T
Knivslip är nu nästa månads uppdatering.
Jag har använt massor och varit mest nöjd med Spiderco sharpmaker men den är jobbig att ändra vinklar med.
Har oxå köpt hyvelbänk på blocket och som tiggare fick jag ett ett lass med gamla hyvlar som behöver en 'justering' så slip behövs.

Viktigast av allt är dock köksknivar!
Snöat in på Tormek med SVM-45 jigg eller kanske detta paket för hemmabruk: https://duab.se/maskiner-verktyg/ve...erktygsslipar/tormek-hus-och-hempaket-htk-806 för att slipa kökssknivar typ kockkniv samt moraknivar och annat som man tycker är trist när det blir slött..
Detta kitt verkar täcka det mesta..

Är det någonting jag behöver fundera på när det gäller Tormek T4 eller T8?
Jag behöver inte kontinuerlig drift men är det något annat jag missar med att snåla?
Edit - kanske är bildhuggarverktyg lite överkurs för mig...
Duger SVM-45 / T4 för köks/snickarknivar och stämjärn/hyvelstål - alltså inget rundat..

Redigerat:
  • Gilla
Scsi
  • Laddar…
Jag har haft Tormek T3 i drygt fem år och jag har svårt att se att du skulle bli besviken om du köper en T4. Jag har iofs inte satt mig in fullständigt i skillnaderna mellan T8 och T4, men som jag förstått det är det framförallt storleken på slipskivan som skiljer.

Med alla maskiner där man slipar på periferin på en cirkel kommer eggen att bli lite konkav. Ju mindre diameter på cirkeln (slipskivan) desto mer kommer den konkava ytan att märkas. Den konkava ytan på eggen gör att spetsen på eggen får en lite mindre vinkel än den inställda. Åtminstone är det så i teorin, jag har svårt att tänka mig att NÅGON kan märka den skillnaden i praktiken.

Med det sagt så blir alltså konkaviteten (kan man säga så?) mindre på T8 än T4, men personligen skulle jag inte betala extra för det.

Beträffande tillbehör så använder jag i stort sett bara två: SVM-140 (Slipjigg för långa, tunna knivar) till köksknivarna och SE-77 (Slipjigg för raka eggar) till hyvelstål och stämjärn.

Ett tag hade jag problem att jag inte fick någon bra skärpa på eggarna. Jag ändrade hur hårt jag tryckte, jag ändrade hur snabbt jag flyttade verktyget, jag ändrade på varenda parameter jag kunde tänka mig. Efter mååånga försök upptäckte jag att det inte (bara) var mitt handhavande det var fel på, slipstenen hade blivit både sned och orund. Efter investering i TT-50 (Svarvverktyg för stenen) svarvades stenen rund och ytan parallell med rotationsaxeln, och vips blev eggarna vassa igen! Det är inte det första tillbehöret man behöver, inte det andra heller, men förr eller senare kommer den göra underverk på skärpan.

T turbo100 skrev:
Knivslip är nu nästa månads uppdatering.
Jag har använt massor och varit mest nöjd med Spiderco sharpmaker men den är jobbig att ändra vinklar med.
Har oxå köpt hyvelbänk på blocket och som tiggare fick jag ett ett lass med gamla hyvlar som behöver en 'justering' så slip behövs.

Viktigast av allt är dock köksknivar!
Snöat in på Tormek med SVM-45 jigg eller kanske detta paket för hemmabruk: [länk] för att slipa kökssknivar typ kockkniv samt moraknivar och annat som man tycker är trist när det blir slött..
Detta kitt verkar täcka det mesta..

Är det någonting jag behöver fundera på när det gäller Tormek T4 eller T8?
Jag behöver inte kontinuerlig drift men är det något annat jag missar med att snåla?
Edit - kanske är bildhuggarverktyg lite överkurs för mig...
Duger SVM-45 / T4 för köks/snickarknivar och stämjärn/hyvelstål - alltså inget rundat..
Hej.

Jag har en Tormek T4 och är väldigt nöjd. Jag använder den främst till mina hyvelstål och svarvstål man även yxor,knivar osv osv. Kan varmt rekomendera den. Det finns en uppsjö av jiggar för att säkra ditt behov. Den stora skillnaden mellan T8 och T4 är motorn och storleken på slipskivan. Dock är det inget som spelar roll om du inte ska använda den professionellt.

Jag hade börjat med Tormek T4 och kanske något jiggpaket som du känner att du vill börja med. Och efter lite tid och du provat dig fram kan du köpa på dig fler jiggar och annan utrustning.

Vh Alexander

Tormek har ganska nyligen släpt ut nya knivjiggar på marknaden.

Deras youtube-kanal ger mycket tips och råd.

