27 336 läst ·
47 svar
27k läst
47 svar
TN-S och bygling mellan nolla och jord
Sida 1 av 4
Jag kollade i helgen förutsättningarna för att installera 2-3st jordfelsbrytare i mitt hus och såg då en sak som jag undrar över.
Till mitt hus (byggt -49) så drogs det in ny elledning i samband med fjärrvärmeinstallationen.
Jag har 5x6mm2 matarkabel och således separata ledare för nolla och jord.
Men i min elcentral (3st plåtlådor med porslinssäkringar) så sitter det byglingar mellan nolla och jord.
Behöver verkligen denna bygel sitta där när jag har femledarmatning?
Ska verkligen denna bygel sitta där i mitt fall?
Jag har fått för mig att man aldrig får bygla nolla och jord igen efter att ha delat upp dem.
I en undercentral i garaget så sitter ingen bygel.
Kan tillägga föregående ägare lät dra om all el i hela huset för några år sen och jobbet ska (enligt säljaren) vara gjort av en behörig elektriker och det verkar stämma för allt ser mycket bra och proffsigt ut.
Till mitt hus (byggt -49) så drogs det in ny elledning i samband med fjärrvärmeinstallationen.
Jag har 5x6mm2 matarkabel och således separata ledare för nolla och jord.
Men i min elcentral (3st plåtlådor med porslinssäkringar) så sitter det byglingar mellan nolla och jord.
Behöver verkligen denna bygel sitta där när jag har femledarmatning?
Ska verkligen denna bygel sitta där i mitt fall?
Jag har fått för mig att man aldrig får bygla nolla och jord igen efter att ha delat upp dem.
I en undercentral i garaget så sitter ingen bygel.
Kan tillägga föregående ägare lät dra om all el i hela huset för några år sen och jobbet ska (enligt säljaren) vara gjort av en behörig elektriker och det verkar stämma för allt ser mycket bra och proffsigt ut.
Formellt sett så ska byglingen bort eftersom, precis som du säger, får man inte gå från 5-ledare tillbaka till fyrledare. Praktiskt sett, däremot, så kan man ha gjort bedömningen att övergången från fyrledare till femledare skall göras i din central så rent funktionsmässigt och elsäkerhetsmässigt så är det inget egentligt fel. Den PEN-ledare som utgörs av två ledare i matarkabeln har tillsammans en area över 10mm² så det är också OK, dvs den uppfyller kraven.
kan det vart så att det egentligen är fyrledarmatning, med dom drog frmledarkabel för att förbereda om det skulle komma att bli 5-ledars servis i framtiden, men då kan man ju undra varför de inte kopplade jord och nolla på samma plint redan i mätarskåpet?
I så fall är det fel. Man får inte lägga 4x6 mm2. Det skall vara minst 4x10 mm2 eller 5x6 mm2.electrocuted skrev:
Förhoppningsvis har dom kopplat 3x6 (L1,L2,L3) + 2x6 (PEN).
Jag antar att den mest rimliga förklaringen är att nollan och jorden sitter anslutna på samma punkt någonstans ute i ett elskåp vid gatan eller var närmaste kopplingspunkt för kvarteret nu är.
Att den sen även är ihopkopplad i huset igen har ju som perfo skrev ingen praktisk betydelse, det får vara så tills jordfelsbrytarna skall kopplas in.
Att den sen även är ihopkopplad i huset igen har ju som perfo skrev ingen praktisk betydelse, det får vara så tills jordfelsbrytarna skall kopplas in.
Mycket möjligt, tom troligt, att nolla och jord sitter ihop vid serviskabelns matande ände, iaf om det inte är ett nytt bostadsområde.Gabbe1 skrev:Jag antar att den mest rimliga förklaringen är att nollan och jorden sitter anslutna på samma punkt någonstans ute i ett elskåp vid gatan eller var närmaste kopplingspunkt för kvarteret nu är.
Att den sen även är ihopkopplad i huset igen har ju som perfo skrev ingen praktisk betydelse, det får vara så tills jordfelsbrytarna skall kopplas in.
Att sen säga att det inte någon praktisk betydelse att dom är ihopkopplade igen tycker jag är fel. PE och Nolla är inte samma sak, så fort dom är särade på.
Nu är detta ett specialfall som jag inte alls har koll på, är det OK bara för att det är en servis-ledning vi pratar om här ...? nån som säkert vet?
Ifall det är tillåtet att ha nolla/jord ihopkopplad i husen så verkar det inte vara någon ide för kraftleverantörerna att införa 5-ledarsystem allteftersom dom kan.
