emde skrev:
Allt handlar ju också hur mycket mil man kör...
...men du jämför väl torkarblad med torkarblad, eller hur? Du kör väl inte längre eller kortare sträcka beroende på torkarbladsmärke?
 
Johan Gunverth skrev:
...men du jämför väl torkarblad med torkarblad, eller hur? Du kör väl inte längre eller kortare sträcka beroende på torkarbladsmärke?
Nej. Men du och den som kör med ett annat märke och byter oftare. Den kanske kör mer också! Man kan inte säga jag kan köra två år utan att byta medan nästa säger jag kan bara köra sex månader. Person ett kanske kör 200 mil och har bilen i garage där den inte utsätts för vädret medan person två har bilen ute jämt och kör 2000 mil.

Sen är jag förespråkare av bra torkarblad, har gått på missen tidigare att köpa skit.
 
emde skrev:
Nej. Men du och den som kör med ett annat märke och byter oftare. Den kanske kör mer också! Man kan inte säga jag kan köra två år utan att byta medan nästa säger jag kan bara köra sex månader. Person ett kanske kör 200 mil och har bilen i garage där den inte utsätts för vädret medan person två har bilen ute jämt och kör 2000 mil.

Sen är jag förespråkare av bra torkarblad, har gått på missen tidigare att köpa skit.
Det var väl rätt uppenbart att vi talade om samma körsträcka för att göra en oberoende jämförelse. :)
 
Brukar ta en sudd med svinto och rensa gummit på torkarn då och då om de hängt med ett tag, bladen brukar gå goare mot rutan efter den manövern.

mvh
 
De som köper dyra grejer har alltid ett behov av att motivera kostnaden. Det är ett psykoligiskt fenomen.
 
Johan Gunverth skrev:
Halva pengen under en sjättedel av tiden. Det blir tre gånger så dyrt i min värld.
Testade med Bosch och de höll knappt i ett år.
 
Nerre skrev:
De som köper dyra grejer har alltid ett behov av att motivera kostnaden. Det är ett psykoligiskt fenomen.
Det där har man ju hört till leda: Köpa dyrt och ha en lägre totalkostnad är idiotisk. Att totalt ignorera mångdubbla extrakostnader p.g.a. billig skit och i slutändan betala betydligt mer är sund privatekonomi. Endast inköpspriset räknas ;)

...samma sak med Biltemas spolarvätska som inte gör rent och är helt värdelös på västkusten där saltstänk emulgerar med något i receptet och kladdar ner hela rutan. Förrförra året gjorde jag slut på 30 liter Biltema-koncentrat. Under samma period förra året drygt 5 liter dubbelt så dyrt Flügger-koncentrat. Det senare säljs till yrkestrafiken.
 
  • Gilla
emde
  • Laddar…
Nerre skrev:
De som köper dyra grejer har alltid ett behov av att motivera kostnaden. Det är ett psykoligiskt fenomen.
Jag tror att poängen JOhan försöker göra är att det som förutsätts vara dyra grejor i praktiken inte är det. Att köpa Valeo blad över disk är fruktansvärt dyrt men köper man dom på rätt ställe på nätet kostar dom cirka dubbelt mot snik-bladen och håller avsevärt längre än dubbelt.....

Generellt tycker jag problemen med billigare blad är att dom börjar glappa och väsnas i själva konstruktionen, inte att dom torkar dåligt eller pajar i gummit.

EDIT: som sagt.
 
MathiasS skrev:
Jag tror att poängen JOhan försöker göra är att det som förutsätts vara dyra grejor i praktiken inte är det. Att köpa Valeo blad över disk är fruktansvärt dyrt men köper man dom på rätt ställe på nätet kostar dom cirka dubbelt mot snik-bladen och håller avsevärt längre än dubbelt.....

Generellt tycker jag problemen med billigare blad är att dom börjar glappa och väsnas i själva konstruktionen, inte att dom torkar dåligt eller pajar i gummit.

EDIT: som sagt.
Jag betalar 450:- för original Fiat/Valeo-kit med två blad som räcker 3 år. Då har gummit hårdnat, väsnas lite mer, hoppar lite när det är kallt, men torkar fortfarande bra. På Biltema betalar jag 260:- för torkarbladen och dessa är utslitna efter ett halvår.
 
