Jag ska göra en kopia av dessa grindar och vill göra samma rundade toppar på spjälarna. Vilket verktyg lämpar sig bäst för detta?

• Trägrind med lodräta spjälor och rundade toppar, placerad på en gräsmatta. Röd pil pekar på grindens spjäla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal trägrind i en grön trädgård med ett äppelträd i bakgrunden och en stege framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Sticksåg och en slipmaskin

• Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
J John Karlsson skrev:
Sticksåg och en slipmaskin
Tackar! Kanske en dum fråga men skulle du försöka göra hela rundningen i ett svep med sticksåg eller först kapa av dem horisontellt och sedan forma kanterna runda?

G Gabrielita skrev:
Tackar! Kanske en dum fråga men skulle du försöka göra hela rundningen i ett svep med sticksåg eller först kapa av dem horisontellt och sedan forma kanterna runda?
Såhär skulle jag ha gjort

Gör en mall att rita på plankorna så det blir samma rundning på alla.
Kapa med sticksågen, lämna 2-3mm till strecket
Justera ner det sista med sandpapper eller slipmaskin

Det sista du gör är att ta av dom till rätt mått höjdmässigt så kan du göra om rundningen nån gång om det skulle behövas.

//
John

• Gilla
JSten och 4 till
  • Laddar…
J John Karlsson skrev:
Såhär skulle jag ha gjort

Gör en mall att rita på plankorna så det blir samma rundning på alla.
Kapa med sticksågen, lämna 2-3mm till strecket
Justera ner det sista med sandpapper eller slipmaskin

Det sista du gör är att ta av dom till rätt mått höjdmässigt så kan du göra om rundningen nån gång om det skulle behövas.

//
John
Tack för hjälpen :)

• Gilla
John Karlsson
  • Laddar…
Är det många och jag vill göra det med sticksågen så skulle jag göra en jigg eller sågmall. Sågmallen följer du med sticksågen.
Jiggen skulle jag göra en cirkelmall där sågen sitter fast på en roterande skiva eller bräda som ger rätt radie. Sen är det förhoppningsvis bara att putsa ytan och kanterna.

I praktiken skulle jag göra en cirkelmall till bandsågen.

• Gilla
Gabrielita
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.