Hej!

Behöver lite råd hur man går vidare med detta.

Håller på och gräver ner och förbereder fundament till en laddstolpe. Elektrikern ska komma i veckan.

Men blir inte klok på hur detta är gjort, det är en massa gulrör "gömda" under en sten. Kopplingsboxen ser inte inte ut att vara ok för utomhus? Den är fylld med slime ser det ut som utan att ha öppnat. Tänker att detta borde man passa på att fixa till. Dvs gräva ner en brunn som alla dessa rör får anslutas till? Eller vad har ni för tankar?

Har på ett annat ställe på tomten en kopplingsbrunn där all el går åt olika håll, vilket känns mer okej.
Gulrör och elkablar bredvid en stor sten med en oöppnad kopplingsbox fyllt med slime, omgiven av grävd jord för fundament till laddstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
En kopplingsbrunn vore väl inte helt fel kan man tycka. Kopplingen som är där är nog OK om den är fylld. Den är gjord för utomhusbruk, men inte för att ligga under mark. Men om man fyller den med "slime" så kommer ju inte vatten in i den. Jag har gjort många liknande skarvar under mark när jag var elektriker, men då fyllde jag dem med harts.

Jag hoppas det är väldränerat, annars kommer ju din kopplingsbrunn att bli full med vatten - det ser lovande ut på bilderna i alla fall!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Tänker du dig något sånt här?
[länk]
Ja nått sånt. Ser kanske lite liten ut i diameter?

Är 6 rör i groppen + ett 7e från laddstolpen.

H hydrolift skrev:
Det finns ju liknande detta:
[länk]
Vi hade en sådan till bredbandet. Den fungerade väldigt bra. Inte trångt alls

• Gilla
Tekniker och 1 till
  • Laddar…
Purre
Purre Purre skrev:
Ja det där bör göras om. Är det en yta man kommer köra med fordon på så bör man tänka till lite så det inte går sönder.
Denna går att köra på iaf och är gjord för ändamålet.
[länk]

Den finns med på sidan 48 i denna pdf.
[länk]
Tack. Detta är på en gräsmatta så skall inte behöva klara någon direkt påfrestning.

För mitt lekmannaöga (jag är bara utbildad på klenspänning) ser den där kopplingen ut som att be om problem. Den svarta kabeln har inte ens ytterisolering hela vägen in i dosan.

Jag har hittat flera nedgrävda kopplingar som orsakat fel, så om det var min installation (framförallt om jag ändå skulle sätta en laddstolpe där) skulle jag dra upp kablarna och sätta kopplingspunkten i en dosa ovan jord.

• Svart kabel utan ytterisolering i en vit kopplingsdosa, omgiven av jord och gula spiralslangar. Röd cirkel markerar en del av kopplingen.
    Skapa konto
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
U UffeH skrev:
För mitt lekmannaöga (jag är bara utbildad på klenspänning) ser den där kopplingen ut som att be om problem. Den svarta kabeln har inte ens ytterisolering hela vägen in i dosan.

Jag har hittat flera nedgrävda kopplingar som orsakat fel, så om det var min installation (framförallt om jag ändå skulle sätta en laddstolpe där) skulle jag dra upp kablarna och sätta kopplingspunkten i en dosa ovan jord.
Jag ska kolla vad elektrikern har för idé när han kommer. Kanske blir en sån variant.

Tekniker Tekniker skrev:
Hej!

Behöver lite råd hur man går vidare med detta.

Håller på och gräver ner och förbereder fundament till en laddstolpe. Elektrikern ska komma i veckan.

Men blir inte klok på hur detta är gjort, det är en massa gulrör "gömda" under en sten. Kopplingsboxen ser inte inte ut att vara ok för utomhus? Den är fylld med slime ser det ut som utan att ha öppnat. Tänker att detta borde man passa på att fixa till. Dvs gräva ner en brunn som alla dessa rör får anslutas till? Eller vad har ni för tankar?

Har på ett annat ställe på tomten en kopplingsbrunn där all el går åt olika håll, vilket känns mer okej.
[bild]
Jag föreslår att du sätter kopplingsdosan på stenens sida, det ser ut som att alla kablar räcker utan att förlängas. Täta de gula rören och låt de vara kvar under ytan Boxen kan du täta med gel elle i marken och dra upp kablarna och skydda dem med en plåtränna. kopplingsdosan kan du fylla med silikon/skarvfyllnadsvax eldyl. . Då blir det servicevänligt för framtiden

• Gilla
Putte G...
  • Laddar…
S stig54bk skrev:
Jag föreslår att du sätter kopplingsdosan på stenens sida, det ser ut som att alla kablar räcker utan att förlängas. Täta de gula rören och låt de vara kvar under ytan Boxen kan du täta med gel elle i marken och dra upp kablarna och skydda dem med en plåtränna. kopplingsdosan kan du fylla med silikon/skarvfyllnadsvax eldyl. . Då blir det servicevänligt för framtiden
Ja fast tanken är nog att stenen ska bort.

Att prata med elektrikern
Tekniker Tekniker skrev:
Ja fast tanken är nog att stenen ska bort.
Att prata med elektrikern när han kommer är bra.
Vi brukar gilla markbrunnar i det läget som det ser ut på bilden men en bild säger sällan hela sanningen så kan finnas bättre lösningar.

L laxen86 skrev:
Att prata med elektrikern

Att prata med elektrikern när han kommer är bra.
Vi brukar gilla markbrunnar i det läget som det ser ut på bilden men en bild säger sällan hela sanningen så kan finnas bättre lösningar.
Gul korrugerad slang över markfäste i grusig mark, omgiven av vattenpöl.
Skapa konto

Nu är stenen borta. Så lite lättare att de förutsättningarna.

Fylls på rätt snabbt med vatten idag när det regnade. Kanske bättre med nått ovan mar?
Mini-markskåp eller liknande.

A
Ja det måste väl finnas eller ha funnits en plan för det där eländet? Vem har gjort det och vad har det för syfte?

Ett ordentligt skåp på en ställning låter som rätt val.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.