Bor i ett husområde där garage och trädgårdsbodar står precis i tomtgränserna,
dvs min garage- och trädgårdsbodsvägg utgör gräns mot grannens tomt.
Detta har fått mig att undra över vilka regler som gäller vid t.ex målning. Jag antar att jag borde få lov att bestämma när jag skall måla mitt eget garage. Å andra sidan måste jag i så fall inkränkta på grannens mark för att göra detta. Dessutom har han ett väldigt tjusig spaljeträd mot min vägg som måste huggas
ned, vilket ju vore trist. Har naturligtvis tänkt att tala med vederbörande
när det blir aktuellt men skulle gärna vilja veta vilka rättigheter/skyldigheter man
har i sådana fall.

Du har inga självklara rättigheter eller skyldigheter. Dvs vill grannen inte låta dig underhålla väggen från sin tomt så kan han vägra dig det.

Du kan inte kräva att han skall hugga ner ett träd för att du skall komma åt att måla. I princip så KANSKE du skulle kunna få rätt att på egen bekostnad tillfälligt flytta hans träd och sedan återplantera det.

Jag tror att du kan kräva att få servitut (som kanske redan finns) för att underhålla från hans tomt, om servitutet redan finns så hamnar saken i ett annat läge, då har grannen planterat trädet på egen risk.

• Gilla
Bubuzz
  • Laddar…
Finns inga servitut så vitt jag vet. Jag antar att man i värsta fall får ta loss plankorna innifrån, måla dom och sedan spika fast dom igen innifrån. Tar jag loss plankorna kommer ju grenarna trilla in på mitt revir och då har jag ju rätt att kapa dom.
Tycker det är märkligt om det inte skulle finnas regler/rättsfall för detta. Det finns ju mängder med bostadsområden med samma korkade lösning.

ja, korkat absolut!
i vårt förra hus hade vi samma lösning. Där var det kotym att alla målade om en sida av grannens garage. Men grannen som bodde granne med oss gillade inte de förra ägarna av vårt hus och hade följaktligen inte målat garageväggen ...
Tack och lov fick vi nya grannar som snällt ordnade in sig i ledet och målade garageväggen (i samma färg som deras hus såklart)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.