Nissens
M mr_joel skrev:
I samband med att vi skickade ut tillståndet och inte fick svar per mail, hade vi telefonkontakt med VVS-företaget och Borrföretaget. Ingen återkopplade något om en ökad kostnad.
I telefondialogen med de båda förstod vi det som att detta var vanliga standardvillkor som inte skulle vara några problem att lösa och ingen sa något om en ökad kostnad. Om de läst tillståndet ordentligt kan man ifrågasätta, men bör det hamna på oss?
Pratade ni med dem och de sade att det inte blir ökade kostnader? Eller pratade ni om andra saker och inte om tillståndet?
 
Redigerat:
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Pratade ni med dem och de sade att det inte blir ökade kostnader? Eller pratade ni om andra saker och inte om tillståndet?
Se inlägg nr. sjutton.
 
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Se inlägg nr. sjutton.
Aha, det känns som att de bara skickat ut infon och eftersom ingen kommenterat utskicket så tror TS att de inte behövde mer betalt. Jag tror inte att de följt upp det som de borde.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Aha, det känns som att de bara skickat ut infon och eftersom ingen kommenterat utskicket så tror TS att de inte behövde mer betalt. Jag tror inte att de följt upp det som de borde.
Japp. Du och jag, är överens. TS har slarvat. (Andningsskydd på! Eller hur?)

Staffan
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
A
Om nu e-post har varit en accepterad kommunikationsmetod mellan parterna vid något tillfälle så har TS gjort rätt i att använda samma metod även nu. Om företaget har en e-post som finns på en hemsida eller på bilar betyder det även att företaget informerar att detta är en acceptabel kommunikationsmetod.

TS har fått bra information kring frågan om tätning/återställning är ett standard tillvägagångssätt i den kommunen/området. Om företaget ofta arbetar i området borde ett utlåtande som säger att detta är standard styrka TS position.

Då TS även verkar ha ringt om ärendet så styrker det TS position ytterligare.


Med detta sagt finns det alltid anledning att se över sin egen position. Tror TS att de redan tog höjd för återställande i offerten så blir det sura pengar,
Men om detta var ny information så borde TS ha fått en ökad kostnad oavsett vilken firma som användes.

Slutsatsen i så fall borde vara att hitta en kompromiss
 
Vi hade en liknande situation vid vårt husbygge. Markentrepenören ville ha extremt mycket mer betalt, 50 procent mer eller så. Jag kontaktade vår totalentreprenör direkt och tog diskussionen med dom. Sen prutade dom till ner till 30 procent. Efter att det inte löstes skällde jag ut totalentreprenören efter notor och förklarade att vi hade ett kontrakt och en offert, och att offerten gäller. Det blev 10 procent påslag på den delen av offerten efter utställningen, vilket verkar vara standard på hur mycket man kan godta i avvikelse.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
M mr_joel skrev:
Vi har en totalentreprenad (nybygge villa) med en byggare där det ingår bergvärme.
Det var vid avtalsskrivningen känt att tomten låg i ett vattenskyddsområde och att det krävdes ett tillstånd för att få borra. Det var inte givet att vi skulle få tillstånd eller vilka villkor det skulle innebära.
Direkt efter att vi fått tillståndet beviljat skickade vi ut beslutet (13 maj) med de villkor som behövde uppfyllas, till byggare o underleverantörerna VVS och borrföretaget.
Detta för att kolla om det var några problem att uppfylla dessa eller vad de innebar.
Ingen återkopplade att det var några problem eller att det skulle innebära en större kostnad. Vi pratade i samband med detta både med VVS-företaget och borrföretaget på telefon.

Vi har ett flertal gånger därefter skickat ut och påmint om dessa villkor då vi varit måna om att de följs då vårt tillstånd annars kan dras in och Miljö och hälsa kommer att följa upp borrningen med en tillsyn.

Vi blir av VVS-företaget uppringda(1 dec) dagen innan senaste planerade tiden för borrningen där de säger att vi kommer att behöva betala 37000kr+moms som tillägg för att det ska återfylla hålet vilket är ett villkor i tillståndet och de vill då veta att vi är OK med det för att de ska göra borrningen.
Vi har vid ett flertal tillfällen efterfrågat vad som gjort att borrningen inte gjorts ännu och den har enligt planerad tid skjutits upp några gånger utan att vi har vetat varför.
Att komma med denna info nu i sista stund i byggets slutsked ca ett halvår efter att vi först informerat om villkoren tycker vi känns oacceptabelt.

