Vi tycker det är synd att en sådan här bra tråd är stängd så nu öppnar vi upp den igen. Ja, vad säger ni, törs du verkligen hempula med din el?

Ja. :)

//Patrik

Ja, självklart :thumbup:

Ja, fast endast om jag är säker på hur något skall göras fackmannamässigt.

Är man helt säker på hur något ska utföras och har verktygen, material och kunskapen för att göra det tycker jag inte att det är något direkt fel att hempula.

Är man det minsta osäker ska man givetvis lösa det på något annat sätt. Ett sätt kan ju vara att skaffa sig kunskapen uppgiften kräver genom att söka runt här på detta eminenta forumet! Ett annat är ju ganska självklart - anlita en elektriker!

Kan inte någon skriva en resumé över de första 2460 inläggen? Jag har glömt vad de handlade om :o.

• Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Kan inte någon skriva en resumé över de första 2460 inläggen? Jag har glömt vad de handlade om :o.
Den handlade om behörighet. Vad annars? ;)

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Per Eskilsson skrev:
Vi tycker det är synd att en sådan här bra tråd är stängd så nu öppnar vi upp den igen. Ja, vad säger ni, törs du verkligen hempula med din el?
3,5 år senare? Nästan så man tror att Per tycker det varit lite lugnt på forumet på sistone och behöver röra runt i någon liten eldhärd ;)

Tja, jag skulle nog som Bo också behöva någon liten summering av tråden, kanske lite mer omfattande än den SAX ger, men om man kör på just den frågan Per ställer (hurvida jag själv skulle våga det):

Ja det vågar jag. Jag har god insikt i hur elsystem är uppbyggda, och vad viktigare är, jag är väl medveten om när jag ger mig i tassemarken (var mina begränsningar ligger), och stannar då, alternativt lägger ordentligt med tid på att verkligen förstå mer.

Denna nyfikna och vetgiriga inställning gör att det inte är ovanligt att jag får frågor av två goda vänner till mig, den ena installatör på annans behörighet och den andra med egen ABL, jag har inget av dessa. (låt oss kalla det att vi diskuterar på på lika basis, det är ju dessa personer jag frågar när jag vill lära mig också)

Sen går det aldrig att sticka under stolen med att det också finns en mycket tydlig hantverksfråga i detta, om man tittar på en koppling jag gjort och en som gjorts av elektriker (ex. ovan nämnda), kan man i allmänhet direkt se vilken som är gjord av en lekman resp. hantverkare. Dessutom har ju den som har ABL (och även från elutbildning i gymnasiet) fått traggla föreskrifter rätt mycket mer än lekmannen (hur vetgirig denne ändå är), så de båda brädar mig i att minnas att det finns någon regel kring detta, och med något undantag etc., även om de sällan minns exakt hur det var utan får försöka ta reda på det (inte ovanligt genom att fråga mig, med varierande framgång)

/U

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag är ju av den sorten som tycker att information skall finna tillgänglig och gratis, helst på nätet.
Sen får man använda sig av den hur man vill.

Så då finns ju informationen innan ett hemmapul görs, för det görs och kommer att göras i all framtid.
Så man kan hoppas att de som inte kan men ändå så kommer att göra ett hemmapul kanske läser den och gör åtminstone rätt så att man inte skadas.

En efterlysning: vart finns officiell information om elinstallation och allt runt det, så som regler och installation förslag, gratis och på nätet ?

(kommentarer om att hemmapul kommer att öka pga. information undanbedes tack)
biggrin.gif

Redigerat:
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Mja, ska det vara nödvändigt?

Efter första inlägget:
TorpAnders skrev:
De senaste tio åren har 63 personer dött av elolyckor i hemmet.
60 män och 3 kvinnor.

Titta på statistiken över anmälda elolyckor i hemmet 2004
Mörkertalet är antagligen stort, men det visar klart och tydligt att ni som inte är utbildade ska hålla er borta från elinstallationerna oavsett händighet!!

Totalt:
Ingen elutbildning 80%
Någon form av elutbildning 20%

Födelning inom de utbildade:
Elutbildning yrkesskola 3%
Elutbildning gymnasienivå 11%
Elutbildning högskolenivå 3%
Annan Elutbildning 3%

Dumt att chansa eller hur..?

Till detta kan alla bränder läggas som "bara" skadat egendom och dom siffrorna är betydligt högre..
kom det lite inlägg om riskerna, och statistiken i startinlägget och hur det blandats äpplen och päron där.

Sen spårade det ut och blev ca 2450 off-topic-inlägg som var den vanliga behörighets-diskussionen (jag är också definitivt skyldig ;)).

Personligen inga problem att "hempula" med el, tycker däremot det är fel att släppa det löst då det kan gå riktigt fel (någon avlider) om man gör fel. Detta kontra hur elinstallationer går till i olika länder som inte har lika hårda krav som i Sverige, i Storbritannien verkar det inte vara några direka krav på anläggningen. Rita ut vart dosorna ska vara, sen dra jättelika kabelhärvor direkt i bjälklagret, ingen slang, kablarna verkar vara vanliga 1,5mm2, ingen dragavlastning vad jag kan se etc etc. Fritt fram för vem som helst att göra, sen en inspektion och sen OK. Krångligare i Sverige visst, men du får en helt annan installation...

