Bästa svaret

Kvackatore Kvackatore skrev:
Vår torktumlare, Electrolux från 2013, har helt plötsligt fått stor aptit på tvätten.
När programmet är klart är tvätten torr men det är så mycket ludd att man får skaka tvätten efter, filtrena är proppfulla. Se bilderna, detta är en tvätt med två badlakan, två handdukar och en kökshandduk. Samma sak oavsett vad man kör.

Gör inget supertorrt program utan standard skåptorr vilket vi alltid gjort men aldrig fått dessa mängder ludd innan.

Någon som har en lösning vad som kan gått fel, eller är det bara inse att torktumlaren gjort sitt och köpa ny?
1. Slitna tätningar (Filtpackningar)
Detta är den vanligaste orsaken på äldre maskiner. Mellan den roterande trumman och det fasta chassit sitter filtpackningar. När dessa slits ut uppstår en springa. Tvätten kan då skava mot vassa kanter eller "nypas" i glipan, vilket hyvlar av fibrer från tyget och skapar enorma mängder ludd.
2. Blockerat luftflöde / Överhettning
Om luftvägarna inne i maskinen (bakom filtren eller i kondensorn) är igensatta med gammalt damm, stiger temperaturen i trumman för högt. Även om du kör "Skåptorr" kan den höga värmen göra fibrerna spröda så att de lossnar.
Åtgärd: Rengör kondensorn (luckan längst ner) noggrant under rinnande vatten.
3. Trumman eller valkarna har skador
Kontrollera insidan av trumman med en ficklampa. Sök efter:
Bbhållare eller dragkedjor som fastnat och skapat vassa märken.
Lösa "valkar" (plastpaddlarna som lyfter tvätten) som kan ha en glipa där tyg fastnar.
Mitt råd: Dra med en nylonstrumpa längs trummans kanter (vid öppningen och bakre väggen). Om strumpan fastnar har du bevis på att en tätning eller kant är trasig och sliter sönder din tvätt.

• Gilla
Kvackatore och 16 till
  • Laddar…
Så här såg det ut på baksidan av min tumlare samt långt innanför kondensatorn. Jag fick problem med att tvätten aldrig blev helt torr, maskinen överhettade lätt (min shelly bröt spänningen pga överhettning) och tillslut rann det ut vatten på golvet från baksidan. Kan det kanske vara något liknande för dig att det sitter ludd på ställen där man inte tänker att det borde finnas ludd och att det gör att din överhettar men att den in själv känner av och bryter utan bara fortsätter?

• Bild på baksidan av en torktumlare med dammansamling och vattenläckage runt elektronik och kondensator, vilket orsakar överhettningsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av insidan av en torktumlare med luddansamling runt en metallstav, vilket kan orsaka överhettning och stopp i maskinen.
    Skapa konto
  • Gilla
39x och 4 till
  • Laddar…
5 59Hansåke skrev:
1. Slitna tätningar (Filtpackningar)
Detta är den vanligaste orsaken på äldre maskiner. Mellan den roterande trumman och det fasta chassit sitter filtpackningar. När dessa slits ut uppstår en springa. Tvätten kan då skava mot vassa kanter eller "nypas" i glipan, vilket hyvlar av fibrer från tyget och skapar enorma mängder ludd.
2. Blockerat luftflöde / Överhettning
Om luftvägarna inne i maskinen (bakom filtren eller i kondensorn) är igensatta med gammalt damm, stiger temperaturen i trumman för högt. Även om du kör "Skåptorr" kan den höga värmen göra fibrerna spröda så att de lossnar.
Åtgärd: Rengör kondensorn (luckan längst ner) noggrant under rinnande vatten.
3. Trumman eller valkarna har skador
Kontrollera insidan av trumman med en ficklampa. Sök efter:
Bbhållare eller dragkedjor som fastnat och skapat vassa märken.
Lösa "valkar" (plastpaddlarna som lyfter tvätten) som kan ha en glipa där tyg fastnar.
Mitt råd: Dra med en nylonstrumpa längs trummans kanter (vid öppningen och bakre väggen). Om strumpan fastnar har du bevis på att en tätning eller kant är trasig och sliter sönder din tvätt.
Låter onekligen som alternativ 1, men var sitter dessa filtpackningar? Det enda som inte roterar inuti trumman är ju luckan och kanten runt om den? Har känt där men kan inte se nått avvikande.

Låter onekligen som alternativ 1, men var sitter dessa filtpackningar? Det enda som inte roterar inuti trumman är ju luckan och kanten runt om den? Har känt där men kan inte se nått avvikande.
2013, köp ny. Ganska jobbigt att plocka loss trumman, antagligen remdrift, som går runt trumman och genom elmotorn, allt måste demonteras. Men ibland är det roligare att fixa själv. 1 gång 😉

• Gilla
Drmek
  • Laddar…
Tror inte felet är torktumlare utan det är tvättmaskinen som är problemet. Om trumman i tvättmaskinen är sliten så slits kläderna när de tvättas och när du sedan torkar tvätten så släpper allt ludd från kläderna och samlas i torktumlaren vilket gör att du tror problemet är torktumlaren.

