nzsc nzsc skrev:
Du vet uppenbart vad du pratar om! ;)

Utöver den här materialkostnaden, tillkommer kostnad för kablar, isolering, dosor, spots, strömbrytare, vägguttag, m.m.

Men arbetskostnaden tillkommer, och det var kanske det jag syftade på med 5000 kr? :thinking:
Tycker priserna ser bra ut, är kabeln till källaren redan dragen eller? Ser att du smackar på med många reserver på 10A 1-fas, inget fel med det egentligen, antar du har någon framtida plan också.

Lite RK i fem färger skadar aldrig, antar din gubbe har med lite grejer, där tillkommer även 3 PK25 och ett paket säkringar. Även propphuvar om det inte medföljer.

Hällen bör du som sagt koppla mellan två faser och sätta flerpolig dvärgbrytare på.

Har du någon bit skena som blir över behöver du gula plastbitar som skydd, benämnt skyddskappa.

nzsc
S Slugge skrev:
är kabeln till källaren redan dragen eller?
Nej, inte än.
S Slugge skrev:
Ser att du smackar på med många reserver på 10A 1-fas
Inga reserver, alla används. Bifogar bilder så du förstår hur jag tänkt. Kom gärna med dina förslag/åsikter.
S Slugge skrev:
Lite RK i fem färger skadar aldrig, antar din gubbe har med lite grejer, där tillkommer även 3 PK25 och ett paket säkringar. Även propphuvar om det inte medföljer.
Har ännu inte bestämt mig för vilken kabel jag ska köra med. Lite tips för inköpslistan? 3x25A säkringar måste jag naturligtvis ha och även propphuvar precis som du nämner.
S Slugge skrev:
Hällen bör du som sagt koppla mellan två faser och sätta flerpolig dvärgbrytare på.
Hällen sätter jag 3-polig dvärgbrytare på. Se bilder.
S Slugge skrev:
Har du någon bit skena som blir över behöver du gula plastbitar som skydd, benämnt skyddskappa.
Redan räknat med det också. ...tror jag... Se bilderna.

• Elschema över säkringar och gruppnummer med uppgifter om vad varje grupp omfattar, inklusive märkström och ledararea.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk bild av en elcentral med märkningar för säkringsdimensioner och propphuvar.
    Skapa konto
  • Översiktstabell över elektriska komponenter för ett byggprojekt, inklusive artikelnummer och beskrivningar.
    Skapa konto
  • Elritning för installation med huvudbrytare, jordfelsbrytare och säkringar.
    Skapa konto
  • El-schema med säkringar och elektriska apparater som häll, ugn, och diskmaskin.
    Skapa konto
  • Elinstallationsschema med säkringar och uttag för hemmabruk, märkt för kök och olika rum.
    Skapa konto
  • Elektrisk kretsschema för badrumsuttag och belysning, inklusive säkringar och kabeldragning.
    Skapa konto
Ok, nu ser jag, måste tittat på de gamla bilderna, ber om ursäkt.
Många grupper, känns modernt, centralen kommer inte ha mycket till reserver men det känns som det mesta är täckt? Ingen styrning av belysning, ringklocka, uttag mediacentral eller annat som kan tänkas tillkomma..

Jag hade nog kört en längre skena i översta raden och satt en flagga på den lediga för enklare framtida åtkomst.
En jordfelsbrytare bör inte vara några problem då allt är nytt, annars kunde det kanske vara trevligt med någon PSA 10 mA i badrum eller så, Hager har dock inga 1-poliga och det kan även kännas lite överkurs. Föredrar att sprida riskerna på mer än 1 JFB men det bör i ditt fall vara fullt tillräckligt.

Hade kanske också funderat på att dra 2,5 mm² till DM eller säkra ner till 13A B såvida du inte räknat att du är väl inom gränserna. Detta lär inte utgöra ett praktiskt problem då DM endast drar högre strömmar kortare perioder men mer för att slippa eventuella framtida pekpinnar om översäkrade ledningar och förhöjda brandrisker, är ju ändå en BRF.

nzsc
Kan någon vänlig själ i tråden ge mig vägledning kring kablarna? Vilka valmöjligheter har jag? Hur ser kostnaden ut? Jag känner till elbutik.se, elkatalogen.se, elgrossisten.se, eldirekt.se och billigtvvs.se. Det blir dock svårt att ta reda på kostnaden utan att veta vilken typ av kabel jag behöver.

Den som följt tråden från början vet att det är plåtrör och plåtdosor i hela lägenheten, men dessa byts naturligtvis ut, i och med att vi drar om elen överallt. Röret mellan mätartavlan i källaren och elcentralen i lägenheten, som syns på de tidigare upplagda bilderna, vill jag nog behålla av den enkla anledningen att det kanske är ett onödigt projekt att byta ut detta. Men ledningarna däremot behöver naturligtvis bytas ut eftersom vi ändrar från 1-fas till 3-fas. För att inte tala om övriga ledningar+rör+dosor som dras om och byts ut i hela lägenheten.

