Hej!

Har renoverat rum i en gammal funkisvilla från 40-talet. Väggarna var fina till en början men nu efter några månader har det börjat spricka i några av väggarna som vi fixade iordning och jag klurar på om det finns något smart sätt att lösa utan att behöva göra om allt arbete från grunden och gipsa väggarna.

Lite bakgrund då, innan renovering var väggarna tapetserade och man såg då sprickor i tapeten då också. Väggarna är i grunden av ordentliga träreglar från golv till tak och utanpå detta sitter skivor av träfiber (tretex?). Utan att ha bättre koll så misstänker jag att träfiberskivorna eller trästommen kan ha rört sig något när vädret utomhus blev kallare under vintern, men vet egentligen inte så mycket om sånt.

När vi renoverade så rev vi ner tapet och sen så målade vi tretexen med spärrfärg. Efter detta spacklade vi och slipade två lager rullspackel från Beckers som vi sen målade på. Innan vi renoverade påbörjade renovering gjorde vi lite efterforskning och fick som svar hos målarfirman att vårt tillvägagångssätt borde fungera så vi trodde det var lugnt.

På de ställen där det varit sprickor innan så tog vi glasfiberarmeras för att stärka upp. Trotts detta har det nu då uppstått sprickor igen (sprickan på bifogad bild är förstärkt med glasfiberremsa).

Tror ni detta går att lösa med någon punktlösning på sprickorna utan att behöva riva all tretex och sätta gips istället? Eller hade man kunnat bli av med sprickorna genom att tapetsera med någon renoveringsarbete eller liknande? Har ni några bra förslag. Just nu är lösningen att dölja sprickor med inredning men hade helst velat försöka laga.

I kommande rum kommer vi nog köra på gips direkt istället.

• Spricka i vägg förstärkt med glasfiberremsa i renoverad funkisvilla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är så det blir med tretex, och glasfiberremsor är ju precis värdelösa.
Möjligen du kan klara dig med renoveringstapet men det är ju en chansning.

• Gilla
surris
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är så det blir med tretex, och glasfiberremsor är ju precis värdelösa.
Möjligen du kan klara dig med renoveringstapet men det är ju en chansning.
Jag anade att det var ett misstag att låta tretexen vara kvar när jag såg sprickorna börja komma tillbaka.

Tror du det hade gått att använda något stabilare en glasfiberremsa? Tänker om jag skulle skrapa bort spackel där sprickorna uppstått och spackla samt förstärka med något annat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.