302 074 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
sen då det dras en gräns kan man tycka det är löjligt i det området som är `närmast´.
jag kan tycke dt ibland bli väldigt petigt i boken, men som sagt en klar å tydlig gräns är bättre än en luddit eventuelt kanske variant -tolkningsfråga
jag kan tycke dt ibland bli väldigt petigt i boken, men som sagt en klar å tydlig gräns är bättre än en luddit eventuelt kanske variant -tolkningsfråga
Elinstallatören skrev:
Det intressanta är dock att oavsett hur explicit och tydlig en lagtext än är så är det ändå upp till domstolen att tolka lagtexten och försöka förstå lagstiftarnas syfte med lagen. Att läsa lagtexter som en samling matematiska (eller eltekniska, fysiska etc) formler är ett misstag som tjänstemän och lekmän ofta gör vilket leder till att vi ofta upplever byråkrati som stelbent och oflexibel, men grunden i vårt rättssytem är dock att lagtexter inte ska appliceras ordagrannt. I ett system där lagarna ej är öppna för tolkning så är domstolar meningslösa.
Ser man på lagstiftningen kring el så är det ju ganska uppenbart att lagstiftarnas syfte med lagen är att se upprätthålla god elsäkerhet. Således är det inte alls omöjligt att en domstol skulle kunna fria istället för att fälla om en obehörig har gjort en installation som inte bedöms som farlig, om samma domstol anser att syftet med lagen är just elsäkerhet. Just detta gör att det är så intressant med prejudikat, dvs att få se hur domstolar har bedömt dessa frågor tidigare. Dock verkar det finnas ytterst få fall att titta på, vilket gör att vi egentligen inte kan göra mer än att gissa resultatet av en process.
hmm detr jag endast ville ha svar på är varför man inte som lekman kan få byta en apparatdosa, har fått ett svar, att det kan vara svårare än att byta ett eluttag, men rent säkerhetsmässigt då? vad säger en behöerig elektriker om jag nu river en vägg och ser att en apparat´dosa är dålig och byter den själv, likadan dosa samma spik/skruvhål, vart ligger faran?
Det enda svar jag kan ge, är samma som jag redan gett dig två gånger tidigare.hugodog skrev:
Det är inte tillåtet enligt nu gällande lagstiftning.
Gräver vi en stund bland lagar och regler hittar vi säkert hundratals lagar som är rätt löjliga, på så vis att dom inte verkligen motsvarar någon viktigt syfte. Framförallt kommer vissa specialfall alltid drabbas hårt av en lag som framförallt avses träffa något annat.
Det är ett sådant specialfall du har hittat nu. En lag som, lite svepande, är till för att försäkra oss invånare i detta land säkrare elinstallationer, får som sidoeffekt att vissa speciella arbeten blir olagliga för var man, utan att dom egentligen utgör någon större fara.
exakt det var det jag ville få fram...Mikael_L skrev:Det enda svar jag kan ge, är samma som jag redan gett dig två gånger tidigare.
Det är inte tillåtet enligt nu gällande lagstiftning.
Gräver vi en stund bland lagar och regler hittar vi säkert hundratals lagar som är rätt löjliga, på så vis att dom inte verkligen motsvarar någon viktigt syfte. Framförallt kommer vissa specialfall alltid drabbas hårt av en lag som framförallt avses träffa något annat.
Det är ett sådant specialfall du har hittat nu. En lag som, lite svepande, är till för att försäkra oss invånare i detta land säkrare elinstallationer, får som sidoeffekt att vissa speciella arbeten blir olagliga för var man, utan att dom egentligen utgör någon större fara.
