Han får installera hos dig om dessa två villkor är uppfyllda:
Han tar inte betalt
Han har ansvarsförsäkring

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
nzsc
S Slugge skrev:
Han får installera hos dig om dessa två villkor är uppfyllda:
Han tar inte betalt
Han har ansvarsförsäkring
Tror inte han är särskilt sugen på att göra jobbet gratis, men jag kan kolla :rofl::p

Vi avvaktar tills jag fått prisförslag från honom. Blir nog om en vecka för han skulle resa bort.

Förresten, är du elektriker? Du verkar i alla fall kunna en jäkla massa om el. Därav min fråga, men du behöver inte svara.

Skrev ett åtta sidor långt inlägg som tyvärr försvann då telefonbatteriet dog, i detta hyllade jag ett gäng duktiga skribenter här på Byggahusforumet men det var kanske lika bra deras namn försvann, då allas bidrag har stort värde och att det inte är min stil att promota någon, ni själva, och de regelbundna läsarna, vet vilka det är.
Hade även skrivit en uppsats om min bakgrund, men nu kommer det vara höljt i dunkel för stunden, min andemening var att du alltid ska dubbelkolla information du får i ett forum med en annan källa. Likadant kan du kontrollera elektrikerns utsagor mot forumet, forumet är alltid starkare än den enskilde elektrikern har vi kommit fram till för längesen. Du kan gärna dubbelkolla detta med din elektriker.

• Gilla
nzsc
  • Laddar…
nzsc
Instämmer helt å hållet med dig i frågan! Trist att inlägget försvann, vet av erfarenhet hur irriterad man kan bli när sådant inträffar.

Forumet är oerhört bra verktyg och dessutom ett socialt nätverk där man utan tvekan kan få vettig information, förslag, idéer, inspiration, m.m. dels av lekmän, dels av yrkesmän.

Jag har utan tvekan haft enorm hjälp i mitt projekt tack vare informationen, men framförallt engagerade människor på forumet och det är jag väldigt tacksam för. :heart:

Det största problemet med Schuko-uttag och 16 A verkar vara överbelastning. Som sagt här kan en B16 klara 18.08 A i en timme och måste löser inom 30 minuter vid 1,45*16 A, dvs. 23,2 A. Använder man nu förgreningssladd med fler uttag kan man lätt drar mer än 16 A och det klarar inte alla Schuko-uttag. I Tyskland är det mycket vanlig med Schuko och B16 (och bara 1.5 mm2, mest kabel slängd i väggarna) och där händer det ibland att uttag brinner. Om det är bara diskmaskinen eller nåt annat kopplad till ett uttag borde det går utan problem.

nzsc nzsc skrev:
Men om gubben är auktoriserad elinstallatör, vilket nu verkar vara fallet, enligt både honom själv samt kontroll hos ESV, bör han lämpligen kunna få lov att utföra elinstallationer? Hans firma är dock inte registrerad hos ESV.
Det som tommib och slugge skrivit innan stämmer.
Ingen anledning att tvivla på hans kompetens och yrkeskunnande, han har kanske bara inte brytt sig om att registrera sig med egenkontrollprogram hos ESV
Det är inga större problem att göra detta.
Det finns mallar på vad som ska ingå i egenkontrollprogrammet och registreringen görs enkelt på ESV:s sida med hjälp av Bank-Id.
Det blir också klart och registrerat hos dem på rekordtid.

• Gilla
nzsc och 1 till
  • Laddar…
nzsc
Haft lite tid att faktiskt fundera över det här med normcentral från Hager. @Slugge, @Mikael_L, @elmont och säkerligen någon mer anmärkte tidigare på att det inte finns plats för reservsäkringar med min gruppförteckning.

Ursprungligen var det tänkt att jag skulle ha Hager Gamma 2x13 och med min ursprungliga gruppförteckning skulle alla platser utnyttjas tillfullo. Men det blir naturligtvis problem med om jag eller någon annan bestämmer sig för utökning av grupper i ett senare skede, och då finns det ingen plats för det.

