29 182 läst ·
95 svar
29k läst
95 svar
Torkarbladen skriker.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Att torkarbladen skriker beror förmodligen på att rutan är smutsig eller att torkarbladen är gamla och hårda. Eller en kombination av detta.
Jag brukar köpa när det är 20% på OKQ8. Biltemas har jag aldrig testat och kommer inte att göra det heller. Biltemas skall vara "bäst i test" anger de på sin hemsida men när man skall läsa testen i sin helhet är länken död. Undrar varför...
Som sagt är det lite så att man får vad man betalar för.
Jag brukar köpa när det är 20% på OKQ8. Biltemas har jag aldrig testat och kommer inte att göra det heller. Biltemas skall vara "bäst i test" anger de på sin hemsida men när man skall läsa testen i sin helhet är länken död. Undrar varför...
Som sagt är det lite så att man får vad man betalar för.
Flatblad, alltså de mjuka sorterna (frameless) som har en bladfjäder i själva torkarbladet istället för en massa vipparmar som ska klämma bladet mot rutan, brukar vara betydligt tystare. T.o.m. någon billig sort jag fick tag på någonstans funkade faktiskt riktigt bra.
Biltemas har jag för mig att jag köpt bara två gånger. Men minst två har det varit iaf.
Första gången, då köpte jag med stor skepsis, men blev mycket positivt överraskad. Bladen var jättebra.
Nästa omgång, till en annan bilmodell, var relativt mediokra, inte helt usla, men nästan.
Torkade inte helt perfekt, trots att dom var nya, och hade lite missljud för sig, smällde aningens störande i vändningarna och en antydan till gnäll och så.
Så Biltemas blad vet jag är lite ojämna av sig. Om det beror på att dom har olika leverantörer eller vad vet jag inte.
Men oljudet i de här bladen jag satt på igår har inte något motstycke. * "Squeal Like A Pig" *
Första gången, då köpte jag med stor skepsis, men blev mycket positivt överraskad. Bladen var jättebra.
Nästa omgång, till en annan bilmodell, var relativt mediokra, inte helt usla, men nästan.
Torkade inte helt perfekt, trots att dom var nya, och hade lite missljud för sig, smällde aningens störande i vändningarna och en antydan till gnäll och så.
Så Biltemas blad vet jag är lite ojämna av sig. Om det beror på att dom har olika leverantörer eller vad vet jag inte.
Men oljudet i de här bladen jag satt på igår har inte något motstycke. * "Squeal Like A Pig" *
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag har ett litet verktyg som filar ytan / spetsen på bladen, antar att valfritt finare sandpapper går utmärkt att använda. Att fila till lite brukar ibland kunna avhjälpa gnissel.
Själv kör jag Trico neoform, dessa tycker jag är mycket bra (men dyra om man köper dem på fel ställe, och bara ganska dyra annars)
/U
Själv kör jag Trico neoform, dessa tycker jag är mycket bra (men dyra om man köper dem på fel ställe, och bara ganska dyra annars)
/U
På volvon som vi kör mest har jag bytt två gånger på 5 år, och det senaste bytet gjordes i år. Använder valeo eller bosch-lakritsremmar. Köper man kvalitetsgummi så behöver man verkligen inte byta varje år eller flera gånger om året. Om man inte kör taxi förstås......Nyfniken skrev:
http://www.testfakta.se/incoming/article46060.ece
Jag kör med biltema och tycker det funkar bra. Brukar byta 2 ggr/år och för det priset kan jag byta oftare om dom krånglar. Synd dom slutade med sina dubbla blad bara för dom var överlägsna.
Jag kör med biltema och tycker det funkar bra. Brukar byta 2 ggr/år och för det priset kan jag byta oftare om dom krånglar. Synd dom slutade med sina dubbla blad bara för dom var överlägsna.