Hej!
På jakt efter lite tolkningshjälp kopplat till ritningar på ett 50-talshus. Som ni kan skönja av frågan så är jag inte helt bevandrad.
Gul tegelfasad med källare, i övrigt trä.
Väggarna anges med nedan beskrivning.
I ritningarna ser det ut det sitter en innervägg i anslutning till ytterväggen. Gör jag en korrekt tolkning? Dvs. att innerväggen är bärande men inte ytterväggen(klimatskal).
Tack!
På jakt efter lite tolkningshjälp kopplat till ritningar på ett 50-talshus. Som ni kan skönja av frågan så är jag inte helt bevandrad.
Väggarna anges med nedan beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I ritningarna ser det ut det sitter en innervägg i anslutning till ytterväggen. Gör jag en korrekt tolkning? Dvs. att innerväggen är bärande men inte ytterväggen(klimatskal).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack!
Kan tillägga att jag försöker luska fram om fasadteglet är bärande eller ej. Förstår att fasadtegel 1/2-sten i regel inte brukar vara bärande, men samtidigt så känns övrigt material i ytterväggen lite "klent" om detta skulle vara fallet här. Om en bärande innerväg sitter dikt an så det ju en annan femma.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Borde väl vara byggt med 70-reglar? (motsvarande 35 isolering + 35 luft) Det är väl inte så ovanligt för tiden. Och så tillför väl det spontade virket något också.
Har inte den där blanketten någon ruta med "stomme" e.dyl. där det står mått på reglar?
Har inte den där blanketten någon ruta med "stomme" e.dyl. där det står mått på reglar?
Det står att ytterväggen är 35 mm spåntad plank, så det bör vara de bärande väggarna. Fasadtegel brukar inte ha bärande funktion. Innerväggar 2x2" är i klenaste laget för att vara bärande. Ritningen visar dessutom en fribärande takstol. Kolla att verkligheten stämmer med beskrivningen innan du gör någonting.
Redigerat:
Det låter rimligt. Dessvärre hittar jag inget sådant. Kliar mig lite i huvudkring att regelverket omnämns i de inre väggarna, men inte de yttre. Får nog kontrollera detta på plats. (Är i undersökningsfas på ett objekt vi funderar på att köpa.)R Räknenisse skrev:
35 mm känns lite klent tilltaget bara. Som du skriver är det nog kontroll i verkligheten som gäller i detta fall. Svårt att få grepp om konstruktionen utifrån de ritningar/beskrivningar jag har.fahlis skrev:
Det står att ytterväggen är 35 mm spåntad plank, så det bör vara de bärande väggarna. Fasadtegel brukar inte ha bärande funktion. Innerväggar 2x2" är i klenaste laget för att vara bärande. Ritningen visar dessutom en fribärande takstol. Kolla att verkligheten stämmer med beskrivningen innan du gör någonting.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Jag läser det som (sannolikt) 2x3" reglar fyllda med hälften isolering, hälften luft. På insidan råspont och tretex-ish. På utsidan massonit(-ish) och asfaltpapp. Utanför det luftspalt och tegelfasad.
Är inte det ett rätt ordinärt trähus med tegelfasad från tiden då bränsle till värmepannan ansågs vara en begränsad utgift?
Är inte det ett rätt ordinärt trähus med tegelfasad från tiden då bränsle till värmepannan ansågs vara en begränsad utgift?
Varifrån får ni 2"x3" reglarna? Det står ju klart och tydligt att ytterväggen är av 35 mm spåntad plank, en vanlig dimension på den tiden man fortfarande byggde väggar av stående plank.
Vet ni kanske inte vad en plankvägg är ?
Vet ni kanske inte vad en plankvägg är ?
Frågan jag ställer mig är om det är rimligt med blott 3,5 cm tjockt trä som enda bärande struktur i ytterväggen. Dvs. klart tunnare än innerväggarna. Kataloghus 50-tal.fahlis skrev:
Hursom, detta ska kontrolleras på plats.
Tack!
Klicka här för att svara