9 434 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Torka virke till timmerhus
Hej!
Jag har den turen att jag kan få tag i råvaran "gratis" på rot, har sannolikt även ett förmånligt ställe att fräsa dessa stockar på. MEN! Själva torkningen är väl det kritiska i hela faderullan.
Jag vet att Logosol föreslår att man sågar med 1"övermått om man hade tänkt tralltorka virket innan man timrar, vilket jag tänkt.
Att få virket torkat i kammare kommer göra allt löjligt dyrt eller?
Nån med erfarenhet av detta som kan delge lite tankar?
Jag har den turen att jag kan få tag i råvaran "gratis" på rot, har sannolikt även ett förmånligt ställe att fräsa dessa stockar på. MEN! Själva torkningen är väl det kritiska i hela faderullan.
Jag vet att Logosol föreslår att man sågar med 1"övermått om man hade tänkt tralltorka virket innan man timrar, vilket jag tänkt.
Att få virket torkat i kammare kommer göra allt löjligt dyrt eller?
Nån med erfarenhet av detta som kan delge lite tankar?
För att virket slår sig.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag TROR att du kommer att få ett drygt arbete att timra med tort virke, det blir så rackarns hårt.
I Umeå byggdes ett stort (2 vånings) timmerhus, tror det fick stå ett år för att torka inan det gick att inreda (på modernt vis)
Protte
I Umeå byggdes ett stort (2 vånings) timmerhus, tror det fick stå ett år för att torka inan det gick att inreda (på modernt vis)
Protte
Hur menar du nu? Byggde de tvåvåningshuset med färskt virke?
Jag hade hoppats att man dessutom kunde få stockarna impregnerade(nån mening öht med detta?)
Jag hade hoppats att man dessutom kunde få stockarna impregnerade(nån mening öht med detta?)
Så småningom, ja.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Impregnera med vad?
Faluvapen har väl genom tiderna varit ett bra skydd.
Hölador var inte "behandlade" alls.
Ta kontakt med någon som timrar, det finns kurser, prova med någon hembyggdsförening.
Det jag såg på Nolia så var det färskt virke då det hela tiden täppte till elhandhyveln, hade det varit torrt blir det bara kutterspån.
Protte
Faluvapen har väl genom tiderna varit ett bra skydd.
Hölador var inte "behandlade" alls.
Ta kontakt med någon som timrar, det finns kurser, prova med någon hembyggdsförening.
Det jag såg på Nolia så var det färskt virke då det hela tiden täppte till elhandhyveln, hade det varit torrt blir det bara kutterspån.
Protte
Sedan är det väl skillnad på timmret i dag mot förr, har ju gammal plank som ligger i stabben som jag har ärvt och som har fin patina färg och hur raka som helst, skulle jag lägga dit en motsvarande planka idag från brädgården och titta hur den ser ut om sig 50 år så kan man redan nu i fantasin se den helt förvrängd...
Kanske likadant om man jämför dagens timmer mot då tidens, tänker då på dagens samhälle där allt ska gå fort och tjänas så mycket pengar det bara går tror inte mycket av den ungskog som växer upp idag är kvar om ett sekel möjligtvis reservat, parker.
Är det inte så enkelt att ju större densitet i följd av tätare årsringar, ju närmare kärnan virket tas ju mindre risk för vridning samt röta?
Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Kanske likadant om man jämför dagens timmer mot då tidens, tänker då på dagens samhälle där allt ska gå fort och tjänas så mycket pengar det bara går tror inte mycket av den ungskog som växer upp idag är kvar om ett sekel möjligtvis reservat, parker.
Är det inte så enkelt att ju större densitet i följd av tätare årsringar, ju närmare kärnan virket tas ju mindre risk för vridning samt röta?
Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Ju snabbare torkat desto mindre krängning och sprickbildning. Nu skulle jag väl kunna snickra ihop en egen vedtork men det drar så mkt ström att det blir dyrt i vilket fall.
Jag skiter i detta och murar med leca istället, lås tråd.
Jag skiter i detta och murar med leca istället, lås tråd.
Jag gissar att man timrade med färskt virke, och ja, husen blev hyfsat kass med dagens isoleringsstandard.haavard skrev:
Oftast byggde de inte heller på betongplatta, så de fick nog kila upp hörn och grej med plintar flera gånger.
Som uppvärmning gissar jag att de eldade med ved.
Klicka här för att svara