15 949 läst ·
53 svar
16k läst
53 svar
Tomtsäljare vill ej bekosta väg
Stämmer!T ToRy skrev:"Jag vet nämligen att markägaren bedriver en liten verksamhet på helger, där besökare kört med sina bilar där vi ska dra en riktig väg, för att komma fram till en gräsplätt (bredvid vår blivande tomt) där de parkerar. Gissar att de fortsättningsvis vill köra på vägen istället."
Gissar att det är detta utdrag ur inlägg 13 som Olivia syftar på med "befintlig väg"? Jag tolkar det som att "besökarna" kör över exempelvis en gräsbeväxt del av en åker eller liknande, alltså ingen väg.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag TYCKER markägaren ställer till med framtida problem, OM det kommer att styckas av fler tomter och markägaren har verksamhet så borde markägaren ha full kontroll på vägen.
Om det blir fler tomter och TS inte vill släppa till vägen så blir det att bygga flera parallella vägar.
Med markägaren som vägägare kan han stycka av tomter och koppla på vägen bäst han vill, TS kan inte stoppa detta.
Naturligtvis får markägaren ta ut vägunderhållsavgifter alla vägar kostar.
Protte
Om det blir fler tomter och TS inte vill släppa till vägen så blir det att bygga flera parallella vägar.
Med markägaren som vägägare kan han stycka av tomter och koppla på vägen bäst han vill, TS kan inte stoppa detta.
Protte
Håller med Protte i det. TS kan ju ta ett snack med markägaren och om denne faktiskt har planer på att stycka av fler tomter föreslå att denne på egen bekostnad fixar en väg som TS får servitut att ANVÄNDA vägen istället. Sen kan markägaren göra vad denne vill med vägen och ansluta hur många tomter han vill och kan..
Men det kan ju lika gärna vara så att markägaren inte alls har några planer på att stycka av mer och då bara vill slippa befatta sig med vägen alls...
Men det kan ju lika gärna vara så att markägaren inte alls har några planer på att stycka av mer och då bara vill slippa befatta sig med vägen alls...
TS kan absolut bli tvingad att släppa in annan trafik på sin väg. Det för att undvika situationen med parallella vägar.
Håller med! Efter att jag pratat med lantmäteriet verkar det dock som att lantmäteriet kan tvinga mig släppa på fler fastigheter (alltså tvingas skriva servitut), mot en avgift.prototypen skrev:
Jag TYCKER markägaren ställer till med framtida problem, OM det kommer att styckas av fler tomter och markägaren har verksamhet så borde markägaren ha full kontroll på vägen.
Protte
Lantmäteriet kan gå emot din vilja och tillåta fler anslutningar, men då kommer du få någon form av ersättning för det. Hur stor den kan bli har jag ingen aning om men den lär baseras på när vägen anlades och hur mycket den kostade, om jag förstått rätt...
Det borde snarare baseras på vad en motsvarande väg skulle kosta då. Men det kvittar egentligen. Lantmäteriet kan tvinga in fler på servitutet mot en kompensation som de bestämmer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag är rejält nyfiken på hur lång denna anslutningsväg till den tänkta tomten kommer att bli.
Allt kokar ju till slut ner till kronor och ören.
Har själv en egen väg till vårt hus över en annan fastighet.
Men den är bara 100 meter.
Misstänker att vägen i Gusjohjocos fall är betydligt längre. Men hur lång?
Hej! Ursäkts för sent svar. Den är inte så mycket längre, ca 120 meter.KnockOnWood skrev:
Jag är rejält nyfiken på hur lång denna anslutningsväg till den tänkta tomten kommer att bli.
Klicka här för att svara