78 851 läst ·
40 svar
79k läst
40 svar
Torktumlaren torkar inte... (whirlpool)
Tack som f-n för den länken faidros.
Jo under årens lopp har man ju varit stressad då o då och stängt av tumlaren för tidigt kan jag ju erkänna, i kombination med att den nog inte direkt fått det underhåll den borde fått så kan man nog se det som orsaken till att den gått varm.
Ska ta och mäta lite på de där givarna. Borde vara en givare startar när den kommer ner under en viss temperatur och att den andra slår till när man kommmer över en viss temperatur? Någon som sitter på uppgifter om vilka värmetal det gäller? Eller ska jag bara jaga rätt på 2 nya givare och sen byta kontakterna och rock`n rolla?
Återigen tack för svaren, guld värda allihop.
Mvh Magnus
Jo under årens lopp har man ju varit stressad då o då och stängt av tumlaren för tidigt kan jag ju erkänna, i kombination med att den nog inte direkt fått det underhåll den borde fått så kan man nog se det som orsaken till att den gått varm.
Ska ta och mäta lite på de där givarna. Borde vara en givare startar när den kommer ner under en viss temperatur och att den andra slår till när man kommmer över en viss temperatur? Någon som sitter på uppgifter om vilka värmetal det gäller? Eller ska jag bara jaga rätt på 2 nya givare och sen byta kontakterna och rock`n rolla?
Återigen tack för svaren, guld värda allihop.
Mvh Magnus
Sökte runt lite på nätet. Denna sidan har grejerna hemma: http://187954.shop05.dandomain.dk/shop/se/thermostat-kit-whirlpool-711p.html Någon som har erfarenhet av www.nettoparts.se ?
Jag har beställt från nettoparts. Iofs bara en bestickkorg men det funkade mycket bra och snabbt. Galet att det kan gå så fort från danmark och så hopplöst när man beställer via lokal firma...
Jag var inne på lokala vitvaruhuset när jag skulle ha ett lås till denna torktumlaren innan jul. Jag höll på att smälla av när han hänvisade mig till whirlpools hemsida när jag ville köpa reservdelarna i butiken... Det är service det. Kan ju garantera att jag inte handlar min nästa vitvara där iaf.
Tjena, dags för en uppdatering.
Efter råd i denna tråden o i brist på annat så beställde jag en sats med termostater från www.nettoparts.se
Beställde kl. 20:30 i onsdagskväll. Igår måndag låg grejerna i lådan, snabbt o bra. Kostade 430:- med frakt o moms. Alltså rekomenderar jag dem...
Tillsammans med lite friska kabelskor så fungerade maskinen perfekt, uppdrag slutfört. Dags att torka tvätt...
Tack för tips,råd och medlidande.
Efter råd i denna tråden o i brist på annat så beställde jag en sats med termostater från www.nettoparts.se
Beställde kl. 20:30 i onsdagskväll. Igår måndag låg grejerna i lådan, snabbt o bra. Kostade 430:- med frakt o moms. Alltså rekomenderar jag dem...
Tillsammans med lite friska kabelskor så fungerade maskinen perfekt, uppdrag slutfört. Dags att torka tvätt...
Tack för tips,råd och medlidande.
samtliga i denna tråd! Våran torktumlare hade precis samma problem förra veckan, jag och sambon gjorde en chansning och skickade efter delarna från Nettoparts, beställde torsdag kväll och fick delarna i måndags med posten....och gissa vad?....nu funkar den!! Gick på omkring 450 kr, mycket billigare än att köpa än ny eller ta hit någon tekniker från Whirlpool. Så tack igen!
Tydligen så fungerar Nettoparts ibland.... Jag beställde och betalade kol till min diskmaskin i maj. Undrade varför dom inte kommit i slutet på Juni. Fick svaret att han skickat dom (vad hjälper det mig när dom inte har kommit) Undrade då om han kunde efterlysa dom på något sätt. Detta gick inte, då han inte hade någon postreferens. Så hittills har företaget blåst mig på de 288SEK jag betalat in i förskott för att få min vara. Ingen jättepeng, men de har ju defakto snott mina pengar....Eller hur ?
Redigerat:
Måste lyfta tråden lite och buga å bocka...
nettoparts.se levererade idag (beställde i måndagskväll)
monterat och färdigt (tack för bilderna, var ju inte samma komponent de där två rackarna
frugan kommer bli supernöjd då hon kommer hem idag... nu är två tvättmaskiner och en torkis fungerande i tvättstugan (innan bara en tvättmaskin, en trasig torkis och en tvättmaskin som stod ute i garaget)
nettoparts.se levererade idag (beställde i måndagskväll)
monterat och färdigt (tack för bilderna, var ju inte samma komponent de där två rackarna
frugan kommer bli supernöjd då hon kommer hem idag... nu är två tvättmaskiner och en torkis fungerande i tvättstugan (innan bara en tvättmaskin, en trasig torkis och en tvättmaskin som stod ute i garaget)
Det där med att termostatanslutningarna börjar glappa så att det börjar glöda/brinna i anslutningarna verkar vara ett typfel på den maskinen. Jag har också haft exakt samma fel. Min fungerade men eftersom det luktade brandrök från torktumlaren så letade jag rätt på felet...
Jag har ett liknande problem. Torktumlaren snurrar på för fullt och blåser luft. Däremot så är precis som författaren av den här posten, luften kall.
Det som skiljer sig med mitt problem är det att Filter-symbolen INTE lyser. Så jag undrar om det är Genuine Whirlpool Tumble Dryer Thermostat Kit som behöver bytas ut eller om det är någon typ av säkring som har gått?
Det som skiljer sig med mitt problem är det att Filter-symbolen INTE lyser. Så jag undrar om det är Genuine Whirlpool Tumble Dryer Thermostat Kit som behöver bytas ut eller om det är någon typ av säkring som har gått?
maxwicen skrev:Jag har ett liknande problem. Torktumlaren snurrar på för fullt och blåser luft. Däremot så är precis som författaren av den här posten, luften kall.
Ta du bort ditt bakstycke och kontrollera anslutningarna till termostaterna och avgör om det är samma typ som diskuteras i denna tråd. Om tumlaren låter som att den kör normalt, men utan värme så är det säkerligen termostaterna. Har bytt två gånger på vår tumlare, vi har inte ens indikering för filtren.
Sådär, då var det dags för mig igen, Förra helgen blåste tumlaren jordfelsbrytaren, rev ner den idag o mkt riktigt var termostaterna gångna igen. Nu har de bara hållt 1 år och 9 månader. Orginalen höll runt 6 år. Beställde hem nya termostater idag men det är på gränsen att kosta på en såhär gammal maskin dessa pengar.