Vi anser att vi uppfyllt vår del av vårt avtal med er genom att informera om tillståndet och villkoren det innebar så fort vi fått det. Hade den här diskussionen kommit upp då hade det varit en helt annan sak.
Nu tycker vi det är upp till Totalentreprenören att lösa den här uppkomna situationen med sina underleverantörer, som vi tycker har misskött det här, så att vi får den borrningen utförd som enligt vårt avtal ingår.

Vad gäller?
Hej!
Om ni som privata kunder har ett avtal (ABT 06 och inte ABS 18) med en byggfirma, alla krav ska gå via byggfirma och inte från vvs firman.
Om ni har avtalat en funktion, bergvärme, enligt kap1 paragraf 1 ABT 06
är entreprenören ansvar att utreda och projektera.
Om totalentreprenad är någonting ni har pratat om, men inte förtidligat i kontrakten, då är konsumenttjänstlagen som gäller.
Jag anser att entreprenören har inte rätt till en ändring och kan vara skildig till skadestånd för fördröjningar.
 
TS nämner att om han hade fått infon om kostnaden tidigare så hade han accepterat den.

Nu kommer han inte göra det då det gått lång tid.
Bygget är dock inte klart och slutfakturerat.

TS har dock fått info om att kostnaden kommer att uppstå och har fått valet att inte utföra momentet och således spara 37k .men riskera att kommunen drar igång ett ärende osv.

Varför spelar tiden så stor roll för din betalningsvilja TS?
 
H
Nissens Nissens skrev:
Du säger att du ”skickat ut” information och att du inte fått någon respons. Det kan ju betyda att de inte ens läst det förrän långt senare när du väl fick respons. Du borde nog kontaktat mottagarna per telefon när du inte hörde något av dem. Att du ”skickat ut” något är inte detsamma som att de tagit emot och läst det omgående.
De har haft tillgång till det, att de inte har läst är ju mottagarens ansvar.
 
Nissens
H HEM2121 skrev:
De har haft tillgång till det, att de inte har läst är ju mottagarens ansvar.
Nej, det behöver det inte alls vara. Mailet kanske fastnat i spamfilter, blivit fördröjt i någon server eller vad som helst. Eller att mottagaren haft tekniska problem av nåt slag. Det är inte mottagarens ansvar. Det är därför man kan skicka rekommenderade brev.

Avsändaren får ju naturligtvis följa upp att brevet kommit fram. Det gör man ju om det är viktigt. I detta fallet skulle de förstås frågat om det medför merkostnader. Det verkar man inte ha gjort. Man kan inte utgå ifrån att allt är ljust och vackert bara för att mottagaren inte nämnt något...
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Förstår inte hur så många kan anse att det är avsändarens uppgift att se till att mottagaren (i detta fall ett företag) läser vad man skickar dem under ett beställ uppdrag.
Det är väl självklart att företaget ska läsa vad de får till sig under uppdraget!
Hur tycker ni kunder ska kommunicera med företag? Rekommenderade brev så dom får springa till posten och köa hela tiden? Eller ska man helt enkelt anlita en delgivningsman som kan räcka över det personligen?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Hur vet du ens att ditt mail nått företaget om du inte frågar dem?
Mottagaren är ju inte ansvarig för servrar på internet, spam filter o annat som kan ställa till det.
Självklart följer man upp med mottagaren om man skickat något viktigt. Varken avsändare eller mottagare är ju ansvariga för internet eller PostNord... men avsändaren är den som vet att något är skickat...
Som sagt ”Rekommenderat brev” finns av en anledning....
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur vet du ens att ditt mail nått företaget om du inte frågar dem?
om inte mailet nått fram så får man ett mail tillbaka om att det i kunde levereas
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
T tergo skrev:
om inte mailet nått fram så får man ett mail tillbaka om att det i kunde levereas
Och om det fastnar någonstans mitt emellan? E-post är en långtifrån säker kommunikationskanal. Det TS skulle gjort, var att skickat ännu ett mail och frågat om de läst det första. Om svar uteblev även då, är det dags att ringa. Det kallas för egenansvar.

Staffan
 
Redigerat:
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och om det fastnar någonstans mitt emellan?
samma sak du får svar att det inte har leverats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.