Jag har en slang dragen av föregående ägare från pannrummet ut till altanen, där kan jag koppla på vattenslang för bevattning och förhoppningsvis nästa sommar ett utekök.
Men den sidan sitter lite högre än pannrummet, och jag har inget sätt att tömma slangen när frosten kommer.
Min idé är att byta ut 90-gradersvinkeln mot en T-koppling och sätta en ballofix på den nya utgången, så att jag kan stänga av vattnet med befintlig ballofix, öppna den nya och låta vattnet rinna ut. (kanske blåsa i andra änden)
Är det en bra lösning?
Vad heter sakerna jag ska köpa?
Kopparröret är 15mm.
Men den sidan sitter lite högre än pannrummet, och jag har inget sätt att tömma slangen när frosten kommer.
Min idé är att byta ut 90-gradersvinkeln mot en T-koppling och sätta en ballofix på den nya utgången, så att jag kan stänga av vattnet med befintlig ballofix, öppna den nya och låta vattnet rinna ut. (kanske blåsa i andra änden)
Är det en bra lösning?
Vad heter sakerna jag ska köpa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparröret är 15mm.
Bästa svaret
Varför skall du tömma slangen ? Finns inget behov av att tömma en PEM slang då den fint klarar av att vara fylld av vatten och frysa. Enda du behöver frostsäkra är om du har en kulventil ute. Den kan öppna halvt så att det inte blir vatten kvarstående i ventilhuset.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Råkade köpa två Pelarborrmaskiner och knepiga borrar, vad är de?
Verktyg & Maskiner -
Köpa batterier till solcellsanläggning?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Är det dumt att köpa det här huset.
Grund & Markarbeten -
Köpa häckplantor från EU?
Häckar, Buskar & Träd -
Översyn av dränering - Första husköpare
Grund & Markarbeten