Byggahus.se

Tomt med stuga i stor tomt

1. B
    Medlem Nivå 4
    Har en fundering hur man går tillväga på ett bra sätt.
    Har en stuga med tomt som är avstyckad inne i en stor yta av mark .
    Vet att ägaren inte är omöjlig att köpa upp mer mark utav men hur ska jag gå tillväga samt vad mer kostnader uppstår samt går allt att skriva på en fastighet då.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det första är väl att kolla med ägaren om han vill sälja, och hur mycket han i så fall vill ha.

Sedan kan man göra en avstyckning som skall tillöföras din fastighet, lantmäteriet utför avstyckningen. Det är ganska dyrt i förrättningskostnad. Du får räkna med 30 - 50 000 i avgift.

Det kan ju vara bra att ta reda på lite om marken innan. Om det är inom strandskyddat område, så kan det vara svårt/omöjligt att få stycka av. Finns det fornminnen på fastigheten, så kan det också ge begränsningar. Om du vill köpa till ett väldigt stort område, så kan det anses att din fastighet inte längre är ändamålsenlig som villatomt, det kan sätta käppar i hjulet.

3. B
    Medlem Nivå 4
    Från tomten har jag fem meter läs bilbredd till sjön så strandskyddet är uppfyllt men jag har rättigheter till brygga och båt.
    Men 30-50000 tusen i förrättning får jag räkna med .
    Tror inga fornminnen kan äventyra det hela .

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Din tomt ligger alltså inom stranskyddat område? Då kan det bli stopp för utökning av fastigheten. En utökning skulle kunna innebära att ett större område än idag hamnar inom hemfridzonen.

Kan vara bra att kolla lite sådant innan du lägger ned alltför stort arbete på att förhandla pris och ansöka om avstyckning.

Om det områe du vill köpa är strandnära, och dessutom möjligt att få dispens för att bygga på (eftersom ditt hus redan finns i närområdet), så blir det ju också ett väldigt högt värde på marken.

5. B
    Medlem Nivå 4
    Ursäkta att jag är otydlig.
    Finns inget strandskydd och är utanför detaljplan men en enklare väg mellan tomten och sjön utgör tomtgräns och samtidigt uppfyller det ett slags naturligt strandskydd iomed att folk får passera där .
    Har en granne bredvid mig också inne i den stora fastighetens mark och som avstyckades samtidigt som min.
    Tanken var lite mer mark för infiltration ev en ny stuga och mer yta för nöjen.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Men all mark inom 100m från vatten (300m på vissa platser) ingår i strandskyddsområde. Där finns restriktioner för allt möjligt. Sedan kan stranskyddet vara hävt ex. inom en del av din tomt, eller hela om den är liten. Men det gäller på allt område runt din tomt i så fall.

7. B
    Medlem Nivå 4
    Jag måste läsa på mer märker jag tur att detta forum finns där möjligheter finns att vädra tankar om byggnationer tomter mm