan dels ha med brinevätskan att göra men det kan även bero på att det finns risk för att borrningen ökar föroreningsspridning om sådan finns eller misstänks finnas i området.H hempularen skrev:Jo men entreprenören måste meddela beställaren omedelbart om det uppkommer oväntade extra arbeten. Här har det inte skett. Därmed får extraarbetet gå på entreprenören.
Instämmer.E elmont skrev:
Jag är i en helt annan bransch, men kan under vissa perioder ta emot t.ex 30-40 mail under en dag gällande information, krav och önskemål från kunder.
Att i detalj ta ställning till alla på stört är inte möjligt, när man kommer till varje kunds "tidslot" skall går man igenom allt som inkommit i ärendet, vilket kan vara allt från 0 till 100 justeringar.
Det enda som är beklagligt är väl att TS fick sin tidslot uppskjuten med 6 månader.
Det kan man undra. Anledningen att man väljer en TE är ju för att förskjuta risk till den part som är bäst lämpad att hantera den. Så egentligen är frågeställningen irrelevant för utgången här.E elmont skrev:
Rent moraliskt håller jag dock med dig.
Något av den här typen var det. Det blir ännu billigare om man monterar den direkt när man borrar så klart eftersom man ändå ska dra kollektorrören. Produkten i sig kostar inte mycket. Fast jag kan inte säga om det här är en godkänd metod för er situation.M mr_joel skrev:
https://www.muovitech.com/SE/?page=products&id=3684
Väldigt oproffsigt av firman tycker jag. Du har ju informerat om läget både skriftligen och muntligen. Rimligen får de ta detta som lärpeng och lära sig sköta sina kundkontakter bättre.
Alternativt att du låter någon annan borra så kan de rulla tummarna utan betalt istället
Alternativt att du låter någon annan borra så kan de rulla tummarna utan betalt istället
Maila en röris? De kanske svarar om 7 år, om ens då. Men som tidigare nämnt, det är inte ditt problem eftersom det är totalentreprenad. Den diskussionen får röris ha med ditt entreprenadbolag. Störigt med 37 lax dyrare såklart, men det dyker alltid upp skit som man inte hade väntat sig när man bygger.