Jag tycker kostnaden för grund och schakt låter hög om det är en krypgrund och bra markförhållande utan pålning. Vi byggde för några år sen en uppmurad platta på sockel (ca 2 meter på högsta punkten) och det slutade på ca 250 000:- för en platta på 100 kvm

Oj förlåt.. Va 200000kr är det som jag kalkylerat.. Blev en nolla för lite:)

mr_bygg skrev:
Jag tycker kostnaden för grund och schakt låter hög om det är en krypgrund och bra markförhållande utan pålning. Vi byggde för några år sen en uppmurad platta på sockel (ca 2 meter på högsta punkten) och det slutade på ca 250 000:- för en platta på 100 kvm
Jo men det är ju detta med krypgrunden ska förstärkas mellan pålarna och grundelementerna. Grunden är 16,9 x 8,3 = 140m2.

Lägg nu på 15% på din färdiga totalbudget så kommer du kanske inte så långt från sanningen när det är klart.....

Enk Projektet skrev:
Lägg nu på 15% på din färdiga totalbudget så kommer du kanske inte så långt från sanningen när det är klart.....
Tack för ditt svar

kimmo_thn skrev:
Nu får det gärna regna in lite mer råd/kommentarer. Har idag kommit överens med markägaren om pris reduktion på 55000kr kontraktet är inte ändrad ännu.

Tycker ni att detta låter rimligt eller lyckades jag för dåligt? Jag och sambon försökte länge med högre belopp men vi möttes på denna summa så det känns ok.

Våran budget ser ut såhär

Grund och schakt 290000
Pålning 155000
Enskilt va 20000
Extra vid behov 25000-50000

Det är ganska så höga summor så vi tycker att detta borde räcka eller är vi ute och cyklar?
Har nyligen pålat en cellplast direkt grund till smv. Dock en Kalmar som är något mindre men det gick på 69 inkl moms. 21 pålar har jag för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.