Därav har jag bestämt mig för att köra på Hager Gamma 2x18 i stället. Det enda som skiljer är dimensionerna och priset.

Hager Gamma 2x13 B250 x H375, pris på elkatalogen.se 4858,26 kr
Hager Gamma 2x18 B355 x H375, pris på elkatalogen.se 4990,00 kr

Då får jag med min gruppförteckning reservutrymme med 10 moduler.

• Gruppförteckningstabell för normcentral med kolumner för gruppnummer, gruppbeteckning, modulnummer, märkström och ledararea.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av Hager Gamma 2x18 normcentral med mått och modulplacering för installation i byggprojekt.
    Skapa konto
Gör som du tror blir bäst ntsc, det är bara ett allmänt råd att ha lite överkapacitet, inget måste. Du verkar ju ha bra koll på det mesta där tycker jag, tycker själv det ser trevligare ut nu med lite luft bara ekonomi och plats tillåter. Nu står det i gruppförteckningen att du har köksö ändå, det förklarar varför din elektriker vill dra ledningarna i golvet.

Dina länkar fungerar inte, känner inte till sidan, men det står ju prisgaranti så det ska väl vara ok priser.

• Gilla
nzsc och 1 till
  • Laddar…
nzsc
Tänkte uppdatera er med en offert samt elritning som jag erhållit från en elfirma. Kika gärna på den och återkom med era tankar/funderingar kring detta.
Elritning av en lägenhet med markerade eluttag, belysning och andra elinstallationer.
Skapa konto

Jag hade dragit ner nolla till alla brytare för det där med återfjädrande tröttnar man på. Sätter du smarta dimmers som Plejd så kan du styra vad du vill på vilken ställe som helst. Att släcka / tända allt vid ytterdörr, samt låta miljöbelysning mjukt tända upp när solen går ner, även släcka allt från sovrummet. En stund innan väckningen sker tänder belysningen under en 1/2 timme från 0-70%

nzsc
L Leif i Skåne skrev:
Jag hade dragit ner nolla till alla brytare för det där med återfjädrande tröttnar man på. Sätter du smarta dimmers som Plejd så kan du styra vad du vill på vilken ställe som helst. Att släcka / tända allt vid ytterdörr, samt låta miljöbelysning mjukt tända upp när solen går ner, även släcka allt från sovrummet. En stund innan väckningen sker tänder belysningen under en 1/2 timme från 0-70%
Intressant förslag faktiskt! Måste undersöka vad Plejd är för något. Kan naturligtvis vara av intresse.
Vad tycker du för övrigt avseende materialval, priser, arbetsgången, m.m.?

nzsc nzsc skrev:
Intressant förslag faktiskt! Måste undersöka vad Plejd är för något. Kan naturligtvis vara av intresse.
Vad tycker du för övrigt avseende materialval, priser, arbetsgången, m.m.?
Sök på Plejd här på forumet samt på youtube.

En sak som alla gömmer är var du vill plugga i dammsugarn!
Så sätt ett uttag under en brytare så du slipper böja på ryggen, centralt planerat så sladden räcker i hela lägenheten!
Det är inte kul att varje gång behöva krypa ner bak en soffa när man skall dammsuga.
Var laddar man alla mobiltelefoner ? Det finns uttag typ USB.

• Gilla
nzsc
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
En sak som alla gömmer är var du vill plugga i dammsugarn!
Så sätt ett uttag under en brytare så du slipper böja på ryggen, centralt planerat så sladden räcker i hela lägenheten!
Det är inte kul att varje gång behöva krypa ner bak en soffa när man skall dammsuga.
Var laddar man alla mobiltelefoner ? Det finns uttag typ USB.
Numera är det standard att sätta ett "städuttag" i alla rum direkt under Strömbrytaren :)

nzsc
U Uffe A skrev:
Numera är det standard att sätta ett "städuttag" i alla rum direkt under Strömbrytaren :)
Är det sant? Inget jag känt till eller reflekterat över förrän @Leif i Skåne nämnt det :confused:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.