Nytt staket är på gång och på framsidan tänkte jag ha det i någon form av färg/lasyr. Alltså kör jag inte impregnerade brädor, förutom stolparna.
Frågan är då om lasyr eller täcklasyr är lämpligast? Vi tänkte måla om huset nästa vår och då rekommenderade färghandlaren täcklasyr. Nyansen är mörkgrå, 5502y.
Med lasyr målar man tydligen direkt på den obehandlade brädan.
Med täcklasyr är det väl olja och grundfärg (tänkte i så fall försöka köra med industrigrundad panel)
Först hade jag tänkt köra på någon svart/svartbrun lasyr men nu börjar jag fundera på samma färg som huset.
Nån som har några tankar rent design-/färgmässigt? Är det något som talar för att man ska välja en lasyr istället för täcklasyr? Med enbart en lasyr kanske det kan se lite "sjafsigt" ut jämfört med en täcklasyr, den täcker ju lite sämre?
En täcklasyr håller längre också?
Sedan är jag lite inne på om jag behöver ha en överliggare på ett staket som då blir laserat och inte är impregnerat? brädorna är liggande och alternativet är ju stolphattar. Lite beroende på hur högt staketet blir från marken (marken är lite ojämn) så kan en överliggare bli aktuell även av det skälet, för att göra staket lite högre (har två olika bredd på de liggande brädorna). Men behövs det rent funktionsmässigt?