• Gilla
ronnygl och 3 till
  • Laddar…
E Ehkphh skrev:
Tror inte felet är torktumlare utan det är tvättmaskinen som är problemet. Om trumman i tvättmaskinen är sliten så slits kläderna när de tvättas och när du sedan torkar tvätten så släpper allt ludd från kläderna och samlas i torktumlaren vilket gör att du tror problemet är torktumlaren.
Tvättmaskinen är 1 år gammal. Märker heller inget på kläderna vi tvättar och sedan hänger upp, borde ju relativt snabbt synas på sockar, underkläder, resårer etc.

• Gilla
zetamamman
  • Laddar…
5 59Hansåke skrev:
2013, köp ny. Ganska jobbigt att plocka loss trumman, antagligen remdrift, som går runt trumman och genom elmotorn, allt måste demonteras. Men ibland är det roligare att fixa själv. 1 gång 😉
Det är tanken, la upp inlägget om det var en quick fix men låter inte som det.

Om du tar en av en av dina nytorkade handdukar, doppar i en hink med vatten, kramar ur ordentligt o sen tumlar bör du kunna utesluta tvättmedel och tvättmaskinen

• Gilla
7ender och 8 till
  • Laddar…
Luckan sitter fast, men det gör även bakstycket - det är en plåt med en filtpackning runt om infalsad. Trumman som snurrar är tryckt mot filtpackningen. Om du sätter igång torktumlaren så ser du att bakstycket ligger still medan trumman roterar runt. Skruvar du bort topp/sidoplåt för att byta rem så lossar du bakstycket, då kan du se filtpackningen. Men som sagt, just det är inte en quickfix (OBS notera vilka skruvar som passar var och exakt vilka plåtvinklar som ska ligga utanför/innanför varandra så du har koll när du ska skruva ihop igen, det var inte självförklarande på vår förra torktumlare 😠)

Tvättmaskinen fick en kompis från samma familj och torktumlaren får nu vandra vidare till de sälla jaktmarkerna. Tack för ni som svarade på inlägget och gjorde valet enklare. Vit frontmatad tvättmaskin från Bosch med rund svart lucka och digital display står placerad i ett tvättrum.
Skapa konto

• Gilla
Isakare och 7 till
  • Laddar…
Löste det problemet då? :)

• Gilla
zetamamman
  • Laddar…
Jag skulle ha börjat med att ha i mindre tvätt åt gången. Å se om det blir bättre.
Den väger ju en del.
Å hänger trumman ner mer, så kan skadan/glipan kanske uppkomma.

Ja gissar att trumman hålls på plats med gummibussningar som efter några år har börjat bli slitna, å därmed slita kläder.

Vår torktumlare, Electrolux från 2013, har helt plötsligt fått stor aptit på tvätten.
När programmet är klart är tvätten torr men det är så mycket ludd att man får skaka tvätten efter, filtrena är proppfulla. Se bilderna, detta är en tvätt med två badlakan, två handdukar och en kökshandduk. Samma sak oavsett vad man kör.

Gör inget supertorrt program utan standard skåptorr vilket vi alltid gjort men aldrig fått dessa mängder ludd innan.

Någon som har en lösning vad som kan gått fel, eller är det bara inse att torktumlaren gjort sitt och köpa ny?
Har inget direkt med torktummlaren att göra. När man tvättar så släpper, i ditt fall, de korta bommulsfibrerna i frotéhandukarna och när torkar tvätten i tummlaren så lämnar de plagget o fastnar i filtret.
Så om du köper högre kvalité på dina handdukar (=längre bommulsfibrer) så kommer de inte att släppa lika mycket eller så hängtorkar du om du har plats.
Ps. Jag hängtorkar oftast min tvätt bla pga att det drar el men jag gillar inte heller tummlade frotéhanddukar då den fluffiga ytan gör att handuken blir sämre på att suga upp fukten när man torkar sig efter en dusch.

F Fnularen skrev:
Har inget direkt med torktummlaren att göra. När man tvättar så släpper, i ditt fall, de korta bommulsfibrerna i frotéhandukarna och när torkar tvätten i tummlaren så lämnar de plagget o fastnar i filtret.
Så om du köper högre kvalité på dina handdukar (=längre bommulsfibrer) så kommer de inte att släppa lika mycket eller så hängtorkar du om du har plats.
Ps. Jag hängtorkar oftast min tvätt bla pga att det drar el men jag gillar inte heller tummlade frotéhanddukar då den fluffiga ytan gör att handuken blir sämre på att suga upp fukten när man torkar sig efter en dusch.
Nu missar du hela poängen med tråden; tumlaren har börjat skapa kopiösa mängder ludd som den inte gjort tidigare utan att de har köpt hela garderoben ny och efter byte till en ny tumlare så löste sig det problemet. Alltså var det den gamla tumlaren som var boven och inte hur långa fibrerna i plaggen är

• Gilla
  • Älska
Gogeli och 2 till
  • Laddar…
Kan återkoppla att den nya tumlaren knappt lämnar ett spår av ludd, inte behövt tumma filtret på 5 tumlingar hittils. Bilderna jag la upp i början av tråden var alltså från en enda tvätt - så jo, nog har vi märkt skillnad.

Slutsats - Torktumlaren var felande länken.

• Gilla
Krychet och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.