Diskussionen förs nog inte på internet utan via mun till mun.

Bara var lugn! Det förs inga diskussioner om att förbjuda den men man funderar över livslängden och framtiden. I mitt hus finns inga snabbkopplingar.

Som sagt det är inte ev. förbud jag oroar mig över, men jag vill inte ha in fler potentiella "dosvärmare" i huset. Så man får väl nästan förhöra elektrikern som kommer om hans inställning till snabbkopplingar, innan man anlitar honom.

hempularen skrev:
Som sagt det är inte ev. förbud jag oroar mig över, men jag vill inte ha in fler potentiella "dosvärmare" i huset. Så man får väl nästan förhöra elektrikern som kommer om hans inställning till snabbkopplingar, innan man anlitar honom.
Antalet inställningar till snabbkopplingar är nog starkt knutet till antalet elektriker men vill du definitivt undvika framtida osäkra dosvärmare så portförbjud dom!

Vad räknas till snabbkopplingar? torix borde väl också vara en typ av snabbkoppling eller? Blir Wagos snabbkopplingar varmare än andra eller hur menar ni med dosvärmare?

Orsaken till att jag undrar är att jag har en bunt wago på vinden. Sådana där som man bara trycker in kabeln i. Jag litade på att elektrikern visste vad denne gjorde vid installation.

Nästan bättre att inte veta vad man har får kopplingar i huset. :P

Med dosvärmare menas att när det blir glappkontakt så utvecklas värme och det blir varmt i dosan. Torix funkar på lite annorlunda sätt men brukar i regel sitta stenhårt om den används rätt.

Det är pengar som styr idag! Tid är pengar och en snabbkoppling sparar tid.

Att frakta gods på lastbilar eller över halva jordklotet sparar också pengar. Det slår tillbaka på miljön men det är lik förbannat pengarna som styr!

Sawsaw skrev:
[bild]

Det diskuteras främst bland besiktningsmännen, ja, och hur länge håller fjädringen tillräcklig spänst? Tillverkaren säger si men verkligheten kanske säger "så" men de är för nya och använda för lite för att kunna ge ett säkert svar nu. :confused:
Besiktningsmännen kan helt enkelt inte tillräckligt med materialteknik. Det är ju heller inte deras jobb.

Snabbkopplingarna håller en klämmande kraft på ledarna med en metallfjäder. Spänningsrelaxation förekommer helt enkelt inte i metalliska material vid rumstemperatur.

Nu kommer säkert någon att anföra argumentet att materialet i skruvkopplingar "kryper", men där är mekanismen en helt annan än materialkrypning. Materialkrypning och spänningsrelaxation ur ett materialtekniskt perspektiv samma sak, men ur ett fysikaliskt perspektiv något olika saker. Fysikaliskt sett sker spänningsrelaxation vid deformationen 0, och vid krypning vid en spänning som är skild från 0. I båda fallen handlar det om s.k. dislokationsrörelser, som vid rumstemeratur och en bra bit därutöver är 0.

Att skruvkopplingar blir glappa beror på att kopplingen vid belastning ökar i temperatur. Om vi har olika material med olika längdutvidgningskoefficienter, kommer stora spänningar att uppstå. Vi kommer även aff få en temperaturgradient över kopplingen vilket gör teoretiserandet en aning komplext. Hur som helst - blir den mekaniska spänningen i materialet tillräckligt högt, kommer materialet att flyta (inte krypa). När sedan kopplingen avlastas och svalnar, kommer det plasticerade materialet att krympa. Förspänningen kommer att minska, men kontaktytan har under plasticeringen ökat. Det betyder att man vid nästa uppvärmning bara når plasticeringsgränsen för materialet om kopplingen blir varmare än förra gången, vilket är möjligt eftersom vi kanske har glapp i kopplingen.
Det är nu läge att efterdra kopplingen.

Ja, som jag skrivit tidigare, framtiden får utvisa om teoretikernas åsikt stämmer.

Jag gissar att du, precis som jag, känner till de problem med skruvförband som jag beskrev ovan. Nog brukar du dra till nollskruven när du trillar förbi en elcentral?

Snabbkopplingarna har ju inte det här problemet, och det måste ju vara bra?

Ibland brister fjäderbrickan i gamla strömbrytare, men de utsätts för utmattning genom varierande mekaniska spänning. Något förvirrande att skriva om mekaniska spänningar på elforumet.

Visst känner jag till problem med skruvförband och snabbkopplingar har inte det problemet just nu iallafall. Detta beroende på att de har en i förhållande till skruvförbindningen mycket kort historia. Jag säger inte emot dina teoretiska bevis men framtiden kommer att utvisa om de är riktiga!

WAGO har ju funnits så länge (mycket mer än 20 år då det var länge sedan patentet gick ut) att problemen borde ha visat sig redan, och de efterdrar sig 24/7

Prototypen

• Gilla
Joakim Lindeblom
  • Laddar…
Har plockat isär gamla skruvförband från 30 talet som fortfarande sitter som berget...

Även torix så gamla att "hatten" är gjord i porslin (40-50 tal?) där förbandet inte visar minsta skada....

Det problem jag ser oftast beror på slarvigt utförd anslutning oavsett vilken kopplingsmetod man använder.

De sk. "dosvärmare" jag har sett har uteslutande orsakats av en kombination av glada amatörer, sockerbitar och telefontråd.

Och som praktiserande elektriker kan jag nog svara på varför man river ur plinten och använder torix..

Det är helt enkelt mycket lättare att få en bra anslutning om man slipper pilla i en trång plint med mycket kabel i, koppla utanför dosan och undvik dåliga anslutningar och vik sen in varje koppling för sig...

Ofta lättare att jobba med när man kommer tillbaka senare....även om senare är 20 år..

Tack farfar förresten för att du tänkte så på 40 talet...gör mitt jobb lättare nu..:)

Farsan fällde förresten en lite rolig kommentar för ett tag sen...en renovering av ett badrum i ett hyresus hade orsakat ett avbilat VP rör.
Och det första han sa när han kom dit var "Fan, göra och göra om, det var väl inte mer än 40 år sen vi gjorde det här"

HaDe och fuska inte med det elektiska...

4:e Gen. Elinstallatör.

Hej alla, och ursäkta en okunnig (men nyfiken) - Är torix samma sak som det Classe kallar för "toppklämma"?

Torix är en variant av toppklämma.

Theladon skrev:
Även torix så gamla att "hatten" är gjord i porslin (40-50 tal?) där förbandet inte visar minsta skada....
Hette inte dom Kornex?
Stod iaf Kornex på lådan med Torixkaronger i när jag jobbade på elfirma.

Sawsaw skrev:
[bild]

Det diskuteras främst bland besiktningsmännen, ja, och hur länge håller fjädringen tillräcklig spänst? Tillverkaren säger si men verkligheten kanske säger "så" men de är för nya och använda för lite för att kunna ge ett säkert svar nu. :confused:

Eternit var heller inte farligt i början men nu får du knappt ta i det!
Wago känns betydligt säkrare än Torix iaf.. fast jag tycker Hellerman är ännu bättre.. Lättare att få in trådarna samt så är de två fjädrade bleck som håller fast. (enda nackdelen är att det är svårare att få UT tråd.. speciellt FK)

Alla gånger där jag upptäckt glappkontakt så har det varit i torix. Jag brukar oftast klippa bort torix och ersätta med Wago/hellerman då jag gör elinstallationer.. för säkerhetsskull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.