FK finns om jag förstått det rätt i endast 1,5 och 2,5 mm2. Finns inga större dimensioner?
RK finns om jag förstått det rätt i endast 4, 6 och 10 mm2. Finns inga mindre dimensioner?
Rör finns som VP-rör samt Flex-rör. VP-rör är styva, medan Flex-rör är böjliga?
Dimensioner 16/20/25+ mm.

Jag förmodar att jag kommer behöva följande:
RK 5x6 i befintligt rör: huvudledning från mätare till centralen
FK 3x2,5 i VP/Flex-rör: ledning från ELC till häll, ugn, mikrovågsugn (kombiugn)
FK 3x1,5 i VP/Flex-rör: ledning från ELC till övriga källor

Eller vad säger ni som besitter kompetensen?

RK finns i klenare dimensioner MEN det använder man inte i vanliga elinstallationer. Den är inte lämplig (och ej tillåten) för koppling och apparater med snabbanslutning.
Till hällen behöver du troligen 4g2,5 om du vill köra den på full effekt.
Man drar även mycket ofta MK som huvudledningar men RK fungerar lika bra.

nzsc nzsc skrev:
FK 3x2,5 i VP/Flex-rör: ledning från ELC till häll, ugn, mikrovågsugn (kombiugn)
FK 3x1,5 i VP/Flex-rör: ledning från ELC till övriga källor
Göm inte Nolla och jord 2.5 till hällen ! Alltså 5x2.5

• Gilla
nzsc
  • Laddar…
nzsc
L Leif i Skåne skrev:
Göm inte Nolla och jord 2.5 till hällen ! Alltså 5x2.5
Naturligtvis! Felskrivet av mig och det får jag be om ursäkt för. Min första reaktion var, va!? Det har jag ju skrivit, men uppenbart inte :rofl:
Bra i alla fall att du påpekar det. :)(y)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Naturligtvis! Felskrivet av mig och det får jag be om ursäkt för. Min första reaktion var, va!? Det har jag ju skrivit, men uppenbart inte :rofl:
Bra i alla fall att du påpekar det. :)(y)
Vanligt idag också med fördraget ledare i slang, kanske inte aktuellt för dig.
Du kan ju även fundera om du kommer ha något framtida behov av någon slags styrning, då kan du lika bra komplettera med nolla till strömställare och extra tändtrådar redan nu.

Annars förstår jag inte riktigt din fråga, menar var du ska handla kabel? Nätsidorna brukar erbjuda bra priser, annars kan du handla hos elgrossist, då får du okej priser och bra sortiment.

Malmbergs finns också, de bör ha en del kabel i sin butik, annars finns ju byggvaruhus eller Biltema och Clas.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
nzsc
S Slugge skrev:
Vanligt idag också med fördraget ledare i slang, kanske inte aktuellt för dig.
Du kan ju även fundera om du kommer ha något framtida behov av någon slags styrning, då kan du lika bra komplettera med nolla till strömställare och extra tändtrådar redan nu.

Annars förstår jag inte riktigt din fråga, menar var du ska handla kabel? Nätsidorna brukar erbjuda bra priser, annars kan du handla hos elgrossist, då får du okej priser och bra sortiment.

Malmbergs finns också, de bör ha en del kabel i sin butik, annars finns ju byggvaruhus eller Biltema och Clas.
Jag funderar naturligtvis på det. Behöver ju naturligtvis ha någon slags isolering, och då förenklar det ganska mycket om jag inhandlar fördragna ledare i flexrör. Dock kanske inte till huvudledning.
Tack för tipset gällande styrningen, men vad menar du egentligen med styrningen? Vilken slags styrning pratar vi om?
Jag tänker inte särskilt på var jag ska inhandla kablarna. Det finns en uppsjö av sådana på ovanlänkade nätbutiker. Dock är detta rena rama djungel för mig som inte har koll på vilka kablar jag ska använda mig av till vad. Dimensionerna har jag full koll på. Likaså säkringar, m.m. Dock har jag ingen vidare koll på kabeltyperna, vilka man använder till vad så att säga.
Ska försöka länka till några olika kablar för att se någon slags jämförelse mellan dessa.

De vanligaste alternativen är FK samt FQ som är den halogenfria modellen av FK. FK har PVC-plast som isolering och har använts i många år. Enligt EN kan halogenfri kabel tåla UV och värme sämre om dessa ligger nära ljuskällor.

Det förekommer även den solida varianten EK, men det är inget som rekommenderas.

Dra kabel utan slang går också men jag gissar att det inte är detta du vill.

Vad jag menar med styrning är att det börjar bli ganska populärt med diverse puckar och intelligenta styrningar av bl.a. belysning, ta Plejd PLEJD som exempel. Närvarodetektorer som ser till att belysningen släcks om ni slarvar med detta, spisvakt likaså.

