Det har nog Billy rätt i.

Ni kan ju också själva överklaga bygglovet. Tills banken räknat färdigt...
Fast då blir förstås byggstarten lite försenad.

i kontraktet står tydligen att betalning skall ske : snarast efter att bygglov beviljats och ej efter att det vunnit laga kraft. Snarast skulle jag tolka som efterföljande bankdag efter villkoret är uppfylld.

Blir bygglovet överklagad av någon granne kan det ta evigheter innan den vinner laga kraft och säljaren får sina pengar. Undrar vad billy-baver och hempularen skulle säga om dom var säljare i detta fall :).

Bygglov är beviljat och köparen har fått information att pengar ska betalas till säljaren på fredag och det är det som gäller idag.

Banken brukar sätta in pengar efterföljande arbetsdag efter man har skrivit på lånepapper. Att en bankman bland x bankanställda är sjukskriven kan ej betraktas som en extraordinär omständighet.

Jag blir bara irriterad av alla ursäkter och klagande på säljaren som bara vill ha sina pengar snarast möjligt enligt avtal. Ingen har ens tänk på att han i sin tur kan också ha en betalningstid att passa.

Synd att det inte finns en nyckel till tomter. Då skulle man ju betala på dagen för att få nyckeln i handen. Många verkar tycka att det är i sin ordning att betala för en tomt strax innan man börjar gjuta plattan.
gaia

Redigerat av moderator:
Det är väl en definitionsfråga om lovet kan anses beviljat innan det vunnit laga kraft.

Jag tycker fortfarande att det är ett anmärkningsvärt beteende av mäklaren att medverka till ett avtal som köparen inte har möjlighet att fullt ut honorera. Mäklaren måste ha undersökt hur köparen tänker finansiera köpet. Mäklaren skall veta att det är svårt att få byggkreditiv beviljat innan bygglovet är klart. Mäklaren borde antingen sett till att avtalet innehöll en tidsfrist för den administrativa behandlingen av kreditivet (obs det är inte detsamma som ett finansieringsvillkor), eller gjort klart för köparen att köparen måste ordna fram en alternativ finansiering i förväg för att kunna uppfylla kontraktet.

Saken börjar bli utagerad. Säljaren hade själv ringt kommunen och frågat hur det gick med bygglovsansökan och hade fått till svar att bygglovet är beviljat. Detta samtal ringde han 12 februari. Bygglovet är daterat 18 februari och vi fick beskedet med posten 22 februari. Att han då anser att vi inte har uppfyllt villkoren i kontraktet kan jag ha viss förståelse för då.

Det skadar aldrig att TALA med varandra. :)

billy_baver skrev:
Jag skulle hävda att villkoret uppfylls först när bygglovet har vunnit laga kraft. Vilket det som sagt inte gör förrän överklagandetiden är slut.
Du kan överklaga ett bygglov i 10 år, menar du att man skall vänta så länge? d^_^b Betalning bör ske max 1v efter bygglovet blivit godkänt om skrivelsen snarast finns med i texten.

Men är det inte lite skillnad på olika former av överklagande?

Möjligt att jag är helt ute och reser nu, men jag har uppfattat det så här:

Inom 3 veckors fristen så står du som sökande risken, dvs beslutet blir bindande mellan dig som sökande och myndigheten efter 3 veckor. Men andra sakägare kan klandra kommunens beslut i 10 år (eller längre?) och skulle då ett överklagande gå igenom så att bygglovet upphävs så blir kommunen skadeståndsskyldig gentmot den som sökt och fått bygglov.

Tror det där med laga kraft kan variera från kommun till kommun. Vissa kommuner har jag läst har med det i sina bygglovsvillkor att bygglovet är inte giltigt förrän 3 veckor efter det beviljats. Min kommun har inga sådana villkor dock,

Ikraftträdandet bottnar inte i kommunens egna regler utan i generell lagstiftning. I anslutning till själva beslutet måste myndigheten skriva till vem man överklagar och senast när.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.