Tammer skrev:
Fast där vill jag nog invända lite. Innan vi skaffade vår Separett hade vi vanligt utedass. För att få ha de krävde kommunen att man hade latrinkompostering, vi inköpte alltså en stor grön glasfiberbehållare avsedd för ändamålet. I denna, diskret placerad, tömmer vi våra Separettunnor. Man varvar latrinet med naturtorv, alltihop förmultnar sedan till kompost man kan gödsla med eller strö ut nånstans.
Glasfiberbehållaren har två kamrar, som används vartannat år alltså. Förmultningen tar ett år/säsong. När kammare nummer två är full, har innehållet i kammare nummer ett blivit till "jord", och är helt luktfri och kan som sagt placeras i trädgårdsland ed.
Det låter bra Tammer, skönt att det fungerar för er. Har du några konkreta tips? Hur får du det att förmultna på bara ett år?

Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel med våra avföringstunnor, men jag har en sådan gammal grön två-kammars glasfibertunna av den typen du nämner som är full i båda kamrarna sedan 8 år tillbaks, det har inte förmultnat ännu. Den stod där när vi köpte huset och var redan påbörjad då. Sedan har jag två nyare "Roslagskompost" som jag varvat under några år och där jag givetvis strött på rejält med mulltorv efter varje intömning osv. De har inte heller komposterat ännu.
Till sist kör jag nu med metoden att bara ställa ut hela Separett-tunnan i skogskanten när den är full, utmaningen är att lyckas ventilera den utan att locken åker av under vintern, utan att borra hål.
- Snart blir det inga mer komposterings-lekar för min del, trekammarbrunn eller sluten tank med tömningsbil blir vägen framåt.

C
Martin E skrev:
utmaningen är att lyckas ventilera den utan att locken åker av under vintern, utan att borra hål.
Mina funderingar har varit:
Enkla varianten - Borra några hål runt kanten på tunnan och limma fast insektsnät över hålen.
Mer komplicerade varianten - Skruva fast en däcksventil avsedd för båt (som alltså inte släpper in vatten) i locket.

Korvgubbe
Martin E skrev:
Det låter bra Tammer, skönt att det fungerar för er. Har du några konkreta tips? Hur får du det att förmultna på bara ett år?
Jag gör så här med mitt dass:
Tunnan är inbyggd med en tilluftsventil lågt placerad och ett rör som går upp genom taket vilket skapar en skorstenseffekt och bidrar till ett luktfritt dass. Sen har jag en behållare med naturtorv stående inne på dass, efter varje användning tar man en skopa, ca 3 dl, och strör över i tunnan, vilket utgör den andra delen till ett luktfritt dass.

När det är dags för tömning så häller jag det i en latrinkompost av betong. Den är alltså helt tät förutom i locket som jag har gjort ventilationshål med insektsnät i. Latrinkomposten är så pass stor att det tar ungefär två år att fylla, sen går man över på andra halvan och när den är full så tömmer man den första som då fått ligga i upp till fyra år. Det behövs dock inte fyra år för att det ska förmultna utan det hade räckt med två år, och säkert ännu mindre, eftersom även topplagret har blivit till fin jord men men, det blev som det blev storleksmässigt.
I övrigt gör jag ingenting med latrinkomposten, det är bara torv och lite tid.

Jag HADE ett klassiskt utedass när jag köpte stugan för 10 år sedan. Fann direkt att det inte var min roligaste hobby att släpa på tunga, illaluktande påsar. Installerade ganska direkt en Separettinsats (500:-) i den och blev nöjd. Köpte sedan en Separett Villa (5000:-), som jag placerade inomhusi f.d. mulltoautrymme. Har köpt extra tunnor, så jag har 4 st. FÖLJER Separetts anvisning till punkt och prickar och allt är frid och fröjd. Separett säger i korta drag : När tunnan ( med tillhörande påse) är nästan full ska den bytas. Lägg på ett lock och tag bort den gamla och sätt in en ny. Tag den gamla, öppna locket och ös i 1-2 spadar med jord( för att få in aktiva jordbakterier). Låt säcken var kvar i tunnan, men med bara en liten luftöppning, c:a 6 månader (sommarhalvåret) och sedan kan innehållet hällas ut i komposten. Innehållet är då nästan förmultnat, jordbakterierna har tagit kål på ev. smittämnen och det är luktfritt.
Vi har ganska många gäster hos oss, men jag tycker verkligen att det har fungerat fint. Har dock olika komposter för blommor och buskar (=där Separettresterna läggs) respektive trädgårdsland.

Martin E skrev:
Det bara blir så, jag gör ingenting. I varje kammare finns ett dräneringsrör, genom vilket " vätskan" avdunstar genom ventilerna i locket. Sen så har jag väl rätt rejält med torv i, nästan lika mycket som själva innehållet i Separett-hinken. Någon gång har det väl varit lite fuktigt i botten på latrinkomposten när det är dags att tömma, men då har jag hällt på ytterligare ett par skovlar torv. Efter ett par veckor är det då helt torrt och kan placeras ut i naturen eller i rabatter o d. Allt förmultnar, alltså även toapappret, så det är luktfritt och ser ut som jord i stort sett.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.