Du kan köra med RK6 eller RQ6 men då är det viktigt dragningen går lätt och att kablarna isolationsprovas efter för att konstatera att inga skavskador uppstått, men detta fixar väl din elektriker? Då kan han väl lika bra välja kabel också, RQ6 är lagervara hos grossisterna. Går det dra genom hel kabel är det såklart bättre i metallrör men det blir svårt vid dessa dimensioner.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Och vad gäller "höljet" finns det i princip två varianter, det gamla beprövade VP-röret och flexslangen som på senare decennier i princip dominerar marknaden totalt på grund av sin enkelhet, VP-röret kom i 3-meterslänger och fick skarvas med muffar, klippas samt bockas med fjäder, detta är mest bra vid stora mängder raksträckor.

Antingen tom slang eller slang med FK/FQ fördragna, kör man det senare behövs det ändå dras tomma till udda dimensioner och eventuellt kompletteras med tändtrådar. Kör du tomma slangar så köp inte det billigaste då kvaliteten skiljer sig ordentligt.

Tumregeln är 16mm rör som standard med till grupper med 2,5mm² kan du dra 20mm, likaså om du tänkt dra många ledare (tänd/styrtrådar). Och så en grupp/rör såklart.

nzsc
Tack @Slugge för dina fina inlägg! Du är guldvärd! :)

Funderar på det här som du tidigare nämnt att eventuellt säkra upp diskmaskinen från den tilltänkta 13A till 16A. Hur fungerar det i praktiken med själva uttaget?

Det har jag inga problem med, om det går naturligtvis. Hade lika gärna velat göra det för tvättmaskin, torktumlare, och andra storförbrukare. Vet att det kanske är lite overkill att ta i med 16A till torktumlare på 1000W (i teorin hade även en 6A räckt gott och väl), men funderar på om det går att dra 3G2,5 säkrade med 16A trots allt?

@Mikael_L :love: nämnde i ett tidigare inlägg att jag inte ska dra 3G2,5/16A till vanliga uttag eftersom s.k. schukouttag är klent designade, m.m. Men räknas uttag till TM/TT som vanliga uttag? I sådant fall undrar jag hur det fungerar i praktiken med uttag till ugn/mikro, m.m. som faktiskt behöver säkras med 3G2,5/16A?

Mikael_L
Det är klart mindre problem med uttag som man typ aldrig drar i och ur stickproppen på, dvs de utsätts inte för samma slitage som ett allmänuttag och håller betydligt bättre då.

Jag sätter ganska ofta ugnar som kräver 13 eller 16A säkring på ett schuko. Men jag väljer då alltid ett uttag av bra kvalitet, ofta ABB (1), annars schneider eller ELKO.
Har kunden ett tveksamt uttag som han vill att jag använder så vill inte jag, det kan vi sätta någon annanstans, men helst inte om det ska vara 16A säkring, det ska ju gärna hålla bra mycket längre än jag precis hinner därifrån.

En ugn drar ju dessutom sina max ampere kanske bara en 10-15 minuter medan den värms upp, sen blir det ännu kortare perioder med full kräm, och då hinner det inte bli fullt så varmt i uttaget, så det mildrar ju också det hela lite.

Jag förstår fortfarande inte alls din vurm för att säkra högt och hålla på med grova ledare.

I ett hus/lägenhet sätter jag aldrig 2.5mm² och 16A till annat än spis/häll/ugn och till värmepumpar, VVB, bastu och annat som har med husets uppvärmning att göra.
Och det blir aldrig några problem, tvärtom, det minskar risken för problem.

(1), ABB bara för att de är hyggligt bra, billiga för kunden, snabba att koppla in för mig. Inte så snyggt uttag, men bakom ugnen spelar det ingen roll för de flesta.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
nzsc
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag förstår fortfarande inte alls din vurm för att säkra högt och hålla på med grova ledare.
Tack för ditt utförliga svar! Jag tänker så här, (jag vet, tänker och frågar för mycket, men samtidigt lär jag mig) :geek:

Då blir det som du säger:
3x25A / 5G6
Huvudledning mellan mätartavlan och normcentralen

3x16A / 5G2,5
Häll (7400W)

1x16A / 3G2,5

Ångugn (3600W)
Kombinerad mikrovågsugn (3600W)

1x10A / 3G1,5
Kylskåp (90W)
Frysskåp (90W)
Torktumlare (1000W)
Handdukstork, elpatron (300W)
Golvvärme (750W)
All belysning och alla övriga uttag

- diskmaskin ligger på 2400W. 10A fungerar inte här. 13A funkar eller hade du valt 16A?
- tvättmaskin ligger på 2300W. 10A fungerar precis på gränsen. hade du valt 10A eller säkrat upp till 13A/16A?

disk 10A
Tvätt 10A
Kyl och frys på en 10A
handukstork på en belysningsgrupp
Det är ingen fördel att "ta i lite" utan det är som alltid att lagom är bäst.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.