Hej,
Har haft hjälp av snickarna att flytspackla in 12mm golvvärmerör i vår nya hall/entré (ca.2x4m). Flytspackling har inte gått helt smärtfritt och blev varken i rätt höjd, helt plant eller helt i våg. Som mest varierade höjden 11mm från ens sidan till sida.
Snickarna sa att detta skulle vara en enkel sak för mig att fixa med en betongslip. Sagt och gjort, och betongslip skaffades. I ena hörnet låg dock golvvärmen väldigt grunt (i princip stack de upp ovanför ytan) och därför blev slingan skadad på ett ställe. Se bild.
Skulle därför vilja höra era tankar om detta:
Har haft hjälp av snickarna att flytspackla in 12mm golvvärmerör i vår nya hall/entré (ca.2x4m). Flytspackling har inte gått helt smärtfritt och blev varken i rätt höjd, helt plant eller helt i våg. Som mest varierade höjden 11mm från ens sidan till sida.
Snickarna sa att detta skulle vara en enkel sak för mig att fixa med en betongslip. Sagt och gjort, och betongslip skaffades. I ena hörnet låg dock golvvärmen väldigt grunt (i princip stack de upp ovanför ytan) och därför blev slingan skadad på ett ställe. Se bild.
Skulle därför vilja höra era tankar om detta:
- Går röret att laga/förstärka utan att behöva bila och göra om?
- Hur djupt borde rören ligga. Läst att de borde vara minst 15mm flyt ovan rören för att det skall vara på den säkra sidan. Stämmer det?
- Vilka toleranser skulle ni hålla er till för vid flytspackling sv liknande yta?
Vilka amatörer. Jo värmerör får väl skarvas, så även golvvärmeslang som är ingjuten. Det blir ju dock en avvikelse. Hade jag varit du hade jag stått mot firman och krävt att de bilar upp, lägger ny slinga, provtrycker den och gjuter nytt. Då kan du sova gott om natten. Inte roligt att ha en ingjuten koppling. Så svårt ska det inte vara att fästa slingan korrekt för gjutning. Och inte heller flyta i våg och med korrekt flyt ovanför slang.
Håller med dig Marcus! Men så ska man ju orka ta dessa diskussioner, samtal och sura miner också. Jag blir bara så himla trött.
Tog lite bilder idag som visar att man lätt kan både se och känna slangen precis under ytan i spacklet. Dessutom har spackel-”kakan” fått tydliga sprickor vid varje regel i bjälklaget.
Någon som vet om detta kommer bli problem att lägga klinker på?
Tog lite bilder idag som visar att man lätt kan både se och känna slangen precis under ytan i spacklet. Dessutom har spackel-”kakan” fått tydliga sprickor vid varje regel i bjälklaget.
Någon som vet om detta kommer bli problem att lägga klinker på?
Varför ska du behöva slipa betonggolvet för att dom har spacklat dåligt? Om det blir dåligt är det givetvis snickaren du anlitat som får lösa problemet och inte du.
Vad har ni kommit överens om innan?
Vad har ni kommit överens om innan?
Men alltså påstod verkligen snickarna att de var klara med flytspacklingen? Det saknas ju ett lager genomgående på hela gjutningen. Inget konstigt att de "grovgjuter" för att fixa golvvärmeslingorna och att slingorna lyser igenom. Men det innefattar ju att man gjuter en vända till nästkommande dag och justerar in det.
Kom inte överens om så mycket innan, mer än att jag vill lägga klinker och ha så lika nivå som möjligt mellan värdig golv och de gamla trägolvet som möter.L Laurentiusson skrev:
Efteråt höll de med om att flytspacklingen inte blivit bra och drog av en summa på fakturan som i för sig täckte både arbete och spackel, men sen var det upp till mig att fixa ytan/planheten enligt dem. Detta var dock innan jag riktigt förstått vikten av att få ner rören ordentligt samt innan sprickorna blivit lika markerade.