Det kan mycket väl vara så att leverantören har femledarsystem men att man tvingats lägga PE och N tillsammans på nollskenan i anslutningspunkten eftersom Gabbe1 har fyrledarsystem i sitt hus.Mikael_L skrev:
För det är väl inte så att att husägarna tvingas konvertera till femledare när elleverantören gör det? I så fall blir det nog gny här i trakten inom kort.
Vad menar du med att det skulle vara fyrledarsystem i huset?mycke_nu skrev:Det kan mycket väl vara så att leverantören har femledarsystem men att man tvingats lägga PE och N tillsammans på nollskenan i anslutningspunkten eftersom Gabbe1 har fyrledarsystem i sitt hus.
För det är väl inte så att att husägarna tvingas konvertera till femledare när elleverantören gör det? I så fall blir det nog gny här i trakten inom kort.
Huvudcentralen i huset består av tre proppskåp (porslinssäkringar) som var o ett består av separata jord och noll-skena.
Där sitter alla kablar rätt anslutna, dvs alla jordledare på jordskenan och alla nolledare på nollskenan.
Det jag reagerade på var just att dessa båda skenor är byglade i samtliga tre proppskåp samtidigt som det är TN-S matning.
Eftersom jord och nolledare bör vara sammankopplade i servisekabelns början (eller ändå längre bort i kedjan) så tycker jag att dessa tre byglar borde ha tagits bort om allt ska utföras helt rätt.
De är ju inte särade! Man har bara använt 2x6mm² för att få en PEN-ledare som är >=10mm². I ett hus som är byggt -49 är det ju knappast troligt att serviskabeln innan bytet var femledare heller. Att TS säger att han har N och PE in betyder ju inte att matande ände är ansluten till femledarsystem.Mikael_L skrev:
Jag ringde nätägaren och perfo har helt rätt.
Det är ett 4-ledarsystem som är kopplat genom en 5-ledarkabel och jord och nolledaren skall således vara byglad i båda ändarna av 5-ledarkabeln.
Följdfrågan blir nu hur man ansluter jordfelsbrytare på mest korrekt sätt.
Vilket av exemplen skall min elektriker följa om det ska bli mest rätt.
Jag tänker på sidan 15 i följande länk: http://download.hager.com/Hager.se/files_download/jordfelsbrytare.pdf
Skall PE och N ledaren betraktas som en enda ledare och sedan kopplas som exemplet för 4-ledare?
Det är ett 4-ledarsystem som är kopplat genom en 5-ledarkabel och jord och nolledaren skall således vara byglad i båda ändarna av 5-ledarkabeln.
Följdfrågan blir nu hur man ansluter jordfelsbrytare på mest korrekt sätt.
Vilket av exemplen skall min elektriker följa om det ska bli mest rätt.
Jag tänker på sidan 15 i följande länk: http://download.hager.com/Hager.se/files_download/jordfelsbrytare.pdf
Skall PE och N ledaren betraktas som en enda ledare och sedan kopplas som exemplet för 4-ledare?
Jag utrycker mej slarvigt. Givetvis har du ett femledarsystem i huset, men eftersom PE och N är ihopkopplade i centralen har du fyrledare dit.
Nu när du installerar JFB kopplar man givetvis isär inkommande PE och N i centralen så det blir femledare från leverantörens anslutningspunkt hela vägen till dina förbrukare.
Nu när du installerar JFB kopplar man givetvis isär inkommande PE och N i centralen så det blir femledare från leverantörens anslutningspunkt hela vägen till dina förbrukare.
Självklart kopplas de isär. det är en förutsättning för att JFB ska funka.mycke_nu skrev:Jag utrycker mej slarvigt. Givetvis har du ett femledarsystem i huset, men eftersom PE och N är ihopkopplade i centralen har du fyrledare dit.
Nu när du installerar JFB kopplar man givetvis isär inkommande PE och N i centralen så det blir femledare från leverantörens anslutningspunkt hela vägen till dina förbrukare.
Men jag undrar om man ska ska betrakta det hela som ett 5-ledarsystem från elskåpet ute vid gatan och således koppla in JFB enligt 5-ledarexemplet i länken ovan?
Dvs. är det rätt att räkna övergången från fyrledarsystem till femledarsystem vid den punkten där min 5-ledarkabel (ute i elskåpet i gatan) börjar och sedan koppla in jordfelsbrytaren precis enligt kopplingschemat för ett femledarsystem?
ELLER ska man räkna det som ett fyrledarsystem (med tvådelad PEN) ända fram till JFB och således koppla enligt exemplet för fyrledare (dvs dra BÅDE PE och N ledaren direkt till jordskenan och därefter dra nollan från jordskenan till JFB) ?
Helt rätt. Man vill ha separeringen så nära transformatorstationen som möjligt.Gabbe1 skrev: