29 182 läst ·
95 svar
29k läst
95 svar
Torkarbladen skriker.
Den som tror att man kan köra tre år med samma torkarblad inser inte att dom bytt blad på servicen för typ 300kr/blad.
Kvalitetsblad köper man billigt från mister-auto.se och man bör inte vänta längre än 1000-1500mil mellan bytena.
Kvalitetsblad köper man billigt från mister-auto.se och man bör inte vänta längre än 1000-1500mil mellan bytena.
Bytte mina blad efter 4 år 2500 mil, men då har jag verkligen fått valuta för dem.Nimajneb skrev:
Och det var inte en sekund försent.
Har sålt bildelar en gång i tiden och det är som med allt annat "man får det man betalar för" men sen behöver det inte kosta samma lika.
Det finns en övertro att boschblad är en altartavla i guld mot bilrutan och visst är det lite märkligt att ett torkarblad till en volvo 740 kostar 80% mindre än till en bmw trots att gummit är samma.
Min bil tex en bmw 5 serien bosch torkarbladen är dyrare på mekonomen är på bmw och generellt dyra då den är ensam om snäppfästet på modellen.
men som sagt inga problem att hitta dem på nätet för under 300kr.
Ovsett om man har nya blad så är det viktigt att rutan är ren man kan göra rent med rödsprit, fönsterputs ja vanligt diskmedel är perfekt.
Sen nämnde någon vinkeln kan göra att det skriker.
Jag har sparat mina gamla stommar då jag tänkte köpa ett par andra blad i passande längd och bara flytta över gummina.
Det finns en övertro att boschblad är en altartavla i guld mot bilrutan och visst är det lite märkligt att ett torkarblad till en volvo 740 kostar 80% mindre än till en bmw trots att gummit är samma.
Min bil tex en bmw 5 serien bosch torkarbladen är dyrare på mekonomen är på bmw och generellt dyra då den är ensam om snäppfästet på modellen.
men som sagt inga problem att hitta dem på nätet för under 300kr.
Ovsett om man har nya blad så är det viktigt att rutan är ren man kan göra rent med rödsprit, fönsterputs ja vanligt diskmedel är perfekt.
Sen nämnde någon vinkeln kan göra att det skriker.
Jag har sparat mina gamla stommar då jag tänkte köpa ett par andra blad i passande längd och bara flytta över gummina.
Nädu.Nimajneb skrev:
Kollade just serviceloggen.
Bilen hade just rullat 4000 mil när jag köpte den. Vid 8000 mil bytte jag torkarbladen första gången. Det var ganska exakt 4 år senare.
Andra gången bytte jag blad vid 11900 mil ungefär, ungefär samma intervall som tidigare alltså, dock bara 3 år senare.
Bladen som satt på bilen var Volvos original lakritsremmar, vilket även jag monterade vid 8000. Vid sista bytet blev det Valeo's blad - jag tror att det är samma som Volvos, men till ett helt annat pris förstås.
Båda gångerna har bladen funkat utmärkt ända tills gummit separerat på längden. Inget trix och fix med sandpapper eller medel på rutorna.
Kan det vara så att du har något omvänt brytningsfel i ögonen som kompenserar för dåligt avtorkad ruta i mörker och snöslask?MathiasS skrev:Nädu.
Kollade just serviceloggen.
Bilen hade just rullat 4000 mil när jag köpte den. Vid 8000 mil bytte jag torkarbladen första gången. Det var ganska exakt 4 år senare.
Andra gången bytte jag blad vid 11900 mil ungefär, ungefär samma intervall som tidigare alltså, dock bara 3 år senare.
Bladen som satt på bilen var Volvos original lakritsremmar, vilket även jag monterade vid 8000. Vid sista bytet blev det Valeo's blad - jag tror att det är samma som Volvos, men till ett helt annat pris förstås.
Båda gångerna har bladen funkat utmärkt ända tills gummit separerat på längden. Inget trix och fix med sandpapper eller medel på rutorna.
Med finare menar du finare partiklar som förstör lungorna istället för grusväg... 
Men allvarligt talat så skiljer mörkerseendet markant från person till person. Själv ser jag som en mullvad på natten med utsmetad snöslask på rutan och mötande bländande trafik medans frugan ser som en katt och enligt mig kör som en vettvilling i dom förhållandena där jag själv brukar få en irriterad kö bakom mig.
Bra halvljus och torkarblad hjälper dock väldigt mycket.
Bra halvljus och torkarblad hjälper dock väldigt mycket.
Konstigt, tråden har 71 inlägg om skrikande torkarblad (nåja, dom flesta handlar om billigt kontra dyrt) men *ingen* nämner att man kan behöva justera vinkeln på torkarbladen när man monterar nya.
Vissa moderna bilar går det inte på men om torkarbladen har en arm så tar man två små skiftnycklar med 1dm avstånd och vrider så att vinkeln mot rutan ändras något (skall ligga med 90* vinkel mot rutan).
Nämns detta inte pga att det är självklart eller vet man inte om det?
Vissa moderna bilar går det inte på men om torkarbladen har en arm så tar man två små skiftnycklar med 1dm avstånd och vrider så att vinkeln mot rutan ändras något (skall ligga med 90* vinkel mot rutan).
Nämns detta inte pga att det är självklart eller vet man inte om det?
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Jodå, i inlägg 37 nämner Bigfoot att vinkeln mot rutan är av vikt.
Har själv bytt hela torkararmen för att bli av med problemet på min Saab 9000 en gång i tiden.
Hade säkert gått att justera som du nämner men dom va så j@#la rostiga....
Har själv bytt hela torkararmen för att bli av med problemet på min Saab 9000 en gång i tiden.
Hade säkert gått att justera som du nämner men dom va så j@#la rostiga....
Uppdatering, då jag var den som startade tråden.
Skriket är löst nu, dvs borta.
Fixade det för en vecka sen, men har glömt att skriva om'et.
pelle242 hade nästan rätt.
Jag började med att fälla upp ena torkararmen och provköra, sen andra.
Skriket skedde bara på ena sidan.
Sen bytte jag blad mellan höger och vänster och upprepade det förra.
Skriket var kvar, endast på höger sida. Alltså kunde jag konstatera att det inte var bladet i sig, då felet inte flyttade sig med bladen.
Då började jag kika lite noggrannare på vinklar, och det såg rätt OK ut med ca 90° mot rutan. Men så upptäckte jag att det såg väldigt vridet ut precis där torkararmen började, där nere under rutan.
Men det var ju lika pbs ...?
OK, då fattade jag, det ligger parallellt först när torkarna är i viloposition, nu hade jag ju slagit av tändningen när dom stod rakt upp.
Men i detta så upptäckte jag plötsligt att själva armen låg otroligt nära rutan på sidan där det skriker. Kan det kanske t.o.m ta emot rutan lite? :eek:
Jag bröt upp lite försiktigt, och sedär, nu försvann skrikljudet.
puhhh

Skriket är löst nu, dvs borta.
pelle242 hade nästan rätt.
Jag började med att fälla upp ena torkararmen och provköra, sen andra.
Skriket skedde bara på ena sidan.
Sen bytte jag blad mellan höger och vänster och upprepade det förra.
Skriket var kvar, endast på höger sida. Alltså kunde jag konstatera att det inte var bladet i sig, då felet inte flyttade sig med bladen.
Då började jag kika lite noggrannare på vinklar, och det såg rätt OK ut med ca 90° mot rutan. Men så upptäckte jag att det såg väldigt vridet ut precis där torkararmen började, där nere under rutan.
Men det var ju lika pbs ...?
OK, då fattade jag, det ligger parallellt först när torkarna är i viloposition, nu hade jag ju slagit av tändningen när dom stod rakt upp.
Men i detta så upptäckte jag plötsligt att själva armen låg otroligt nära rutan på sidan där det skriker. Kan det kanske t.o.m ta emot rutan lite? :eek:
Jag bröt upp lite försiktigt, och sedär, nu försvann skrikljudet.
puhhh