Själv så håller jag på att sparar ihop till en T8 plus, näst intill, alla jiggar de har.
Tanken är att jag ska köpa det nästa år när Tormek firar 50 år. :)

• Gilla
dsp
  • Laddar…
T
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Tormek har ganska nyligen släpt ut nya knivjiggar på marknaden.
[media]
Deras youtube-kanal ger mycket tips och råd.

Själv så håller jag på att sparar ihop till en T8 plus, näst intill, alla jiggar de har.
Tanken är att jag ska köpa det nästa år när Tormek firar 50 år. :)
Tror du det födelsedagskalaset kommer med fina rabatter?
Jag tror som skrevs att en T4 räcker för mig i min livstid, men kan vänta några månader om jag tror på erbjudande..

T turbo100 skrev:
Jag tror som skrevs att en T4 räcker för mig i min livstid, men kan vänta några månader om jag tror på erbjudande..
Jag vet inte, men jag hoppas på det :)

De kommer säkert släppa en jubileumsutgåva av T8:n, men den blir väl troligtvis dyrare än originalet :rofl:
Jag såg i en av deras youtube-filmer att de hade en jubileumsutgåva när de firade 40 år.

Gick slipkurs med tormek och man kunde då köpa en T8 och jiggpaket till rabatterat pris. Tror jag gav strax under 6000 för maskin, vändplatta och hus- och hempaketet. Tror jag fick med något extra också men kommer inte ihåg på rak arm. Men sen kostade ju kursen en tusenlapp också, men kan ju vara värt att kolla om det finns någon kurs nära dig.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Blev det någon T-4?

Mvh Mackk

T
M Mackk skrev:
Blev det någon T-4?

Mvh Mackk
Nej, det blev en T8 med villapaketet.
Dom hade en drive med "life time supply" på slipsten så när den är slut får jag en ny..
men jag inser att jag nog blir 120 år innan den är nersliten :)
Grym maskin - jag har den på ett litet rullbord med hjul så slipper vändplatta och man kan flytta den lätt.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Nej, det blev en T8 med villapaketet.
Dom hade en drive med "life time supply" på slipsten så när den är slut får jag en ny..
men jag inser att jag nog blir 120 år innan den är nersliten :)
Grym maskin - jag har den på ett litet rullbord med hjul så slipper vändplatta och man kan flytta den lätt.
Okej, det var ju en fin kampanj du prickade.

Jag såg att kampanjen gällde både T4 och T8. Vad fick dig att välja den stora maskinen?

Jag funderar själv på vilken jag ska ha för att slipa mina svarvstål och knivar.

Mvh Mackk

T
M Mackk skrev:
Okej, det var ju en fin kampanj du prickade.

Jag såg att kampanjen gällde både T4 och T8. Vad fick dig att välja den stora maskinen?

Jag funderar själv på vilken jag ska ha för att slipa mina svarvstål och knivar.

Mvh Mackk
Det var nog ingen speciell anledning annat än att jag vill ge mig något extra fint :)
Tror T4 hade varit utmärkt val oxå.
Hade jag tänkt med huvudet hade jag nog valt T4

Jag förstår. Jag får se hur det blir.

Mvh Mackk

• Gilla
Jannevängman
  • Laddar…
Jag våndades också mellan de två och landade till slut på T8 också. Fick för mig bredare sten är en fördel i vissa fall. Den större stenen ger ju också mindre konkav slipyta men saknar nog egentlig betydelse.
Valet kan nog ses som en gardering att slippa ångra sig eller ha något att tvivla på efter köp. Samtidigt tyckte jag inte prisskillnaden var så stor. Stensvarven ingår ju i T8 och är nog något man normalt behöver, minns inte om det var ytterligare något som ingick som var extra till T4.

Just nu har de ju butiken öppen i Lindesberg med lite andrasortering och rabatt på ordinarie sortiment(om man kommer ihåg att säga kod i kassan)
Jag köpte en diamantsten till halva listpriset, insåg ju dock att det var långt ifrån halva priset jag betalade för en tidigare sten i annan grovlek, men lite billigare var det allt.

• Gilla
mangebest och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med dig om att T8:an känns mer prisvärd: större sten som håller längre, stensvarvaren ingår och en stabilare maskin. Nackdelen är ju att den är tyngre att flytta och jag tror inte den får plats i skåpet som jag utsett för slipmaskinen. Hm, får se hur det blir.

M Mackk skrev:
Jag håller med dig om att T8:an känns mer prisvärd: större sten som håller längre, stensvarvaren ingår och en stabilare maskin. Nackdelen är ju att den är tyngre att flytta och jag tror inte den får plats i skåpet som jag utsett för slipmaskinen. Hm, får se hur det blir.
Har T8:an och är mycket nöjd. Så väldigt tung är den inte, tror den ligger på cirka 15 kg. Har dock ingen erfarenhet av T4:an så kan egentligen inte jämföra dem.

• Gilla
Mackk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.