Håller med. Men då har vi problemet att jag nu har 14mm nivåskillnad till trägolvet som skall möta klinkern. Och det är väl vad som behövs för 8mm klinker+fix?M Marcussellin skrev:Men alltså påstod verkligen snickarna att de var klara med flytspacklingen? Det saknas ju ett lager genomgående på hela gjutningen. Inget konstigt att de "grovgjuter" för att fixa golvvärmeslingorna och att slingorna lyser igenom. Men det innefattar ju att man gjuter en vända till nästkommande dag och justerar in det.
Menar du att du just nu är 14 mm lägre än anslutande trägolv? Eller hamnar du 14 mm högre mot trägolv med ett till lager flytspackling? Det är väl det minsta problemet. Det tar du med en tröskel. Ditt stora bekymmer här är skadan på golvvärmeslangen och det undermåliga jobbet som en firma har utfört åt dig. Det måste du driva vidare.D Din sko skrev:
Just nu är flytspacklet 14mm lägre än det anslutande trägolvet. Hade ju helt sluppit en tröskel om det går såklart. Någon liten list får man väl klara av, men helt ingen tröskel.M Marcussellin skrev:Menar du att du just nu är 14 mm lägre än anslutande trägolv? Eller hamnar du 14 mm högre mot trägolv med ett till lager flytspackling? Det är väl det minsta problemet. Det tar du med en tröskel. Ditt stora bekymmer här är skadan på golvvärmeslangen och det undermåliga jobbet som en firma har utfört åt dig. Det måste du driva vidare.
Problemet är ju att röret är skadat om du skarvar det (vilket man får) så kommer det ju sticka upp och det måste flyttpackas igen.
Har dom lagt armeringsnät? 12 mm rör brukar ju användas då man vill spara på höjden och då brukar man ju lägga nätet på rören och sedan flyt 15 mm över dom..
Ser lite glest ut mellan slingorna också.
Har dom lagt armeringsnät? 12 mm rör brukar ju användas då man vill spara på höjden och då brukar man ju lägga nätet på rören och sedan flyt 15 mm över dom..
Ser lite glest ut mellan slingorna också.
Det ligger armering under rören. Sedan förhållande som bygger ca.2mm och sedan 12mm rör.G Greger_08 skrev:Problemet är ju att röret är skadat om du skarvar det (vilket man får) så kommer det ju sticka upp och det måste flyttpackas igen.
Har dom lagt armeringsnät? 12 mm rör brukar ju användas då man vill spara på höjden och då brukar man ju lägga nätet på rören och sedan flyt 15 mm över dom..
Ser lite glest ut mellan slingorna också.
Och jag tror att slingorna ligger med 125cc.
Då är det ett till lager om 14 mm flytspackel som gäller och att de väger av. Men du måste få fram den skadade delen och bestämda dig för om du kan leva med en skarv/lagning som blir ingjuten eller om du ska driva processen om att bila upp allt, lägga en ny slinga och flytspackla till korrekt höjd.D Din sko skrev:
Häromdagen var i alla fall rörnissen på plats och provtryckte värmeslingan och har ändå givit tummen upp, så nu känner jag mig lite mer trygg där i alla fall. Min oro nu handlar istället snarare om värmespridningen och sprickorna. Vad tror ni, kommer det bli märkbara problem när klinker kommer på?
Toppen. Då är ju slingan intakt. Flytspackel leder värme mycket bra. I vår hall la jag precis som du. golvspån, rotnät, 12 mm slang och ca 24 mm tjockt lager flytspackel. Klinker direkt på det. Hur bra som helst. Men du kan INTE lägga klinker på ditt nuvarande lager då slangen sticker upp lite här och där. Din firma måste dit och flytspackla upp till din referensnivå (14 mm mot anslutande trägolv) och då naturligtvis i våg. Sedan fix och klinker på det.D Din sko skrev:



