40 887 läst ·
97 svar
41k läst
97 svar
Tomtgräns-pinnar
Sida 1 av 7
Har en ännu obebyggd tomt där grannen som byggt råkat (?) täcka över järnrör i den tomtgräns som vetter åt dem, kanske med sprängsten, grus.
Vi har vänt oss till kommunen för att få ny markering, de hänvisar till Lantmäteriet. Lantmäteriet har brist på personal, dessutom kostar utsättning av nya järnrör väldigt många tusen. De bollar tillbaka till kommunen eller till företag som kan sätta ut tomthörnen med träpinnar. Det skulle räcka för oss.
Har någon kännedom om ett företag som utför dessa tjänster? Koordinaterna har vi. Tomten ligger i Stockholmsområdet. Tack på förhand för svar.
Vi har vänt oss till kommunen för att få ny markering, de hänvisar till Lantmäteriet. Lantmäteriet har brist på personal, dessutom kostar utsättning av nya järnrör väldigt många tusen. De bollar tillbaka till kommunen eller till företag som kan sätta ut tomthörnen med träpinnar. Det skulle räcka för oss.
Har någon kännedom om ett företag som utför dessa tjänster? Koordinaterna har vi. Tomten ligger i Stockholmsområdet. Tack på förhand för svar.
Om jag inte har helt fel så är det faktiskt straffbart att ta bort eller förstöra de riktiga tomtpinnarna. Så det borde vara något som din granne är skyldig att ordna/betala!
Edit.
Vi fick hjälp av Turbinen (http://www.turbinen.se/) Gunnar tror jag han hette, testa 073-9422060.
Han hjälpte oss med tomtgräns och höjdmätning.
Edit.
Vi fick hjälp av Turbinen (http://www.turbinen.se/) Gunnar tror jag han hette, testa 073-9422060.
Han hjälpte oss med tomtgräns och höjdmätning.
Redigerat:
Har de täckt över er gemensamma tomtgränspinne bör de i rimlighetens namn ha lagt sprängsten/grus på din tomt... fick de det? Eller är poängen med att hitta pinnen kanske att klargöra om de HAR lagt fylle på din tomt?
Tyvärr har jag ingen användbar input i frågan, bara nyfiken. ;-)
Tyvärr har jag ingen användbar input i frågan, bara nyfiken. ;-)
ToRy,
Det har skett någon typ av utjämning med fyllnadsmaterial. Tomtgränsröret är inte synligt mer, alltså måste de ha spillt över material på vår tomt. Om vi skall bygga nytt, eller sälja tomten (det skall vi inte) så måste alla gränspinnar vara synliga. Vi vill inte ta en diskussion med grannen just nu, av olika skäl. Vi vill se gränserna först, sedan ha på fötterna för att ta en diskussion.
Tack alla för bra och användbar info!
Det har skett någon typ av utjämning med fyllnadsmaterial. Tomtgränsröret är inte synligt mer, alltså måste de ha spillt över material på vår tomt. Om vi skall bygga nytt, eller sälja tomten (det skall vi inte) så måste alla gränspinnar vara synliga. Vi vill inte ta en diskussion med grannen just nu, av olika skäl. Vi vill se gränserna först, sedan ha på fötterna för att ta en diskussion.
Tack alla för bra och användbar info!
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
har grannen byggt nånting där eller bara tippat massor? Om det bara är för sakens skull ni vill veta så skulle jag ju annars bara låta det vara om det inte är så att det inkräktar på era behov nåt alldeles makalöst.
Att försvara sin hävd in i absurdum skapar ju bara dålig grannsämja och särskilt om ni kanske inte har nåt behov av marken där det hänt.
Att försvara sin hävd in i absurdum skapar ju bara dålig grannsämja och särskilt om ni kanske inte har nåt behov av marken där det hänt.
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
>> Om jag inte har helt fel så är det faktiskt straffbart att ta bort eller förstöra de riktiga tomtpinnarna.
Brottsbalken 14 kap 9 §:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K14
"9 § Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat
föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke,
vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller
höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett
sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende,
för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra
år.
Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex
månader. Lag (2013:425)."
Brottsbalken 14 kap 9 §:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K14
"9 § Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat
föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke,
vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller
höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett
sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende,
för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra
år.
Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex
månader. Lag (2013:425)."
Stefan,
Helt rätt att man måste tänka på grannsämjan. Men...Först: Om vi nu snart skall bygga på tomten så vill vi klart kunna visualisera hur tomtgränsen löper, som det är nu, kan jag säga, så går det inte. Det gör dock inget i sig att de haft massor på vår tomt, men tomtpinnen måste vara där! Jag vill inte lägga ut bilder för att visa, just för att jag är rädd om grannsämjan. Vi försöker på alla sätt ligga lågt och sköta detta på ett bra sätt. Det handlar om en granne som tar ut svängarna och redan varit i dispyt med andra grannar ..just därför är vi misstänksamma.
