Tänkte ta upp ett hål i fasaden till torktumlarens utblås. Misstänker att det kan bli rejäl kondens inne i röret när det är kallare ute och man skickar ute varm fuktig luft, och den borde ju såklart få rinna ut istället för tillbaka ner i torktumlaren.

Men måste man ha fall utåt hela vägen? Eller kan man nöja sig med ett fall sista metern? Tänker att det är ju där det är som kallast, inte mitt inne i röret mitt i rummet?

N NightRider skrev:
Tänkte ta upp ett hål i fasaden till torktumlarens utblås. Misstänker att det kan bli rejäl kondens inne i röret när det är kallare ute och man skickar ute varm fuktig luft, och den borde ju såklart få rinna ut istället för tillbaka ner i torktumlaren.

Men måste man ha fall utåt hela vägen? Eller kan man nöja sig med ett fall sista metern? Tänker att det är ju där det är som kallast, inte mitt inne i röret mitt i rummet?
Annars brukar man sätta utblåset nära rummets frånluftsdon, om du har ett ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Annars brukar man sätta utblåset nära rummets frånluftsdon, om du har ett ?
Nej, men det kanske är en bättre lösning att sätta en frånluftsfläkt i ventilationshålet som finns redan?

Som det är nu så är det bara ett öppet ventilationshål i varsin ände av källaren (varav ett i tvättstugan), så det är typ självdrag (oklart åt vilket håll det drar dock).

N NightRider skrev:
Nej, men det kanske är en bättre lösning att sätta en frånluftsfläkt i ventilationshålet som finns redan?

Som det är nu så är det bara ett öppet ventilationshål i varsin ände av källaren (varav ett i tvättstugan), så det är typ självdrag (oklart åt vilket håll det drar dock).
Obra, det ska helst vara en fläkt som frånluft i en tvättstuga.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Varför inte låta huset få värmen?
Vi gjorde så under nästan 10år tills torktumlaren gick sönder.

R Runnis skrev:
Varför inte låta huset få värmen?
Vi gjorde så under nästan 10år tills torktumlaren gick sönder.
Hur tänker du då? Det känns ju inte särskilt bra att blåsa ut varm och fuktig luft rakt ut i källaren? Det är alltså en torktumlare med utblås (ventilationsslang), inte en kondenstumlare.

Vad jag har förstått kan även kondenstumlare skicka ut rätt fuktig luft, så det talar ju också för att sätta en frånluftsfläkt i tvättstugans ventilationshål, ifall man i framtiden byter ut torktumlaren mot en kondenstumlare?

N NightRider skrev:
Hur tänker du då? Det känns ju inte särskilt bra att blåsa ut varm och fuktig luft rakt ut i källaren? Det är alltså en torktumlare med utblås (ventilationsslang), inte en kondenstumlare.

Vad jag har förstått kan även kondenstumlare skicka ut rätt fuktig luft, så det talar ju också för att sätta en frånluftsfläkt i tvättstugans ventilationshål, ifall man i framtiden byter ut torktumlaren mot en kondenstumlare?
Har aldrig sett en sådan torktumlare, morsan hade ingen sådan när jag växte upp. Jag har haft en kondenstumlare och nu en med värmepump.
Är det något från 70-talet? Känns som teknik från Hedenhös att blåsa ut värme bara så där.

R Runnis skrev:
Har aldrig sett en sådan torktumlare, morsan hade ingen sådan när jag växte upp. Jag har haft en kondenstumlare och nu en med värmepump.
Är det något från 70-talet? Känns som teknik från Hedenhös att blåsa ut värme bara så där.
Hehe nja, den har väl kanske 20 år på nacken eller så men är i princip i nyskick och används egentligen bara några gånger om året för dunkuddar och duntäcken. Allt annat får lufttorka utomhus eller i tvättstugan.

Men jag hör vad ni säger, och efter att ha researchat lite så verkar ju kondenstumlare vara det enda vettiga nuförtiden.

Så jag skrotar planen på ventilationshål för torktumlarens frånluftslang och sätter en PAX-fläkt i det befintliga ventilationshålet, så luften i källaren garanterat går "åt rätt håll". Och tills vidare får väl torktumlarens slang hänga rakt framför PAX-fläkten då, så borde ju 99% av dess utblås gå rakt ut utomhus...

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.