Ja, visst är det rätt att egenkontroll ska utföras och dokumenteras. Jag har sett dessa "dokument" och de är inte vatten värda. Inte heller verkar det finnas någon form av krav på hur de ska se ut och vad de ska innehålla. Ett dokument som inte har något som helst värde i praktiken och kan vara skriven på vilken servett som helst och med i stort vilket innehåll som helst. Likadant är det med denna j-a KA som ska utses, vår kollade att vi har brandvarnare och barnlås på köksskåpen vilket kostade oss i runda tal 10 000kronor. Trams! Huset i övrigt är späckat med byggfel. Om det nu är så att KA:s uppgift enbart är som Carlsoni skriver, vad i hela friden har han varit till bygget för ? Kanske för att kunna kvittera ut en saftig milersättning. Alla hans uppgifter går att lösa genom att titta på papper och prata i telefon. Kan nämna att vår KA skämdes så mycket över alla de fel som finns på huset att han faktiskt underlät att kräva betalning på sista fakturan utan att säga ett ord. Han försvann helt enkelt och vill nog helst inte höra talas om oss mer. Han och byggaren känner varandra sedan åratal visade det sig. Jag hörde en gång ett klokt ordspråk som passar i sammanhanget: Det krävs en hel del mod för att trotsa sina fiender, men en hel del mer för att trotsa sina vänner. Hela påhittet med KA och egenkontroll är bara dumt bland annat på grund av det ovanstående.

I
carlssoni skrev:
Det är inte KA:s uppgift att kontrollera hur arbetet utförs i detalj. Det är entreprenören som genom egenkontroll skall kolla sitt arbete och dokumentera detta.
KA skall bara se till de konstruktioner som redovisas är ok och att dokumentationen från egenkontrollerna och ev. sakkunnigintyg som utfärdats tillställs byggnadsnämnden när byggnationen är klar. Med dessa handlingar som underlag utfärdar då byggnadsnämnden ett slutbevis gällande byggnationen.

Det är alltså entreprenören som har hela ansvaret för att arbetet utföres på ett fackmässigt sätt.
Det är i princip rätt, men ändå totalt fel. Jag har därför tillskrivet Regeringen för att få en översyn av KA-s ställning till stånd (olaga myndighetsutövning eftersom KA-n inte är anställd av kommunen, som ger bygglovet, och därmed inte har s.k. principalansvar för KA-ns myndighetsutövning, vilket strider mot Förvaltningslagen, samt bristen på samordning mellan KA-ns ansvar för byggfel och det faktum att KA-n ska ha särskild kompetens för att bistå den byggande, ett krav som inte harmonierar med den sociala rättsuppfattningen eftersom den kompetensrollen inte behövs för att läsa innantill i papperen.)

Jag förväntar mig ett snabbt svar efter den kontakt jag fått med regeringskansliet. Så var inte så övertygad om att KA-ns nuvarande roll kommer att bestå så värst länge till.

Det tror jag många skulle tacka särskilt för!

tråkigt med de här komplicerade felen, vilket framgår av inläggen som ger en hel del att fundera över.
Ingen kommer att hjälpa Dig, utan du får själv agera om det skall hända något.
Tycker du även kan ta ett "löst snack" med byggfelsförsäkringsbolaget, och fråga hur "man" går till väga vid dessa fel, vad dom tycker man skall göra. Om det nu går att få något vettigt ur dom. Tänk på att det finns inget krav på att du skall använda försäkringen. Vid en eventuell rättstvist kan man begära sitt skadestånd, utan inblandning av byggfelsförsäkringen. Rättsskyddet i din villaförsäkring bör täcka (100`) kostnaderna i Tingsrätten.
Men hur ser golven ut innanför väggarna, kan du komma åt att kolla efter sprickor i plattan där?
Själva plattan är 100mm tjock medan kantbalken i L-formen är ca 200mm, därpå kommer syllen. Skulle det ske en sättning, borde det även synas vid fot och taklist.
Det har förvisso hänt tidigare att platta på mark har gett efter för tyngden av huset, men inte spruckit. Detta p g a dåligt underarbete eller att marken under helt enkelt inte orkat bära tyngden.

Frågan är vem som skall bedöma kostnaden för skadan, och hur allvarlig man anser att sättningen är. Ytskicktet på L-balken går att putsa till, samt omtapetsering/spackling av insidan= 10.000:-!
Jag nämner detta för att du inte skall bli besviken, då det blir andra som skall bedömma felet. Så försök att få igång en dialog, innan du drar igång något, som kanske endast ger dig ytterligare kostnader.

kan även vara så att L-balken inte varit i våg just där, och att syllen "hängt" i luften, en 10-20mm, när husets tyngd kommit på, har syllen gett efter med tiden, och medfört att väggen sjunkit ned en bit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.