Vi arrenderar en tomt sedan 2006 där vi har vårt fritidshus samt en gäststuga som vi uppförde 2009. Jordägaren har styckat av tomten/rna 2016 och det visade sig då att vår gäststuga står utanför vår "tomt". Vid uppförandet av gäststugan fanns inga tomtrör och detta påtalades vid lantmäteriförättningen men jordägaren vägrade flytta tomtgränsen. Det är ganska infekterat och jag har försökt att lösa situationen med olika förslag men det finns ingen vilja att försöka lösa detta från jordägaren sida. Han vill ha 10:-/dygn för att jag byggt stugan utanför och med hans muntliga godkännande och på anvisad plats. Hur går jag vidare?
 
Det vore nog det bästa om det går att lyfta in gäststugan på din tomt, drar det med sig vatten o avlopp eller låter det sig göras ’ganska’ enkelt?
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
harry73
Varför styckades tomten av och av vem arrenderar ni nu?
Finns det nu 2 markägare som vill ha pengar eller köpte ni tomten och vill nu markägaren pengar för den resterande biten?
 
Det finns regler i jordabalken om när byggnader av olyckshändelse hamnar utanför en tomt. För det första så har du rätt att ha stugan kvar in på granntomten, om det skulle vara till stor skada för dig om du tvingas riva eller flytta den.

Du kan via lantmäteriet begära en fastighetsreglering där marken ifråga tillfaller dig, mot ersättning. Förrättningskostnaden är dock hög.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Stugan placerades där innan det fanns några tomtgränser med godkännande och på anvisad plats men vid avstyckning ville han inte att tomten skulle bli så stor. Detta diskuterades med lantmäteriet men han vägrade flytta pinnen.
 
Vi arrenderar fortfarande då han inte vill flytta tomtgränsen och om den ska flyttas ska han ha "BRA" betalt för den markbit det rör sig om. Den har stått på plats sedan 2009 utan klagomål och tomten avstyckades 2016.
 
H HGF115 skrev:
Vi arrenderar en tomt sedan 2006 där vi har vårt fritidshus samt en gäststuga som vi uppförde 2009. Jordägaren har styckat av tomten/rna 2016 och det visade sig då att vår gäststuga står utanför vår "tomt". Vid uppförandet av gäststugan fanns inga tomtrör och detta påtalades vid lantmäteriförättningen men jordägaren vägrade flytta tomtgränsen. Det är ganska infekterat och jag har försökt att lösa situationen med olika förslag men det finns ingen vilja att försöka lösa detta från jordägaren sida. Han vill ha 10:-/dygn för att jag byggt stugan utanför och med hans muntliga godkännande och på anvisad plats. Hur går jag vidare?
Utpressning! Akta dig. Ha inget med den grannen att göra!
 
Har fått skriftligt från lantmäteriet att så länge jag arrenderar (på den tomt som är anvisad) spelar det ingen roll hur avstyckningen gjorts utan problemet uppkommer när granntomten ska bebyggas eller en försäljning av tomterna ska göras, så tills dess sitter jag lugnt och avvaktar. Men det är trist att ha med en markägare att göra som inte vågar sitta ner och diskutera och komma fram till en lösning utan påstridigt påpekar att jag medvetet byggt stugan utanför min tomt (som inte var avstyckad vid detta tillfälle). Hoppas att det så småningom kommer till en lösning.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.