Boan skrev:
I USA är det tillåtet att hempula... det finns gör-det-själv böcker i bokaffärerna som innehåller "allt" man behöver kunna för att installera elen i ett hus...

Sen om det måste till en besiktning efteråt, det vet jag inte.

Så det är lite lustigt att det är fullt ok där.... ;)
Det allra lustigaste är att vi aldrig får höra om de oerhörda mängderna elolyckor som sker "over there", för det måste ju ske markant fler olyckor där eller??

Eller nej, just det, det räcker ju med att någon politik får för sig att något potentiellt skulle kunna vara det minsta lilla farligt samt att han eller hon får stöd av någon sk. "expert" för att ett område ska regleras in absurdum i vårt land. Att som politiker uttrycka att man tycker det är onödigt och onyttigt att minimera risker är politiskt självmord här, medan risker kontra trygghet istället är en fribiljett för att få gehör för sin agenda. Att som politiker dessutom arbeta för att försöka avreglera redan införda regelverk i ett försök att backa idiotin är fullständigt otänkbart.

elolyckor sker minsann i USA! fast oftast bland de som saknar försäkringar och hör till deras klassamhälles lägre skikt och då kommer inte allt med i statistiken.
det är mycket brandtillbud när det gäller el där, pga de höga strömstyrkorna.
samt fler olyckor bland yrkesmän vid högspänning, då arbete under spänning förekommer oftare vid reparationer.

Apropå Expressen artikeln:
"Han riktar också kritik mot alla de sladdhärvor som uppstår i många hem när fler och fler apparater införskaffas. Det samlas damm och ökar brandrisken när eluttaget överbelastas."

Men om man använder sladdhärvor följer man lagen. Och fler uttag får man ju inte installera.. :D

plank5 skrev:
Apropå Expressen artikeln:
"Han riktar också kritik mot alla de sladdhärvor som uppstår i många hem när fler och fler apparater införskaffas. Det samlas damm och ökar brandrisken när eluttaget överbelastas."

Men om man använder sladdhärvor följer man lagen. Och fler uttag får man ju inte installera.. :D
precis:)

Angående sladdhärvor är det en av dom största orsakerna till besiktningsanmärkningar när försäkringsbolagen gör revsionbesiktningar i kontor. Nått man måste vara uppmärksam på är att mycket ofta är "sladdar" inte godkända för mer än max 6 A belastning, och som alltid bör man undvika maxbelastningen på kablar uttag osv. Så även om nått kan vara lagligt är det kanske inte alla gånger bra

Elinstallatören skrev:
läs denna artikel:

[länk]
Du vet vad oaktsam innebär, va? Även behöriga elektriker kan vara oaktsama...

Törs du verkligen hempula med din el? JA

Jag installerar min el själv med hjäp av en behörig elektriker som "besiktigar" installationen efteråt, blir det för invecklade installationer så överlåter jag det till elekrikern. Jag köper även det mesta av mtrl av elekrikern.

Jag gör det helt enkelt av 3 anledningar.

1. det blir lite billigare
2. jag lär mig massor på det
3. det är kul att klara av projekt "själv"

Så här går det när man semestrar utan tillgång till internet några dagar.

Då har jag tagit bort ytterligare ca 40 inlägg i den här tråden som handlar om försäkringsbolagens ev. sätt att resonera, och delat ut ett par varningar. Det är en störande upprepning.

Självklart blir det problem med försäkringen om man har dåligt utförda elinstallationer, men nu tycker jag (för 3e gången) att frågan är slutdiskuterad!

E
pfh:
jag förstår din åsikt å intresse
men vet du om att elektrikern INTE `tar över´ ansvarsbiten?
att det i grund å botten är en lag Du bryter mot?

E
hempularen:
det kan bli bekymmer hur bra det än är gjort -om en obehörig utfört jobbet

Elinstallatören skrev:
hempularen:
det kan bli bekymmer hur bra det än är gjort -om en obehörig utfört jobbet
På vilket sätt kan det bli bekymmer om det är bra gjort?

Elektronerna känner på sig om det är en behörig som släpper in dem och uppför sig snällt, annars hoppar de runt och lever jävel *ler lite*

En korrekt installation är mig veterligen just korrekt utförd och lär knappast ställa till med något medans felaktiga installationer leder till bekymmer oavsett om det är en behörig eller obehörig som gjort fel.

Risken att polisen skall börja åka runt och kontrollera att ingen obehörig rör sin egen elanläggning får väl ses som "rätt" liten, förhoppningsvis har de liksom annat att göra. Så där föll väl det med att man i grund och botten bryter mot en lag.

/Kent

Redigerat:
om vattenfall däremot kör förbi på grusvägen utanför och ser att man håller på med inskarvning av 16mm2 cu-lina så kanske dom stannar till?

"Ingenting är olagligt så länge man inte åker dit" - Källa: Anonym

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.