487 läst ·
6 svar
487 läst
6 svar
Hur stor dörr i friggebod/gäststuga
Håller på att bygga en gäststuga 15kvm. Efter mycket debatt i hushållet har ytterdörren hamnat i långsidan på husritningen. Det är vanligt sadeltak så det blir alltså under takfoten. Väggarna blir inte jättehöga, från golvet till underkant hammarband är det 214 cm, men takfoten kommer ned lite till samt att jag behöver växla av över dörren med i alla fall en stående 95. En modul 20-dörr går nog precis in. 19 hade känts bättre men utbudet är mindre.
Hur hade ni tänkt?
Hur hade ni tänkt?
Om byggnadshöjden går att höja med det regelverk som gäller när ni bygger hade jag monterat en 10*21, dvs blir friggan färdig nu i november får den ju bara vara 300cm hög, bygger ni den efter första december tycker jag ni ska ta till på byggnadens höjd så ni kan använda standardmtrl, det lär vara både enklare och billigare än att leta upp en 10*19 dörr och på köpet kan ni med lätthet sätta ovankant på dörrar och fönster på samma nivå och få ett snyggare utseende och en bättre möblerbarhet inne.
Friggeboden får vara 3 m. När nya reglerna träder i kraft är det en pott på 45 m^2 där alla byggnaderna får vara 4 m höga till nock.
Och jag ser inget hinder för att höja en befintlig friggebod då det inte finns något tidigare byggnadslov. 4,5 m gränsen till grannen gäller fortfarande men det ska vara skriftlig tillstånd enligt nya reglerna.
Jag misstänker att de flesta kommunerna kommer vara överhopade med fall rörande gamla/nya så om man bygger 15-20 cm högre på gamla reglerna men blir klar efter de nya trätt i kraft är det ingen som bryr sig.
Grannfejden när någon sätter upp en 10 m lång byggnaden som är 4 m höj plus två plank med spaljé på nära 8 m längd ca 4,5 m från tomtgränsen binder upp kommunen 5 år framöver.
Och jag ser inget hinder för att höja en befintlig friggebod då det inte finns något tidigare byggnadslov. 4,5 m gränsen till grannen gäller fortfarande men det ska vara skriftlig tillstånd enligt nya reglerna.
Jag misstänker att de flesta kommunerna kommer vara överhopade med fall rörande gamla/nya så om man bygger 15-20 cm högre på gamla reglerna men blir klar efter de nya trätt i kraft är det ingen som bryr sig.
Grannfejden när någon sätter upp en 10 m lång byggnaden som är 4 m höj plus två plank med spaljé på nära 8 m längd ca 4,5 m från tomtgränsen binder upp kommunen 5 år framöver.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Aha. Ja, min står 0,5 meter från tomtgräns (båda fastigheterna har bytt ägare sen den byggdes). Tänkte byta det fula svarta plåttaket mot rött tegeltak (riktigt tegel, ej betong) någon av somrarna framöver och då vore det hyfsat enkelt att även höja taket. Men även bytet av takmaterial (fast att det objektivt blir mycket snyggare) kanske kräver grannmedgivande när den står så nära?Z z_bumbi skrev:Friggeboden får vara 3 m. När nya reglerna träder i kraft är det en pott på 45 m^2 där alla byggnaderna får vara 4 m höga till nock.
Dörrbladet är mindre så mät noga så kanske det går. Sen kan det räcka med 45mm avväxling över dörröppningen. Limma så blir det starkt nog.B beerfueled skrev:Håller på att bygga en gäststuga 15kvm. Efter mycket debatt i hushållet har ytterdörren hamnat i långsidan på husritningen. Det är vanligt sadeltak så det blir alltså under takfoten. Väggarna blir inte jättehöga, från golvet till underkant hammarband är det 214 cm, men takfoten kommer ned lite till samt att jag behöver växla av över dörren med i alla fall en stående 95. En modul 20-dörr går nog precis in. 19 hade känts bättre men utbudet är mindre.
Hur hade ni tänkt?
Klicka här för att svara