MathiasS skrev:
Prova först att åka själv i bilen, utan passagerare, och se om det slutar skrika.
Hahaha!!
 
Att torkarbladen skriker beror förmodligen på att rutan är smutsig eller att torkarbladen är gamla och hårda. Eller en kombination av detta.
Jag brukar köpa när det är 20% på OKQ8. Biltemas har jag aldrig testat och kommer inte att göra det heller. Biltemas skall vara "bäst i test" anger de på sin hemsida men när man skall läsa testen i sin helhet är länken död. Undrar varför...
Som sagt är det lite så att man får vad man betalar för.
 
Flatblad, alltså de mjuka sorterna (frameless) som har en bladfjäder i själva torkarbladet istället för en massa vipparmar som ska klämma bladet mot rutan, brukar vara betydligt tystare. T.o.m. någon billig sort jag fick tag på någonstans funkade faktiskt riktigt bra.
 
Mikael_L
Biltemas har jag för mig att jag köpt bara två gånger. Men minst två har det varit iaf.
Första gången, då köpte jag med stor skepsis, men blev mycket positivt överraskad. Bladen var jättebra.
Nästa omgång, till en annan bilmodell, var relativt mediokra, inte helt usla, men nästan.
Torkade inte helt perfekt, trots att dom var nya, och hade lite missljud för sig, smällde aningens störande i vändningarna och en antydan till gnäll och så.

Så Biltemas blad vet jag är lite ojämna av sig. Om det beror på att dom har olika leverantörer eller vad vet jag inte.


Men oljudet i de här bladen jag satt på igår har inte något motstycke. * "Squeal Like A Pig" * :rolleyes:
 
S
vi hade så på båtarna i lumpen vi tog 5-56 sprayade på problemet löst.
 
Johan mlg Karlsson skrev:
Och så byter jag ofta, tre eller fyra gånger per år.
Få se.... Köpte bilen 2009, ett år gammal. Tror aldrig jag bytt. Max en en gång i så fall.
 
Jag brukar vaxa rutan regelbundet och spraya lite silicon på bladen och dra av med ett papper.

Har haft samma torkarblad på ena bilen sedan 2008, funkar fortfarande fint och är tysta.
 
ullberg
Jag har ett litet verktyg som filar ytan / spetsen på bladen, antar att valfritt finare sandpapper går utmärkt att använda. Att fila till lite brukar ibland kunna avhjälpa gnissel.

Själv kör jag Trico neoform, dessa tycker jag är mycket bra (men dyra om man köper dem på fel ställe, och bara ganska dyra annars)

/U
 
Nyfniken skrev:
Få se.... Köpte bilen 2009, ett år gammal. Tror aldrig jag bytt. Max en en gång i så fall.
På volvon som vi kör mest har jag bytt två gånger på 5 år, och det senaste bytet gjordes i år. Använder valeo eller bosch-lakritsremmar. Köper man kvalitetsgummi så behöver man verkligen inte byta varje år eller flera gånger om året. Om man inte kör taxi förstås......:)
 
MathiasS skrev:
Köper man kvalitetsgummi så behöver man verkligen inte byta varje år eller flera gånger om året. Om man inte kör taxi förstås......:)
Jodå, om man tillhör den där skamliga skaran som inte alltid ids skrapa bort precis all is från rutan på vintern... :o
 
I
http://www.testfakta.se/incoming/article46060.ece

Jag kör med biltema och tycker det funkar bra. Brukar byta 2 ggr/år och för det priset kan jag byta oftare om dom krånglar. Synd dom slutade med sina dubbla blad bara för dom var överlägsna.
 
Men biltema 2 gånger per år är dyrare än bosch eller valeo var tredje år......:)
 
Dalbotös skrev:
Jodå, om man tillhör den där skamliga skaran som inte alltid ids skrapa bort precis all is från rutan på vintern... :o
Skämmes. Det är sådana som du som får köpa ny torkarmotor också eftersom torkaren satt fast i is när du drog i spaken...
 
MathiasS skrev:
Skämmes. Det är sådana som du som får köpa ny torkarmotor också eftersom torkaren satt fast i is när du drog i spaken...
Nejdå, bladen får man ju hacka loss så klart. När klockan visar 04:45 så får man prioritera, hacka loss bladen kommer före skrapa hela rutan kliniskt ren. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.