Att byta ett rör och dosa KAN vara mycket enkelt men det kan även vara lite mera "trådar" och "kopplingar" i dosan och rörer och då blir det genast lite besvärligare. Så i stället för att i detalj reglera hur många trådar vilken typ av koppling som är "lagom" för gemene man sätter man ett totalförbud. För någonstans måste en gräns dras och det är helt omöjligt att redogöra för alla möjliga och omöjliga "typfall" det kommer alltid att vara folk som inte kan förstå varför man inte sätter gränsen lite "högre". För det är ju även så att alla som tror sig kunna gärna töjer på gränsen lite och höjer man ribban kommer även dom att höja sin ribba.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
De flesta sakerna som står här är rätt så ok, och rätt logiska. Kan ändå inte låta bli att påpeka att alla bygger på en punkt nämligen "någonstans måste en gräns dras". Det är ett axiom som leder många synpunkter, men det gör det inte på något sätt till en sanning. Det kunde lika gärna vara "är det ditt hus sätter du gränsen där du själv vill, är det någon annans får du följa deras regler".elmont skrev:Att byta ett rör och dosa KAN vara mycket enkelt men det kan även vara lite mera "trådar" och "kopplingar" i dosan och rörer och då blir det genast lite besvärligare. Så i stället för att i detalj reglera hur många trådar vilken typ av koppling som är "lagom" för gemene man sätter man ett totalförbud. För någonstans måste en gräns dras och det är helt omöjligt att redogöra för alla möjliga och omöjliga "typfall" det kommer alltid att vara folk som inte kan förstå varför man inte sätter gränsen lite "högre". För det är ju även så att alla som tror sig kunna gärna töjer på gränsen lite och höjer man ribban kommer även dom att höja sin ribba.
Tänk på att det inte finns några fakta som tyder på att de europeiska länder som har mer hempuleri har mer olyckor i hemmen orsakade av el. Största faran kommer från apparaterna, och ändå har man sagt att "du får lov att köpa och sätta in hur många apparater du vill". Det kunde lika gärna ha varit där man dratt gränsen (tyvärr, du har nu en förbrukning på 15A, mer än 15A är statistiskt sett farligt"). Observera att det sista argumentet har förts fram då och då i bland annat den här tråden, om ock med annan anledning.
--- Mats ---
Finns det nån "europa" fakta/statistik som ger en relevant bild över huvud taget? Jag har då aldrig sett nån. Och att man sätter gränserna snävt är ju ett allmänt sätt i vårt samhälle, oavsett om det gäller bequrell i älgkött, strålar från telemaster, max hastighet efter öde vägar i norrland osv.
Allt enligt den av många politiker älskade - better safe then sorry -
Och det där med att töja på gränserna gäller ju naturligtvis även de som är behöriga. För självklart är det ju så att inte heller dessa kan allt om allt som har med elinstallationer att göra. Skillnaden är att dess personer enligt lagen får göra det de vill, även om de inte behärskar det, och ingen kommer inspektera huruvida de har gjort rätt eller ej.elmont skrev:Att byta ett rör och dosa KAN vara mycket enkelt men det kan även vara lite mera "trådar" och "kopplingar" i dosan och rörer och då blir det genast lite besvärligare. Så i stället för att i detalj reglera hur många trådar vilken typ av koppling som är "lagom" för gemene man sätter man ett totalförbud. För någonstans måste en gräns dras och det är helt omöjligt att redogöra för alla möjliga och omöjliga "typfall" det kommer alltid att vara folk som inte kan förstå varför man inte sätter gränsen lite "högre". För det är ju även så att alla som tror sig kunna gärna töjer på gränsen lite och höjer man ribban kommer även dom att höja sin ribba.
Detta är ju kärnan i problematiken i dagens behörighetssystem som jag ser det. Man förbjuder "folk" att göra i stort sett alla elarbeten, men samtidigt så tillåter man de som har behörighet att göra precis vad som helst helt utan insyn och övervakning.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Ja visst töjer även behöriga på gränsen ibland.
Skillnaden är att det trots allt är större sannolikhet att en behörig vet vad han gör om han ibland töjer på gränsen lite.
Skillnaden är att det trots allt är större sannolikhet att en behörig vet vad han gör om han ibland töjer på gränsen lite.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Hade det funnits ens tillstymmelsen till något som på något sätt kunde visa att skråväsendet hade en motivering hade det tagits upp, visats, och ältats, bland annat i denna tråd, hur många gånger som helst. Systematiska olyckor i hemmet orsakade av el är i princip borta, inte på grund av skråväsendet, utan på grund av den tekniska utvecklingen. Kvar finns i huvudsak bränder, i sin tur orsakade av inkopplade apparater.elmont skrev:Finns det nån "europa" fakta/statistik som ger en relevant bild över huvud taget? Jag har då aldrig sett nån. Och att man sätter gränserna snävt är ju ett allmänt sätt i vårt samhälle, oavsett om det gäller bequrell i älgkött, strålar från telemaster, max hastighet efter öde vägar i norrland osv.
--- Mats ---