3 049 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Tolkning av kopplingsshema till rörlesevakt.
N står för nolla. L står för Fas
nollan brukar("skall") vara blå
Inkommande fas till ström brytaren kan vara svert eller brun
utgående till lampan brukar vara vit men färgerna kan variera så det gäller att kolla upp det innan du kopplar in den.
krysset är en symbol för lampan
hoppas detta gör dig lite klokare
utgående till lampan brukar vara vit men färgerna kan variera så det gäller att kolla upp det innan du kopplar in den.
magic_gbg skrev:N står för nolla. L står för Fas
okej, det är två kablar då som sagt, en är svart och den andra är grön, jaghar ström i den svart och i den gröna så finns det inget ström. jag har kopplat en svarta kabeln"L" då till L men När jag har den gröna på N delen så händer det inget, jag provade och ha den på den andra kopplingen och då får jag ström för nån sekund ooch sen inget mer. ska jag kortsluta de två yttersta kopplingarna eller??
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Din svarta är direktfas (L) och din gröna är med största sannorlikhet styrd fas/tändtråd dvs. den som går till lampan.deldar skrev:okej, det är två kablar då som sagt, en är svart och den andra är grön, jaghar ström i den svart och i den gröna så finns det inget ström. jag har kopplat en svarta kabeln"L" då till L men När jag har den gröna på N delen så händer det inget, jag provade och ha den på den andra kopplingen och då får jag ström för nån sekund ooch sen inget mer. ska jag kortsluta de två yttersta kopplingarna eller??
I ditt fall saknar du nolla (N) vilken din rörelsevakt kräver för att fungera.
Det måste alltså dras fram en till tråd till vakten för att få den att fungera.
Din svarta är direktfas (L) och din gröna är med största sannorlikhet styrd fas/tändtråd dvs. den som går till lampan.Rostig_9000i_-88 skrev:[quote author=deldar link=1145387812/0#2 date=1145395280]
okej, det är två kablar då som sagt, en är svart och den andra är grön, jaghar ström i den svart och i den gröna så finns det inget ström. jag har kopplat en svarta kabeln"L" då till L men När jag har den gröna på N delen så händer det inget, jag provade och ha den på den andra kopplingen och då får jag ström för nån sekund ooch sen inget mer. ska jag kortsluta de två yttersta kopplingarna eller??
I ditt fall saknar du nolla (N) vilken din rörelsevakt kräver för att fungera.
Det måste alltså dras fram en till tråd till vakten för att få den att fungera.[/quote]
okej... men ska jag själv dra eller ska jag koppla in en installatör. och drar man från El-skåpet eller.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Endera sitter det en kopplingsdosa mellan strömbrytare och lampa, alternativt är det kopplat i samma dosa som lampan (det är från denna punkt man drar ned nolla till rörelsevakt).
Som i så många andra trådar här så måste det påpekas att det är olagligt att dra själv om du saknar behörighet/är anställd under någon med behörighet.
Inte för att vara taskig men, om jag tolkar ditt inlägg om vilken el-kunskap du innehar så rekomenderar jag starkt att du tar hjälp.
Kom ihåg att det är el det handlar om och är du det minsta osäker SKALL elektriker tillkallas.
Som i så många andra trådar här så måste det påpekas att det är olagligt att dra själv om du saknar behörighet/är anställd under någon med behörighet.
Inte för att vara taskig men, om jag tolkar ditt inlägg om vilken el-kunskap du innehar så rekomenderar jag starkt att du tar hjälp.
Kom ihåg att det är el det handlar om och är du det minsta osäker SKALL elektriker tillkallas.
Hmmm.. Vad jag vet.. Så kan jag nästan sätta en peng på att KRYSSET X är en överkopplingsklämma. Alltså en klämma/skruv som inte "går" någonstanns.magic_gbg skrev:N står för nolla. L står för Fas
Mvh// FRÖKEN OBSTINAT
är krysset på en av inkopplingspunkterna så är det som du skriver en överkopplingsklämma.
MEN om jag minns bilden rätt (den funkar inte nu) så var det en liten skiss där lampan var ritad (cirkel med kryss i) så det stämmer det magic_gbg skriver....
MEN om jag minns bilden rätt (den funkar inte nu) så var det en liten skiss där lampan var ritad (cirkel med kryss i) så det stämmer det magic_gbg skriver....
Tack för all hjälp speciell Rostig_9000i_-88.
Fick i gång allt, det var nollfasen som saknades och den skarvade jag från kopplingdossan, " heter det så".
Nu funkar det finemang. har en installerad i badrummet, en i hallen och en i köket..nu ska jag fortsätta med mina andra projekt som tex. klä in inner taket i arbetsrummet in i skin...kommer med bilder och detaljer snart...
Fick i gång allt, det var nollfasen som saknades och den skarvade jag från kopplingdossan, " heter det så".
Nu funkar det finemang. har en installerad i badrummet, en i hallen och en i köket..nu ska jag fortsätta med mina andra projekt som tex. klä in inner taket i arbetsrummet in i skin...kommer med bilder och detaljer snart...
Klicka här för att svara