1 178 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Tolka BKR...
God morgon...
Jag sitter och planerar i ett framtida hus och då kommer frågeställningen:
Om jag har en mindre badrum med enbart toalett och handfat. Klassat som våtutrymme eller ej?
En ja- eller nej-fråga helt enkelt!
Tack för detta...
// repseJ
Jag sitter och planerar i ett framtida hus och då kommer frågeställningen:
Om jag har en mindre badrum med enbart toalett och handfat. Klassat som våtutrymme eller ej?
En ja- eller nej-fråga helt enkelt!
Tack för detta...
// repseJ
Min första motfråga blir vems åsikt om våtrum är du ute efter? Boverkets (via BBR), BKR eller GVK (eller kanske någon annan?)repsej skrev:
Eftersom jag själv nyligen suttit med BKR (även om jag sedan bestämde mig för GVK)vet jag att deras definition enligt 2.1 är:
"Som vårum betraktas utrymmen där golv- och vägytor helt eller delvis kan utsätas för återkommande vattenbegjutning.
I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare avses
endast golv, om inte dessa rum är vårum enligt ovanstående."
Med den skrivningen kan man undra om BKR anser att golvet ska ses som våtrum i ditt fall eller om det inte ska ses som våtrum men att reglerna ändå tillämpas på golvet som om golvet var våtrum.
Som du ser lämpade sig inte riktigt din fråga som en ja- eller nej-fråga
Definitionen är precis som sagt tätskiktat golv och uppvik på minst 50 mm (ta det som blir lämpligt däröver).
Det är i mina ögon inte bara BKR:s definition utan det lämpligaste i just en gäst wc eller vad det må vara.
Undantag kan vara källarutrymme med risk för markfukt (oisolerad platta)
Det är i mina ögon inte bara BKR:s definition utan det lämpligaste i just en gäst wc eller vad det må vara.
Undantag kan vara källarutrymme med risk för markfukt (oisolerad platta)
Mattan = tätskiktet.
Och ja, vik gärna upp den några cm (5-10) på väggarna och svetsa i hörnen.
Nu kanske inte GVK har detta som absolut krav, det får du kolla själv. Men det blir ju ett ordentligt vattenskadesäkrat utrymme på det viset.
Och ja, vik gärna upp den några cm (5-10) på väggarna och svetsa i hörnen.
Nu kanske inte GVK har detta som absolut krav, det får du kolla själv. Men det blir ju ett ordentligt vattenskadesäkrat utrymme på det viset.
Gvk har samma krav men tog inte upp detta då TS frågade om BKR (läs avsnitt 6 hos GVK)Mikael_L skrev:
Tänk på att mattan skall vara godkänd våtrumsmatta hos GVK och inte vanlig plastmatta
Om jag inte har fått allt helt om bakfoten så är inte tätskiktet i tvättstuga / wc tänkt som skydd vid tex rörbrott utan ska skydda golv och lite vägg vid stänk eller om man missar att slå ut skurvattnet i toan och slår det på golvet istället och droppskador
Klicka här för att svara