Helt rätt att man måste tänka på grannsämjan. Men...Först: Om vi nu snart skall bygga på tomten så vill vi klart kunna visualisera hur tomtgränsen löper, som det är nu, kan jag säga, så går det inte. Det gör dock inget i sig att de haft massor på vår tomt, men tomtpinnen måste vara där! Jag vill inte lägga ut bilder för att visa, just för att jag är rädd om grannsämjan. Vi försöker på alla sätt ligga lågt och sköta detta på ett bra sätt. Det handlar om en granne som tar ut svängarna och redan varit i dispyt med andra grannar ..just därför är vi misstänksamma.
En liten lapp / brev eller e-post borde vara ett bra start:
Hej,
Vi håller på att planera vårt bygge och behöver tillgång till tomtpinnen. Vi misstänker att de ligger under dina fyllnadsmassor. Skulle du kunna gräva fram de, för annars behöver vi beställa en ny inmätning och det är onödiga pengar för oss båda.
Hej,
Vi håller på att planera vårt bygge och behöver tillgång till tomtpinnen. Vi misstänker att de ligger under dina fyllnadsmassor. Skulle du kunna gräva fram de, för annars behöver vi beställa en ny inmätning och det är onödiga pengar för oss båda.
Vi har redan skickat mail om detta, det gjordes för länge sedan. Ingen respons. Så vi gör nog som vi har tänkt, en egen mätning, fotograferar efter pinnen är placerad och hoppas på att den får vara kvar.
Vet att detta låter drastiskt men sådan är nu verkligheten..
Vet att detta låter drastiskt men sådan är nu verkligheten..
Om ni har koordinaterna så kanske ni kan börja med att med hjälp av en gps leta fram platsen där pinnen borde finnas och själva markera ut den? Då kan ni visualisera i lugn och ro, och sedan gå vidare med att få dit en korrekt tomtpinne.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
hur mycket massor eller intrång tror ni det handlar om då? Ni vet väl på ett ungefär var pinnen finns som det verkar men är det massor så det går att sparka lite i gruset så tittar pinnen fram eller handlar det om 25 meter in i massorna och fyra meter ner?
"Det handlar om en granne som tar ut svängarna och redan varit i dispyt med andra grannar .."
Just med tanke på ovanstående skulle jag nog snarare se till att grannen gräver fram pinne alternativt betalar för en ny utsättning. Grannsämja i all ära men en ensidig sådan är inte värt ett enda dugg - det är min blygsamma åsikt. Den grannen kommer fortsätta ta ut svängarna och skapa dispyter, förutsatt att den inte får mothugg. Däremot kan man ju sköta det utan att vara aggressiv eller otrevlig. Förstår att du redan försökt kontakta grannen men försök igen och svarar vederbörande inte på mejl så kanske det går att söka honom på plats? Öga mot öga lär ni ju få reda på hur grannen ställer sig till ert önskemål.
När du skriver att ni tänkt göra en egen mätning, menar du mäta själva då eller ta dit en godkänd mätare? Antar det senare och då lär det ju kosta X antal pengar. Är ni beredda på att ta den kostnaden för en grannsämja som bara ni bryr er om? Den frågan kan såklart bara ni besvara, jag vet vad mitt svar skulle bli...
Mvh,
ToRy
Ps. Verkligheten kan man ändra på...
Ds.
Just med tanke på ovanstående skulle jag nog snarare se till att grannen gräver fram pinne alternativt betalar för en ny utsättning. Grannsämja i all ära men en ensidig sådan är inte värt ett enda dugg - det är min blygsamma åsikt. Den grannen kommer fortsätta ta ut svängarna och skapa dispyter, förutsatt att den inte får mothugg. Däremot kan man ju sköta det utan att vara aggressiv eller otrevlig. Förstår att du redan försökt kontakta grannen men försök igen och svarar vederbörande inte på mejl så kanske det går att söka honom på plats? Öga mot öga lär ni ju få reda på hur grannen ställer sig till ert önskemål.
När du skriver att ni tänkt göra en egen mätning, menar du mäta själva då eller ta dit en godkänd mätare? Antar det senare och då lär det ju kosta X antal pengar. Är ni beredda på att ta den kostnaden för en grannsämja som bara ni bryr er om? Den frågan kan såklart bara ni besvara, jag vet vad mitt svar skulle bli...
Mvh,
ToRy
Ps. Verkligheten kan man ändra på...
Redigerat:
Att använda en egen gps kan vara vanskligt då många kommuner använder egna kordinatsystem.Jumos skrev:
Då är det bättre att kontakta den tekniska förvaltningen/kontoret där man bor och be att få prata med den som gör inmätningar av fastigheter och/eller VA. Är det en grannkonflikt på uppsegling så brukar de kunna hjälpa till mot en betydligt lägre summa än vad lantmäteriet tar. Dock får man inte då en "officiell" utsättning med den duger gott och väl som utgångspunkt för ett bygglov eller liknande.
Är det frågan om någon sorts fastighetsförrättning skall man dock ta det med lantmäteriet.