Hej!
Vi har för ett par månader sedan köpt en nyproducerad bostadsrätt. Området är inte klart än och vi som hitentils flyttat in har inte tagit över föreningen från byggföretaget.

Vi vill nu bygga ut med en tillbyggnad som har två väggar med glaspartier där vissa går att öppna.

Vi hade tänkt oss samma röda takelpannor som på huset.

Men nu har byggföretaget som då representerar bostadsföreningen (än sålänge och troligen ett par månader till, innan alla hus är färdiga) sagt att dem tycker detta är ett uthus och inte huvudbyggnad.
På uthus ska det vara svart papptak enligt detaljplanen.

Därmed vill dem inte ge godkännande för bygget, dem säger samtidigt att dem ger godkännande om det följer detaljplanen och vad kommunen tycker. Vilket vi själva anser..

Vad ska vi ta oss till för en tillbyggnad med direkt anslutning till huvudbyggnad är väl inte ett uthus?
 
Ni kan söka bygglovet i era egna namn utan att blanda in byggarna, men ni måste ta kontroll på styrelsen/föreningen innan ni börjar riva/bygga då jag har för mig att kommunen kräver det. Stäm av med kommunen vad som gäller direkt. Det låter märkligt det byggarna säger nämligen...
 
Du behöver ju som sagt både ett bygglov, och föreningens godkännande. Du borde kunna söka bygglovet innan föreningen sagt sitt. OM kommunen accepterar din tolkning av detaljplanen (som låter rätt), så kan ju inte föreningen ha synpunkter på den delen.

Finns givetvis risk att de har synpunkter på något annat i din plan, framförallt om föreningen hinner lämnas över från byggfirman, så att ni sedan har en ny oerfaren styrelse. Sådana tenderar att antingen vara överdrivet rädda för att göra fel, och säger nej till allt, eller så
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.