Visst KAN det vara så, men att inte behöva byta torkarblad oftare än var tredje år låter i mina öron lite överdrivet. För hur länge äger man normalt en bil? Och OM man nu bara byter vart tredje år, hur många olika varianter av blad hinner man prova igenom? Tillräckligt för att kunna kategorisera vissa som bra och andra som dåliga?

Jag kör Biltema torkarblad och behöver i alla fall inte byta mer än en gång om året. Och jag har inga problem med själva bladet, däremot är torkararmen till bakrutan värdelös för den trycker inte bladet mot rutan ordentligt. Fast nu har den gått sönder så nu har jag ingen torkare alls bak:)
 
Och efter 30år har man fått erfarenhet av 10 olika torkarblad, varav majoriteten inte ens går att köpa längre :-)
Inte helt lätt att skaffa sig en egen uppfattning alltså...
 
Nerre skrev:
Visst KAN det vara så, men att inte behöva byta torkarblad oftare än var tredje år låter i mina öron lite överdrivet. För hur länge äger man normalt en bil? ...
Torkarbladen är utslitna, det är slitet på golvmattan efter högerfotens klack, det knarrar i förarsätet. Följaktligen måste bilen bytas! Det där är ju rent snobberi, men du är inte ensam om att resonera så.
För mig själv är det dock helt vansinnigt. Ren kapitalförstöring att byta bil ofta.
 
Johan Gunverth skrev:
Torkarbladen är utslitna, det är slitet på golvmattan efter högerfotens klack, det knarrar i förarsätet. Följaktligen måste bilen bytas! Det där är ju rent snobberi, men du är inte ensam om att resonera så.
För mig själv är det dock helt vansinnigt. Ren kapitalförstöring att byta bil ofta.
Nu misstolkar du mig, min första bil var en över 20 år gammal Opel Rekord som skrotades vid 29 års ålder på grund av för omfattande rostskador (och då hade jag ändå bytt motor på den efter rasad oljepump och skurna vevlager). Min andra bil var en Mitsubishi Galant som jag ägde i över 10 år innan den av nån anledning kokade och jag inte ansåg det värt jobbet att byta krokig topp på en bil som om den varit hel hade varit värt kanske 20 000. Min nuvarande bil har jag ägt i i 8 år.

Men grejen är att även om jag äger en och samma bil i 10 år så skulle det med torkarbladsbyte vart tredje år innebära max 3-4 byten. Med så glesa byten ställer jag mig tveksam till hur man ens kommer ihåg när man bytte torkarblad sist. Jag vet inte när jag bytte sist, däremot vet jag när jag köpte de reservblad som ligger hemma (eftersom kvittot från Biltema ligger kvar i påsen som de ligger i) och det är över ett år sen. Men de torkarbladen hade jag t.o.m. glömt att jag hade köpt, jag var på väg att köpa nya sist jag var på Biltema men just de bladen jag skulle ha visade sig vara slut så jag struntade i det och upptäckte när jag kom hem att jag ju hade reservblad låg på hyllan.


Kan ju också tillägga att jag byter inte blad för att de börjar bli dåliga, jag byter blad för att inte rutan ska repas så mycket av alla partiklar som fastnar i bladen. Blad som sitter på i tre år måste ju vara rena sandpappret för rutan?
 
Redigerat:
Nerre skrev:
Nu misstolkar du mig, ...
Lite lätt, ja. ;)
Hur som helst har jag tillräckligt mycket erfarenhet av "billigt" för att avfärda det.

Blad som sitter på i tre år måste ju vara rena sandpappret för rutan?
Inget jag märkt. De består väl fortfarande av gummi? :D Tricket är att inte "torrtorka". Åker jag med någon som vispar med bladen utan spolarvätska på torr ruta ryser det i hela kroppen. Just det, ja. Det är ofta en tjänstebil och den byts ju innan torkarbladen hinner slitas ut. :)
 
Och jag har tillräckligt mycket erfarenhet av "billigt" för att veta att priset inte nödvändigtvis är proportionellt mot kvalitet. Det brukar sägas att priset stiger exponentiellt med kvalitet, så för dubbelt så hög kvalitet betalar du kanske fyra gånger mer. För mig är det oftast inte värt pengarna.

Och som sagt var, byter man torkarblad vart tredje år, så är det alltså kanske 5 år sen man bytte blad förr-förra gången. Då jämför man alltså 5 år gamla torkarbladsmodeller med dagens?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.