/S

Angående riskerna och antalet döda i el-olyckor så innefattar väl statistiken också olycksfall med apparatur?
Alltså t.ex. skarvsladdar, brödrostar, vertyg, etc.
Det vore intressant att veta hur många som skadats/avlidit p.g.a. "hempuleri". Jag tror dock att brandrisken är en faktor man glömmer också vid hemma pyssel, snarare än att det är direkt farligt...

ullberg skrev:
Sen går det aldrig att sticka under stolen med att det också finns en mycket tydlig hantverksfråga i detta, om man tittar på en koppling jag gjort och en som gjorts av elektriker (ex. ovan nämnda), kan man i allmänhet direkt se vilken som är gjord av en lekman resp. hantverkare.
Det här hör man ju ganska ofta, allså i allmänhet, inte specifikt dina kopplingar ;). Och jag är tveksam. Jag själv gjorde t ex mycket sämre installationer när jag arbetade som elektriker (förty jag vara bara en snorvalp som inte kunde direkt någonting om något) än jag gör nu.

Det luktar "confirmation bias", dvs att eftersom man bara ser och känner igen de uppenbart dåliga installationerna, och de flesta av dessa (men långtifrån alla) är gjorda av "hemmapulare" så tror man att alla de bra/acceptabla man ser är gjorda av proffs. Men så behöver inte vara.

Därmed inte sagt att den som har tjugo års erfarenhet i yrket och lagt sig vin om att göra snygga installationer, inte lärt sig något. Det får man ju innerligt hoppas att de har, men att "amatörer" omedelbart skulle vara "utstraffade" tror jag inte ett ögonblick på. Jag skulle säga att det är som med allt annat hantverksmässigt, den största skillnaden mellan ett proffs och en amatör är inte (nödvändigtvis) kvaliteten på utförandet utan *tiden* det tog att komma dit. Där slår naturligtvis de som jobbar på ackord de flesta på fingrarna.

anders07 skrev:
Angående riskerna och antalet döda i el-olyckor så innefattar väl statistiken också olycksfall med apparatur?
Alltså t.ex. skarvsladdar, brödrostar, vertyg, etc.
Det vore intressant att veta hur många som skadats/avlidit p.g.a. "hempuleri". Jag tror dock att brandrisken är en faktor man glömmer också vid hemma pyssel, snarare än att det är direkt farligt...
Där har vi som sagt ingen bra statistik än. Elsäkerhetsverket håller på att ta fram den. Vi har amerikansk statistik (och gott om den), men den går inte direkt att översätta till svenska förhållanden, så den är inte så användbar här.

Vad gäller avlidna vid själva pulandet så är vi ganska säkra dock. Eftersom det i stort sett inte avlider någon till följd av strömgenomgång i Sverige (någon enstaka per år), så är hemmapularnas skara även den försvinnande liten. Vi har tagit upp i stort sett varenda enskilda fall när det hänt med systemspänning under 1000V när det hänt. (Handukstorken som blev strömförande exv.)

Och vad gäller brandrisk så skall man ju inte glömma att mycket "pul" också *förbättrar* en gammal anläggning i det avseendet. Exv. att man byter ut gammal rutten kabel, drar skyddsjord osv. osv. Så det är inte säkert att det entydigt är en försämring.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om jag svarar strikt på frågan som ställdes i första posten, med de förutsättningar som TorpAnders skrev där, att statistiken visade på att 63 personer dött av elrelaterade olyckor under 10 år; så blir mitt svar obetingat JA.
Att det dör ca 6 personer per år i elrelaterade olyckor är inget som skulle hejda mig från att hempula.
Om så vore skulle jag knappast ge mig ut på bilvägarna heller, där det dör 100ggr så många varje år.
Jag vet inte om jag skulle våga gå in i någon stad heller, det dör väl kanske bortåt 60 personer/år av misshandel på öppen gata där.

Se inlägg #2 i tråden:
thobjo skrev:
Du har helt rätt i att det kan vara farligt att pilla med elen själv.

Som kontrast till dina uppgifter om att det under de senaste tio åren i genomsnitt har dött 6,3 personer per år vill bara nämna att under 2002

...dog 11427 män och 10758 kvinnor i cancer.
...valde 862 män och 318 kvinnor att ta sitt eget liv.
...dog 352 män och 127 kvinnor i motorfordonsolyckor på allmän väg.
...mördades eller dräptes 64 män och 36 kvinnor.

Källa: Statistisk årsbok 2006, från SCB.

Givet att jag står i valet mellan att låta en behörig elektriker göra en elinstallation och att använda slantarna till att köpa en säkrare bil så skulle jag utan att tveka välja den säkrare bilen. Som tur är har jag inte ställts inför det valet ännu.

Sen är långt ifrån de där 63 olyckorna, som statistiken rapporterade om, orsakade av den fasta elinstallationen. Tar man bort bränderna i spisar, kaffebryggare och personer som får strömgenomgång när dom tar i häcksaxen ute i trädgården så syns ju elinstallationen som nästan helt ofarlig. Man får väl nästan leta efter mer ofarliga grejer i vårt samhälle?

Och jag tror om mig att kunna undvika de allra farligaste och klumpigaste grejerna...

Däremot skulle jag givetvis önska att vissa personer aldrig skulle få för sig att hempula.
Men det är inte begränsat till elområdet, jag önskar också att vissa personer aldrig satt sig bakom ratten i en bil, eller bytte bromsbelägg själva, eller drack en endaste stor stark.
Tyvärr finns det alltid de som ger sig på sånt som de inte klarar av.

Vare sig dom får eller inte ...

• Gilla
Crebel och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.