Hej!
Följande bild är hämtad ur installationsanvisningen för en vägghängd fläktkåpa. Enligt tillverkarens manual levereras den med en elkabel på 1,30 meter. Så jag förstår inte vad 400 och 350 syftar på i förhållande till eluttagets placering på väggen. Gäller alltså en absolut placering av eluttaget just där trots att kabeln räcker mycket högre upp? Och är det där streckade utrymmet på väggen relevant om kolfilter ska användas eller har det bara att göra med utsug? Jag kommer bara att använda kolfilter.

Jag frågar för tanken är att låta en elektriker sätta upp vägguttaget i morgon, men fläkten har inte kommit än så vi måste höfta placeringen inuti skorstenen.

Tacksam för råd.

I063m4u.png

H
Att placera vägguttaget för fläkten är en hanteringsdel, dom trummorna är det inte mycket plats för ett vägguttag i , kanske med ett infällt kan det gå. Lämpligt att sätta bakom del del av trumman som är lätt att ta ner, det ska gå att göra den strömlös om det behövs. Det går även att sätta ett utvändigt jordat lamputtag och byta stickproppen till lamppropp den är mycket mindre och får nog plats. Är det tomt i den övre delen av trumman kan du sätta uttaget där, det ska väl blåsa ut i gallren längre ner

H Hjulbent skrev:
Att placera vägguttaget för fläkten är en hanteringsdel, dom trummorna är det inte mycket plats för ett vägguttag i , kanske med ett infällt kan det gå. Lämpligt att sätta bakom del del av trumman som är lätt att ta ner, det ska gå att göra den strömlös om det behövs. Det går även att sätta ett utvändigt jordat lamputtag och byta stickproppen till lamppropp den är mycket mindre och får nog plats. Är det tomt i den övre delen av trumman kan du sätta uttaget där, det ska väl blåsa ut i gallren längre ner
Är der verkligen så ont om plats i trumman? Den är ju minst 10 cm djup. Är de inte dimensionerade för just detta syfte?

Jag kommer nog inte att använda utblåset på sidorna utan lär skaffa ett "CleanAir" kolfilter som ligger steget över i prisnivå, en kassett som monteras invändigt i trumman på väggen och så har man ett sånt där töjbart rör mellan kåpans motor och filterkassetten högre upp. Eventuellt montera kassetten med filtret direkt på motorn, det går tydligen också. Tänkte att det där töjbara röret kan skuffas lite åt sidan om det blir trångt vid ett uttag. Eller sätta uttaget en bit upp från kassetten som monterats direkt på motorn.

Men ursprungsfrågan kvarstår också, vad syftar 400 och 350 på eftersom de tillhandahåller en förmonterad sladd som räcker 200% längre.

1a, 2a, 3a = montering direkt på motor, 1b, 2b, 3b = högre upp.
I06TKHO.png

H
Har ingen betydelse var du får plats med ett uttag, bara att det blir ett som kan ge fläkten en spänning, sätt det där det finns plats så blir det bra

Bästa svaret

Paul-Staffanstorp
De måtten du undrar över är bara för att man inte ska sätta uttaget för lågt eftersom motorpaketet bygger en bit upp.
Alltså 350mm är minimum att ha fritt under uttaget.

Tänk även på att gärna sätta underkant fläkten på 600-650mm från bänkskivan så slipper du stå och bocka dig för att se vad där är i de inre kastrullerna. ;)

Fläktslangen är ju mjuk så oroa dig inte för platsen i skorstenen för där är gott om plats för riktigt eluttag så mixtra inte med lamputtag och annat hemmafix. ;)

Precis som Paul skriver, det är för att motorn ska gå få fritt. Vi valde att göra såhär och sedan modulen i skåpet ovan

Renovering av kök med skåp under konstruktion och verktyg på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack alla för svar, skönt att få bekräftat att det är minimiavstånd. Nu tror jag att elektrikern och jag kan lyckas med att placera ett riktigt uttag som får plats i skorstenen.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.