Dalbotös skrev:
Nejdå, bladen får man ju hacka loss så klart. När klockan visar 04:45 så får man prioritera, hacka loss bladen kommer före skrapa hela rutan kliniskt ren. ;)
Det finns en inte helt okänd produkt som heter kupévärmare. Den har en positiv sidoeffekt av att man inte behöver skrapa rutor. ;)

Jag har en bränsle/el-värmare som värmer hela motorn (kylvattnet) och kupén (via kupéfläkt och kylvattnet). Diesel borta, el hemma. Motorn förvärmd minskar förbrukningen med dryga litern per start och rutorna är alltid isfria. Även när det är -30°.
...och torkarbladen som är Fiat/Valeo bytes vart 3:e år. :)

Jag har hört talas om dessa produkter men ännu inte hittat någon som går på glada tankar, skratt och ljudet av barnfötter. Har ingen el på utsidan av huset och sådär värst sugen på att ha ett fönster öppet med förlängningssladd är jag ju inte. ;)
Givetvis står det på "att göra-listan" men inte riktigt överst.

Är du helt säker på att det är bladen som gnisslar och inte torkarmotorn eller länkaget till torkararmarna? Prova att köra torkarna med bladen uppfällda.

Köper alltid Biltemas flatblade, alltid nöjd!

Så lustigt. Har fått precis samma problem i min bil och jag har nästan nya torkarblad (från Bosch). Är Biltemas bättre?

Åker långt i tjänsten och kunde nästan inte lyssna på ljudbok förra veckan... hördes även i handsfreen.

peternicklas
För fick man med en liten påse med ett rengöringsmedel som man skulle rengöra rutan med. Bosch var det skickade med detta. Fungerade mycket bra, undrar vad det var för medel?

Torkararmarna på vissa bilmodeller kan bli lite skeva med tiden så att vinkeln mellan blad och ruta inte blir den som det är tänkt. Det kanske kan ha inverkan.

• Gilla
Kopparkullen
  • Laddar…
Mikael_L
pelle242 skrev:
Är du helt säker på att det är bladen som gnisslar och inte torkarmotorn eller länkaget till torkararmarna? Prova att köra torkarna med bladen uppfällda.
Nej, det är från bladen det låter.
Men det är en Opel så ... (se svar nedan)

Bigfoot skrev:
Torkararmarna på vissa bilmodeller kan bli lite skeva med tiden så att vinkeln mellan blad och ruta inte blir den som det är tänkt. Det kanske kan ha inverkan.
Ja det här är en Opel, och en ovanlig racklig sådan (jag har varit mycket mer nöjd med dom jag haft tidigare), så det skulle inte förvåna mig om t.ex. själva torkararmen är underdimensionerad, så den antingen har vridits, eller helt enkelt flexar och skapar en ljudande frekvens när det torkar.

------------

Aja, jag har fått lite tips och uppslag.
Visst kunde jag tänka mig att köpa ett par skitdyra blad om jag bara visste att problemet försvann.
Men nu misstänker jag att jag helt enkelt fortfarande kommer ja skrikande torkare men 500 spänn mindre i plånboken. :|

Dalbotös skrev:
Nejdå, bladen får man ju hacka loss så klart. När klockan visar 04:45 så får man prioritera, hacka loss bladen kommer före skrapa hela rutan kliniskt ren. ;)
Fäller du ut bladen när du ställer bilen så slipper du hacka loss dom och kan istället skrapa lite mer av rutan ren;)

Har testat ett gäng torkarblad, tycker helt klart Valoes flatblade är de bästa, Trico är också bra. Champion och Bosch på tredje plats. Bytte på min BMW till Biltemas flatblade för ett tag sedan eftersom jag tänkte att de kanske blivit bättre! Vilket jävla skräp! Men visst jag kör lastbil 10000mil om året och skulle aldrig köra med skitblad som slår eller väsnas.

Det ÄR grym kvalitetsskillnad på torkarblad.

Sist köpet jag ifrån wipers.se, köpet deras egna torkare och är än så länge nöjd. Var mest på prov som jag provade deras då priset var bra + att de kommer i brevlådan :thumbup:

Kör på Biltemas "värstingar". Byter när jag byter däck. Och dessa blad fungerar minst lika bra som Boschs men för halva pengen.

oobum skrev:
...Byter när jag byter däck. Och dessa blad fungerar minst lika bra som Boschs men för halva pengen.
Halva pengen under en sjättedel av tiden. Det blir tre gånger så dyrt i min värld.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag hyser agg mot budgettorkarbladen av mindre känt märke som många andra verkar det som. Samtidigt vill jag inte betala 500spänn för ett par blad.
Beställde nyss ett par nya för ca halva priset jämfört med priset i Sverige på Mekonomen eller Audi (samma märke, Valeo) från http://www.mister-auto.se
Valeo is the shit.

Johan Gunverth skrev:
Halva pengen under en sjättedel av tiden. Det blir tre gånger så dyrt i min värld.
Allt handlar ju också hur mycket mil man kör...

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.