Floppman skrev:
Japp... håller med dig. Nätägaren jag jobbar åt håller på och ändrar sig fram och tillbaka, för tillfället får blå inte användas till annat än nollledare. Men de ändrar sig nog snart igen.
ja vilket ju faktiskt är synd, för att öka PEN arean innebär ju mindre risk för dels avbrott i pen (orimlgt att 2 trådar går av samtidigt) och dels får man ju en lägre potential på skyddsjordade saker i huset, vilket ju annars kan leda till t.ex. att man känner små stötar i duschen., inget farligt men när man ändå har den blåa tråden där så är det lite synd att den blir oanvänd, strömmen skiter ju i om tråden är blå, dessutom ska ju PEN vara både grängul och blå, så det kan ju inte bli tydligare... och för att vara extra tydlig mäeker man givetvis med den tidigarenämnda speciella PEN-tejpen (gröngul med blå rand)

Electrocutted det är sant som du skriver att det är bättre att använda 2 ledare istället för 1 och märka upp dessa som PEN. Däremot är detta inte alltid praktiskt möjligt. Serviskabeln går ej in i din elcentral utan till servislåda eller mätartavla.

jo givetvis, men innanför luckan i mätartavlan så finns det en plint dit PEN är ansluten för att jorda själva mätartavlan, och för att grena av en nolla upp till mätaren, så det är ju i denna plint man isåfall lägger ihop PE och N om man kommer in med en 5-ledare.
Min plint har flera klämmor, kabeln som kommer från servisledningen in i mätartavlan är en konstig variant, det är FK ledare, men en vit mantel precis som EKLK, färgerna är grön, svart, vit, röd och kopparbiledare. inte koncentrisk ledare som EKKJ alltså.
den röda och biledaren sitter på varsin klämma, på tredje klämman sitter en svart FK som går upp till mätaren, och på 4:e klämman sitter utgående PEN till centralen

Låter skumt men posta foto så kan säkert nån svara...

Slugge skrev:
Låter skumt men posta foto så kan säkert nån svara...
ok, ska ta ett till helgen när jag hinner lyfta på locket..
för FKLK finns väl inte? denna kabeln är ju från 60-talet så det kanske fanns då..
ska se om det står nåt på den där den kommer ut ur huset

electrocuted skrev:
ok, ska ta ett till helgen när jag hinner lyfta på locket..
för FKLK finns väl inte? denna kabeln är ju från 60-talet så det kanske fanns då..
ska se om det står nåt på den där den kommer ut ur huset
FKKL är nog i så fall, med blymantel.

snaggletooth skrev:
FKKL är nog i så fall, med blymantel.
Aha! ok, det var ju en sort jag inte kände till, härligt att man har nån gammal hederlig kabel iallafall! bly är fina grejer det!

Blymantlad kabel med vit yttermantel? Har sett oljeisolerad papperskabel med plastyttermantel, kanske nå variant av denna? Men i så fall skulle du haft en fuktspärr där kabeln går in.

Redigerat:
FKKL helt klart, med de rätta färgerna och en mantling värd namnet, dessutom är PVC:n och utfyllnaden kryddad med tillsatser som skulle få en MP-mupp att slå runt.
Den ser väl ut som den vore uppskalad igår?
Detta är en framtidsäkrad kabel för en analog bakåtsträvare.;)

ja, troligtvis vet inte MP-muppar vilka härligheter som finns ute i äldre elanläggningar.
den ser väldigt fräsch ut, fast på utsidan huset så har ju UV-ljuset satt spår i manteln. där den kommer ut ur huset så sitter det en liten "hatt" för att det inte ska regna in i hålet och så är den böjd neråt och gör en U-böj uppåt igen, för att vatten inte ska rinna in.. det syns att den elektriker som satte den kabeln för 50 år sen var skicklig, den är så fint böjd, propert klamrad och elegant ansluten!
fast nu har ju tråden spårat ur.. jag ber om ursäkt och tackar samtidigt för svaret om kabeltypen!

Jag har stött på problemet ett par gånger att nätägaren levererar 5 ledare när dom byter service, men i byggnaden finns existerande TN-C 4 ledare system till lägenheter osv. Eons elektriker ringde sin chef som sa att han skulle lägga nollan åt sidan (inte koppla in den) så jag antar att det är upp till nätägaren hur dom gör. Men anledningen till att dom drog 5 ledare är att dom förbereder för TN-S och därför lägger dom inte 4 ledare mer.

electrocuted skrev:
ja, men är elektrikern som kopplar begåvad med lite slutledningsförmåga så skulle han (om det vore jag) köra N och PE parallellt, koppla de till PEN ute på gatan,. och sen lägga båda två på jordskenan i husets central, samt märka bägge med PEN-tejp..
då har man ju utnyttjat en ledare som annars bara blir outnyttjad.
det är ju inte så dumt med en extra grov PEN då man får ner potentialen på skyddsjordade apparater i huset vid hög enfasbelastning.
Det funkar väl bra så länge det är TN-C ute vid gatan. Men den dag som nätägaren byter matningen till skåpet vid gatan till TN-S så kommer dom hus som har kopplat enligt ovanstående förslag få en del vagabonerande strömmar genom sina serviskablar....

mrfrenzy skrev:
Det funkar väl bra så länge det är TN-C ute vid gatan. Men den dag som nätägaren byter matningen till skåpet vid gatan till TN-S så kommer dom hus som har kopplat enligt ovanstående förslag få en del vagabonerande strömmar genom sina serviskablar....
ja den dagen de byter till TNS måste de ju ändå knacka på i husen och be om att få lägga den blåa kabeln som de vek undan för 20 år sedan på nollskenan, och om husen har interna TNC matningar till UC:er så faller det ju där också..
då kan de ju inte byta till 5-ledare iom att man inte får gå från 5till4 ledare.

Eller så får de sätta isolationstransformatorer hos de trilskande kunderna som envisas med att ha TN-C. :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.