Hej,
Är det värt att köpa batterier? och paneler igen...
Har 16 paneler på garaget och 44 på hustaket.
Dock brann huset ner, vi funderar även på om det är ens värt att montera nya paneler.
Känns väldigt osäkert. Kom med råd.
Är det värt att köpa batterier? och paneler igen...
Har 16 paneler på garaget och 44 på hustaket.
Dock brann huset ner, vi funderar även på om det är ens värt att montera nya paneler.
Känns väldigt osäkert. Kom med råd.
Svaret är som vanligt:
Det beror på.
Om det är ni som betalar eller om det ingår i försäkringsbolaget iom att huset brann ned.
Är det FB så är väl kostnaden för solcell 0 eller tänker jag fel här?
Och är den 0 är det ju helt klart en bra affär.
Om det är ni själva som måste stå för pengarna så blir det genast svårare.
Då beror det dels på hur man värderar att ha direkt låg driftkostnad mot hur mycket man tror att man med samma pengar kan få ut från börsen (som så många verkar tycka är en bra ide att stoppa in pengar på, dock inte för mig ... vad jag än satsar pengar i på börsen flyger det som ett järnspett )
Det beror på.
Om det är ni som betalar eller om det ingår i försäkringsbolaget iom att huset brann ned.
Då beror det dels på hur man värderar att ha direkt låg driftkostnad mot hur mycket man tror att man med samma pengar kan få ut från börsen (som så många verkar tycka är en bra ide att stoppa in pengar på, dock inte för mig ... vad jag än satsar pengar i på börsen flyger det som ett järnspett )
Hej,M MrDizzy skrev:Svaret är som vanligt:
Det beror på.
Jo försäkringbolaget betalar, MEN vi är inte överens om värdet på huset.
1 F-bolaget betalar paneler på taket.
2 ska vi då köpa batterier, är det värt att göra det?
3. Vid en ev kontant uppgörelse med f-bolaget, ska vi då satsa på paneler och batterier?
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Det där får man väl sätta sig ned och finräkna på. Själv har jag bara gjort grova överslagsberäkningar och tycker det ser ut att ge aldeles för lång pay off tid.J Jonas 427 skrev:
Men simulera att du sätter in pengarna från kontanregleringen i en globalfond istället, i typ 15 år. Jag tvivlar att det finns någon chans att solcellerna skulle ge bättre avkastning under den tiden.
Så till vida jag inte sätter in pengar på samma globalfond/indexfond/what-the-f*-ever.H hempularen skrev:Det där får man väl sätta sig ned och finräkna på. Själv har jag bara gjort grova överslagsberäkningar och tycker det ser ut att ge aldeles för lång pay off tid.
Men simulera att du sätter in pengarna från kontanregleringen i en globalfond istället, i typ 15 år. Jag tvivlar att det finns någon chans att solcellerna skulle ge bättre avkastning under den tiden.
Då störtdyker den!
Aneldning?
direkt jag sätter in pengarna händer minst ett av följande:
* Ryssland får ännumer tuppjuck och gör nått korkat som sänker global ekonomin
* Trump får ännumer tuppjuck och gör nått korkat som sänker global ekonomin
* De som styr fonden får tuppjuck och gör nått korkat som sänker den.
* hitta på vilken anledning du vill, solstorm är min favorit dock ( obskyr IT referens )
Så mao om inte @Jonas 427 har min tur på börsen så håller jag med dig , en globalfond borde ge mer
till TS:
2 batteier har samma argument , prioriterar ni låg driftkostnad direkt eller inte. Speciellt om ni har elbil och med kommande effekttariffer.
3) skulle säga samma sak här, vad är prioriteten? ni låg driftkostnad direkt eller inte.
Tar inte vi kan ändå leva med den högre driftkostnaden så skulle jag säga indexf/globalfond eller liknande borde ge betydligt mer (så länge inte inte har min tur ang börsen) på 10-15 års sikt.
Husägare
· Stockholms län
· 400 inlägg
Observera att batterier har/kommer att ha bättre payoff när du har/får effektavgift på fakturan från nätbolaget. Batterier har då två fördelar, de lagrar din egenproducerade solenergi för senare användning och de kan kapa effekt topparna och på så sätt minska månadskostnaden.
Vid stora spotprisdifferser kan även arbitrage vara lönsamt.
Ett alt som jag tror är ett bättre ekonomiskt alt är att försöka få ut pengarna från f-bolaget och köpa endast batterier för pengarna ...J Jonas 427 skrev:
Jag har precis rundat 2 år med paneler (24.5kwp), ~1 år med batteri (16kwh).
Resultat:
Kan konstatera att vi gjort 24 131kr i vinst under perioden. Alltså nästan precis 1000kr/mån. Vinst.
Tyvärr är så här hälften av de pengarna 60-öringen som försvinner snart, så jag måste börja jobba mer med smartstyrning och effektvakt för att hålla lönsamheten uppe. (... och skaffa elbil)
Jag har inte räknat ut ROI ännu, den är nog single-digit, men positiv. Allt handlar om din kostnad per kwp (taket) och kwh (batteriet). Om du kommer under 10000kr/kwp så hade jag rekommenderat köp.
Resultat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan konstatera att vi gjort 24 131kr i vinst under perioden. Alltså nästan precis 1000kr/mån. Vinst.
Tyvärr är så här hälften av de pengarna 60-öringen som försvinner snart, så jag måste börja jobba mer med smartstyrning och effektvakt för att hålla lönsamheten uppe. (... och skaffa elbil)
Jag har inte räknat ut ROI ännu, den är nog single-digit, men positiv. Allt handlar om din kostnad per kwp (taket) och kwh (batteriet). Om du kommer under 10000kr/kwp så hade jag rekommenderat köp.
Nej, inte nödvändigtvis att batterierna för någon större skillnad på effekttaxan. Det beror på upplägget som elbolaget har.G Gillar att bygga skrev:Observera att batterier har/kommer att ha bättre payoff när du har/får effektavgift på fakturan från nätbolaget. Batterier har då två fördelar, de lagrar din egenproducerade solenergi för senare användning och de kan kapa effekt topparna och på så sätt minska månadskostnaden.
Man måste alltid räkna på sina förutsättningar. Nu är detta SE3 och då är både batterier och solpaneler svårare att räkna hem än i SE4. Nytt hus talar för att det är väldigt välisolerat, då kommer nog elförbrukningen till värmen vara låg. Då blir modellen för effekttariffen ännu viktigare.
Räknar vi på Vattenfalls modell så blir det svårt att räkna hem det. Fem månader och bara effekttaxa dagtid på vardagar...
Klicka här för att svara