Är på g att måla om huset och vissa partier är rätt torra - främst en gavel.
Idag är det (täck?)-laserat mörkgrönt och det ska bli mörkgrått.
Jag var inne på att fortsätta med täcklasyr vilket även målarbutik X var efter hembesök. De rekade Tinova täcklasyr med grundfärg innan. Mest på premissen ("fortsätt måla med samma färgtyp").
Målarbutik 2 har inte sett panelen men fått det förklarat för sig. Generellt var de av åsikten att täckfärg i princip alltid är bättre. Dock var det en brasklapp för vissa täckfärger som inte gillade om det inte fanns luftspalt (vilket det inte finns), men bl a Demidekk skulle klara detta.
Frågan är då - vad blir bäst rent estetiskt om man har en torr panel med torrsprickor som man har funderat på att byta, men vill vänta några år.....
Jag tänkte att en täcklasyr med grundfärg är bättre då den tränger in djupare och det blir ett jämnare resultat än med täckfärg - när panelen är halvdålig. Men jag kanske tänker fel... Sedan kanske man ska välja bort täckfärg helt och hållet eftersom det, som butik Y sade, inte finns luftspalt.
Sen kanske man får måla nån gång extra med täcklasyr är inte hela världen då det inte är jättestora ytor.